הדף היומי בזוהר חדש הסולם – פרשת בראשית יג-טו | מתקדמים | שיעור 5
שאלות חזרה בזוהר חדש בראשית י"ג-ט"ו
1.מי מוליד את הה ומדוע צריכים לעלות לא"א כדי להוליד את הה?
2. מיהם הנקראים סומכים ומדוע רק בהם מתגלה חכמה?
3. מהו שכתוב גל עיני ואביטה נפלאות מתורתך?
ה דהויה יג – טו שעור 5
על האדם להכין מקום נפשי לתיקון רצונות שאינם ראויים, רצונות שנפלו בשבירת הכלים. כאן באצילות שהוא עולם התיקון, אוספים את הרצונות ומעלים אותם למעלה למבנה נכון שלהם, ואז להחזירם לפרקטיקה מתוקנים.
ישנו מקום פנימי נעלם בנפש, מקום הרפואה הכללי בו נמצאת כל החכמה, וישנו גורם מתווך שיכול לעלות ולרדת עם החכמה, זוהי בחינת האות ה משם הויה, ונקראת מדרגת ישסו"ת.
כדי לתקן את הנפש, צריך את החוכמה להעביר בלי לשנות אותה, אלא לקבלה כפי שהיא. התיקון בדרך התורה מצריך את המנגנון הנפשי, זו התודעה, שעולה וניזונת מהחכמה העליונה.
כג אות הזו היינו י עלתה עם הסומכים שבה למעלה לראש א"א שם הזדווג מי שהזדווג שאינו ידוע ששם חסדים מכוסים ואור אין סוף מאיר ואינו מאיר מאיר חוכמה, אך מאחר והחסדים מכוסים, אין החוכמה באה לידי ביטוי. וירדה י משם למקומה ואינו ידוע ממי שהיא ומאירה וכאשר ירדה נכללו ב אלו תשעה סומכים והיא התפשטה עמהם וכשהתפשטה יצא ממנה אור אחד כלול מכולם והתכסתה בו כי שנכנס בהיכל אחד.
הסומכים של האות י הם ישסו"ת שהיא ה דשם הויה.
ביטוש מתקיים כאשר יש שני קווים מקבילים ויש רק ביטוי לקו ימין וקו שמאל ואינם מאירים. כאשר ישנם 2 קווים אי אפשר עדיין שמדרגת ישסו"ת תהיה במוחין כדי להאיר לתחתונים.
כדי להגיע למוחין צריך עיבור דעיבור ב.
מלמד כאן שרוצים להאציל את ה דהויה. א"א מסודר כתר ויקוצו של יוד, ה דהויה הוא ישסו"ת המלביש מחזה עד טבור של א"א. אותו מולידים או"א שצריכים לעלות לגדלות ועליהם לעלות לראש דא"א מפני שהם בחסדים מכוסים. בתחילה יש להם מוחין דאחור ואינם יכולים להוליד, ויש להם לעשות השלמת כלים וכשעולים האח"פ הם מעלים בסוד אחים בכורים איתם.
העיבור של ה דהויה נעשה ע"י הגדלות של י דהויה, היי או"א
כד היכל ההוא נמצא בב' צדדים ימין ושמאל שיתכסה מצד הימין ויתגלה ממטה למעלה בצד שמאל, כי הימין הוא חסדים והחכמה מכוסה ונעלמת ובשמאל החכמה מתגלה אבל רק ממטה למעלה ולא ממעלה למטה שזה מתתקן ע"י קו אמצעי שגם החכמה תוכל להאיר ממטה למעלה ואלו ט סומכים של י מאירים בתוך היכל ההוא והאות י נגנזה ג"כ בתוך היכל ההוא שהיא מתלבשת בתוך ט הסומכים שלה המאירים בהיכל, והיכל ההוא נק ה הראשונה של השם הויה ומטעם התלבשות י עם ט הסומכים שלה בתוך ה יצאים גם באות ג ג בחינות שהתבארו ביוד.
העיבור של ישסו"ת בהיכל או"א מאפשר להוליד גם את ישסו"ת ב ג קווים
כה מוכן להשגה ואינו מוכן, מתגלה ואינו מתגלה ואינו מתגלה כלל בסוד זה עומד י עם כל הסומכים שלה משום שהיא נעלמת ובה עומדים הכל להתעטר.
כי התבאר לעיל שיוד שה"ס וא"א עלאין נעלמים לגמרי מחכמה ורק ישסו"ת הב' שלהם שהם ט סומכים בהם מתגלה החכמה. גם התבאר שאפילו אלו ט הסומכים הם קיימים ולא קיימים להיותם בחינת או"א המלבישים לחכמה סתימאה ולפיכך הם מתגלים לעצמם ואינם מתגלים לאחרים אלא שהם מעבירים החכמה לאות ה דהויה ומן ה מושפעים כל המוחין לזו"ן ולעולמות. או"א בחסדים מכוסים, לכן את החכמה הם מעבירים לישסו"ת בה אפשר להשתמש בחוכמה.
ט סומכים שביוד מוכנים להשגה ואינם מוכנים להשגה, כי מצד אחד אין מהם שום גילוי לאחרים ואינם מוכנים להשגה, ומצד אחד הם מעבירים החכמה אל ה דהויה ונמצא שהם מוכנים להשגה, שהחכמה שבהם מגולית רק לעצמם ולא לאחרים, היי יוד עצמה שה"ס וא"א עלאין שהם אינם מגולים אפילו לעצמם כמ"ש שם.
בסוד זה קיימא אות י היינו שאינו מתגלית כלל וכולהו סמכין הם מתגלים ואינם מתגלים מוכנים ואינם מוכנים.
כו זו ה יש לה חמש מרכבות היוצאות מתוך אותו אור של הנר כשעולם למקומה ונאספת אחר שעשה מדה.
או"א במקורם במדרגת בינה, וקיבלו תפקיד חכמה מפני שא"א לא יכול לקבל תפקיד של חכמה מפני שהוא נמצא בצמצום א, לכן רק בינה יכולה לקבל, ורק דרך ישסו"ת שבה, למטה מחזה.
ג"ר דבינה אינו נפגם מפני שיצאו מתחת לראש, ועדיין נחשבים לראש מפני שהם חפצי חסד ולא חכמה ומעדיפים חסדים
כשישסו"ת עולה לגדלות, עולה למעלה מחזה וגם היא עצמה מתחלקת לאו"א ולישסו"ת שלה, וגם ס וגם ם.
כז ואלו ה מרכבות בזמן הקטנות שלהם נק נפלאות שהוא אותיות נ פלאות ודוד המלך רצה לעמוד על סוד זה של ה מרכבות אלו כש"א גל עיני חוכמה ואביטה נפלאות מתורתך ואלו נ נפלאות כשמאירים ומעלים את ה להתעטר נעשו חמש להאיר לא חמש למטה ולהאיר לא היוצאים ממנה. מה שמכוסה ונעלם נק פלא, שפירושו העלם שאינו מובן, מאחר ונוצרו במקום של חסדים מכוסים.
בזמן הקטנות כשהחכמה לא יכולה להתגלות היא נק פלא, לשון נ פלאות, ולאחר שיורדים למטה הם נקראים מרכבות המובילות את החכמה. מבקש דוד המלך שדרך תודעה זו יוכל לרפא את כל העיוותים הנפשיים, ולקבל את ההכרה העליונה, כמו מהתורה, מתבנית אמיתית נצחית.
וא"א אינם יכולים לתת מצד עצמם, מפני שהם חסדים מכוסים ועליהם לשמור שלא יתגלה ג"ר, ואז סומכים ועוזרים לישסו"ת לגלות.