הדף היומי בזוהר הסולם – פרשת כי תצא כ"ב-כ"ד | מתקדמים | שיעור 8
כי תצא כב - כד שעור 8
ושים בסלע קנך
כעת בגלות הרביעית, ההרגשה היא של חוסר אושר, שהביטוי הוא בדידות, מלחמות וכעסים, כאשר ברור שהשם טוב ומטיב. לכן יש לחפש את מקום הגאולה בנפש, ומשם לפעול לקשר. רק משה רבינו יכול בכוחו להעלות את משיח בן יוסף ומשיח בן דוד. בכל דור ודור ישנה בחינת משה, שהוא הצדיק דרכו מגיע האור, וחיבור אליו יכול לקשר את העם עם הקב"ה.
ס) בתוך כך הנה דג גדול הזדמן אליו שהוא רב המנונא סבא ואמר ר"מ איתן מושבך ושים בסלע קנך. תניא, שהם התנאים העוזרים לך בגלות, להקים את השכינה כי הדגים שהם התנאים, הקן שלהם הוא בסלע שהיא המלכות, איתן בהפוך אותיות הוא תניא, איתנים בהפוך אותיות הוא תנאים. השמר מפניהם כי אתה כבד פה וכבד לשון, ומי המשנה שהם התנאים צריך להיות חזק ובלשון חדה ומלוטשת הנוקבת ומגיעה עד תהום הגדול אשר שם. מלמד כאן על האפשרות להקים השכינה מהעפר במקום נפילתה.
סא) כי עוד חזון למועד ויפח לקץ ולא יכזב אם יתמהמה חכה לו כי בא יבא לא יאחר מודיע לו על מפולת בבל, ועל הגאולה האחרונה למרות שמתעכבת תגיע, ואם יזכו, יזככו אחישנה. והעמידו שפסוק זה נוקב ויורד עד תהום רבה. שפסוק זה נוקב ויורד עד תהום רבה, מי הוא שירד לתהום רבה למצוא זמן הזה של הקץ, אלא אתה שנאמר בך, צדקתך כהררי אל משפטך תהום רבה. כמה בעלי המשנה שרצו לרדת לעומק ההלכה שהיא המלכות הנק הלכה, למצוא שם זמן זה היי את הקץ של הגאולה, וירדו שמה ולא עלו, ואע"פ שלשונם הייתה כפטיש יפוצץ סלע, כי הפטיש שלהם חלש מדי ולא יכול לנקוב בסלע ההוא. היי לנקוב לדעת את הקץ, ומי שנקיבתו באותו סלע היא בלא רשות, יבא נחש לנשוך אותו ויש אחרים שמנקבים אותה עד שמגיעים לתהום הגדול ואינם עולים משם. צריך לחפש כל אחד את הנקודה הפנימית, בעזרתה יוכל לצאת מהגלות.
בר נפלי
סב) ובזמן שהנקב פתוח, כל מי שנופל שמה אינו עולה ומשיח בן דוד נפל שעם עם משיח בן יוסף. שאחד הוא עני ורוכב על החמור ואחד הוא בכור שורו שזהו משיח בן יוסף. וזה הוא כי יכרה איש בור ולא יכסנו ונפל שמה שור או חמור. ומשום זה נק משיח בר נפלי. והיא היי השכינה נפלה עמהם ונאמר עליה, נפלה לא תוסיף קום בתולת ישראל. ואתה ר"מ הוא בעל הבור ישלם כסף ישיב לבעליו, והמת יהיה לו זהו משיח בן יוסף שעתיד לההרג.
ר"מ הוא בחינת הדעת העליון שיכול לגאול, להביא לגדלות ההשגה
סג) ירד בשבילו, כי ודאי ד גלויות היו, ג כנגד ג קליפות של האגוז שהן א. תוהו שהוא קו ירוק, היי קליפה ירוקה של האגוז. ב. בוהו שהוא אבנים מפולמים שהם סלעים חזקים שבעלי המשנה פסקו מהם כמה פסקים ואוחזים בהם להוציא מים של תורה, ומשום זה נק אבנים מפולמות משום שמהן יוצאים מים. ג. קליפה ג היא קליפה דקה של האגוז שהיא גלות ג שהייתה קטנה וזהו וחשך. גלות ד היא תהום רבה שהוא חלל של האגוז וזהו וחושך על פני תהום.
סד) וקליפה ד תהום אותיות המות, היא הקליפה הקשה ביותר נק בור שנפל שמה שור, זה שכתוב ביוסף בכור שורו הדר לו, שנאמר בו וישליכו אותו הבורה שהיא נוקבא רעה של הקליפה, והבור ריק הוא זכר של הקליפה שהוא ריק בלי תורה הנק מים, אבל נחשים ועקרבים יש בו. וזהו גלות רביעית שהיא רק בלי תורה שהוא דור של רשעים מלא נחשים ועקרבים שהם רמאים כנחשים ועקרבים משום שעקרו דברי חכמים ודנים דין שקר, עליהם נאמר היו צריה לראש. הם הדיינים העומדים בראש.
עני בדעת חשוב כמת.
סה) ויפן כה וכה וירא כי אין איש, מישראל, באלו הרשעים שבאותו דור, אלא שהם ערב רב. וזה יהיה בסוף הגלות. ומשום זה הקץ של הגאולה נוקב עד תהום רבה שהוא גלות רביעית הנק תהום רבה. ור"מ אתה ירדת שמה, תהום הוא המות בהיפוך אותיות, ואין מות אלא עניות, היי עניות מדעת. והרי נברר זה למעלה לפני התנאים והאמוראים שכולם ירדו בשבילך בתהום היי בגלות הד' לעזור לך שרק אתה יכול, התנאים יכלו רק לעזור. משה הוא פנימיות יעקב, הוא יכול להזיז בעצמו את האבן מהבאר להשקות את הצאן, ושאר הרועים אינם יכולים בלעדיו, שמשה הוא גדלות ההשגה.
הלוויתן
סו) ואתה תניא דמסייע לך, כלומר שאתה עוזר לעצמך יותר מכולם, משום שאתה הלויתן של ימה של תורה, כי אדונם של כל הדגים הנק לויתן שהוא על שם התורה שנאמר בה כי לוית חן הם לראשך. ובך אדם ובהמה תושיע השם. אדם היי ת"ח שנאמר בו אדם כי ימות באהל והעמידו בעלי המשנה אין תורה מתקיימת אלא במי שממית עצמו עליה. ואין מיתה אלא עניות. ובהמה אלו עמי הארץ שנכנעים כסוס כפרד תחת בעלי המשנה.
סז) בתוך כך בא המאור הקדוש שהוא ר"ש פתח ר"מ ואמר, בעלי המשנה, מי הוא לויתן, אמר לו המאור הקדוש, זה הוא שמדרגתו עמוד האמצעי וצדיק שנאמר בו, גוף שהוא ת"ת וברית שהוא יסוד, אנו חושבים אותם כאחד. והוא גדל בים הזה שהיא אמא עלאה היי בינה שהיא ים במצב תיקון, שבה מיחדים אל הקב"ה כ"ה כ"ה אותיות שבשמע ישראל ובשכמלו שהן בחשבום ים, היי חמישים והוא בה. שהוא נמצא באותו הים שהוא בינה.
אמר ר"מ ודאי לויתן הוא העומד על שפת הים והעולם עומד על סנפיריו שלויתן זה צדיק יסוד עולם שכל העולם עומד עליו. אמר המאור הקדוש, אשרי חלקך ר"מ. רק דרך היסוד, דרך הצדיק, יכול אדם להגיע לתיקון, שהכל יתנקז למלכות, ללב ומכאן לקשר עם הקב"ה.
שאלות חזרה בזוהר כי תצא כב-כד
1.מה ההבדל בין משה רבנו לתנאים בהקשר של הגאולה העתידה?
2. "כי יכרה איש בור ולא יכסנו ונפל שמה שור או חמור" מיהו בעל הבור מיהם השור והחמור ומה זה אומר על בחינת הגאולה העתידית?
3. מהם ד' הגלויות ומהי הקשה ביותר ומדוע היא נקראת בור ריק?
4. מיהו הלויתן שהוא אדונם של כל הדגים ומה תפקידו וכיצד עלינו להתיחס אליו?
❦
בית מדרש הסולם ללימוד פנימיות התורה וחכמת הקבלה בדרך ״בעל הסולם״ והרב״ש בראשות הרב אדם סיני.
❡
ניתן לעקוב אחרי העדכונים וליצור קשר
https://www.instagram.com/hasulam.community
hasulam.site@gmail.com
הצטרפו ללימוד התע״ס היומי: https://dafhayomitaas.org.il
אתר הבית: https://www.hasulam.co.il
❧