הדף היומי בזוהר הסולם – פרשת פנחס קעב-קעד | השקפה | שיעור...

הדף היומי בזוהר הסולם – פרשת פנחס קעב-קעד | השקפה | שיעור 58

פנחס קעב- קעד שעור 58

נצח והוד

רָצוֹן עַצְמִי בְּלִי קֶשֶׁר לָעֶלְיוֹן, מֶבָטֶּל אֶת הָאֱמוּנָה.
דווקא כשחושבים שמבינים דָּבָר גִּשְׁמֵי, יֵשׁ לִשְׁמוֹר עַל הכוח האמוני.
אָדָם אֵינוֹ מִבֵּין דָּבָר, אִם אֵינוֹ מסוגל לְבַטֵּא אוֹתוֹ.

כדי להבין רעיון יש להכיר את הפרטים כדי להיות מסוגל גם לבטא הרעיון.

יש באדם צד של אמונה הנק נצח, וישנו צד החקירה הנק הוד שהוא הצד התחתון. כאשר מתגבר צד החקירה, המדע, נחלש כוח האמונה, ודווקא ביטול עצמי של הרצון, הוא המפתח לאמונה כאשר האדם נצמד לצדיק, ליסוד. יש לדעת כיצד להחזיק ולשמור הן את החקירה והן את האמונה, כאשר במופלא ממך אל תחקור.

הצדיק שהוא יסוד נק עץ פרי ובשבילו נאמר במרגלים, וישאוהו במוט בשנים, ולמה במוט ולא נאמר וישאוהו בעץ. הוא משום שלא היה שם בחטא, צדיק הנק' עץ כי היסוד שהוא קו האמצעי לא יחד ב' אשכולות הענבים, שהם נצח והוד שיוכללו זה בזה וע"כ נשאו במוט בשנים בלי התכללות בצדיק.

חטא המרגלים היה שאמרו שאין צורך בייחוד הצדיק. בענבים שהביאו המרגלים ישנו יין המשמח כאשר נושאים את המוט בקדושה בעץ, אך כאשר נושאים אותו בשנים, בתנועה ממעלה למטה לרצון לקבל לפרטיות, הוא יין המשכר.