הדף היומי בזוהר חדש הסולם – פרשת בראשית נב-נד | מתקדמים | שיעור 18
בראשית זוהר חדש נב - נד שעור 18
צורת האות ו בשם הויה
האות מבטאת חיסרון. האות א היא ראש לאותיות, שמראה שכאשר באים לעסוק בחיסרון, יש לעשות תיקון בג' קווים.
העבודה הנפשית שיש לעשות בראיית ג קווים בצורת האות א, התפקיד שלנו להביא אותם לאחד. להפך האות ו אותה יש לפרט.
מצד אחד תופס האדם באמונה את הבורא ככלל שלם, מצד שני תפיסת האדם את השגחת הבורא היא בפרטים. את כל פרטי המציאות צריך האדם להביא תחת כלל אחד, שהכל בא מאהבת השם.
המספר של האות תלוי בעבודת הנפש שיש לעשות עם אות זו, ולא עם צורת חומר הגלם של האות. ו אמנם באה ככל, אך זה רק החומר הגלם שבה, העבודה היא לפרט אותה לשש, לכן היא עולה במספר שש, ואילו האלף באה בפירוט והעבודה שבה היא לאחדה, לכן עולה במספר אחד.
החומר גלם שמגיע באות ו הוא כלל, חסדים מכוסים, והעבודה הנדרשת היא בפרטים.
קכז ועל כן ו ואות א הן סוד אחד, אות ו שהיא צורת אדם היי סוד הויה דמ"ה היא בצורת ראש וגוף בהתפשטות אחת, וימין ושמאל אינם ניכרים בה ואות א היא להראות השלמת הצורה היי הציור של ג קווים ואם תאמר ו שהיא התפשטות אחת ומין ושמאל אינם ניכרים בה. א היא להראות הצורה היי הציור של ק קווים ואם תאמר ו שהיא התפשטות אחת, התפשטות בלי צורות אחרות למה סוד המספר שלה הוא ששה א שהיא ג צורות למה סוד המספר שלה אחד.
קכח אלא מכאן נשמע שהסודות העולים בשם הקדוש אסור להרבות אותם בפרט אלא לחבר כולם ליחד אותם יחד להיות אחד וכשהם יחד כלל אחד בצורה אחת יש לחזור ולפרש אותם ולעשות פרטים היוצאים מאותו הכלל הנראה.
קו אמצעי שהוא ת"ת שה"ס ו נק כלל משום שכולל ומיחד ב הקווים ימין ושמאל וב' הקווים ימין ושמאל נק פרטים המשונים זה מזה, כי הימין ה"ס חסדים והשמאל שה"ס חכמה וע"כ הם נק פרט. הסודות בשם הקדוש שהם ב הקווים חסד וגבורה ימין ושמאל שאסור להמשיך הימין בפ"ע והשמאל בפ"ע בדרך פרט מפני שהם דוחים זה את זה ושניהם לא יכלו להאיר אלא שצריכים לחבר הימין והשמאל וליחדם כאחד על ידי קו האמצעי כי קו אמצעי עושה אותם לאחד. בצורה אחת היי בצרת אור החסדים שבאות ו כי בה שולט אור החסים בלבד, צריכים אח"כ לחזור ולפרוט הימין והשמאל זה בפ"ע וזה בפ"ע מבחינת מה שיוצאים שניהם מהכלל ההוא הראוי שהוא קו אמצעי כי אז הם נכללים זה בזה מכח תקון קו אמצעי המסדר הארתם שהחסדים שבימין יאירו מלמעלה למטה והחכמה שבשמאל תאיר רק מטה למעלה בלבד שזה נעשה א על ידי שמיעט הג"ר דחכמה דשמאל שבדרך זה שניהם נשלמים ושניהם מאירים וזהו ההפרש בין חג"ת לנה"י כי אחר שת"ת שה"ס כלל כלל ויחד הימין ושמאל שהם חו"ג זה בזה ועשה אותם לאחד תחת שליטת החסדים שבת"ת חזר והפרטי אותם מחזה ולמטה בימין ושמאל הנק נצח והוד שבהם מתגלים ב האורות חסדים שבנצח וחכמה שבהוד אלא ששניהם יוצאים מת"ת שהוא כלל.
קכט ועל כן כלל חוזר להיות פרט ופרט חוזר להיות כלל. כלל זהו שהוא ת"ת שחזר להיות פרט בסוד ששה קצוות והיא התפשטות אחת בלב כי אחר שהת"ת נעשה כלל ליחד החסד והגבורה הוא חוזר ומתפשט לפרט היי לימין ושמאל שלמטה מחזה שהם נצח והוד שבהם מתפשטים ב האורות זה בפ"ע וזה בפ"ע היי ג קווים שאות י עליונה שבה הוא קו ימין ואות י תחתונה שבה היא קו שמאל והקו שבין ב יודין הוא קו אמצעי שמתחברות יחד בקו שבין ב היודין וחזר להיות כל בסוד אחד כי הקו שבין היודין שהוא קו האמצעי עושה אותם לאחד וזה סוד כלל ופרט וכלל שהם ו א ו והכל כאחד שהכל הוא אות ו כי ו במילואה היא וא"ו שהן כלל ופרט וכלל. יש באות ואו את המילוי אלפין, שמילוי שם הויה באלפין גימטרייה אדם.
קל א הי פרט שחזרה להיות כלל ואח"כ חוזרת להיות פרט והיא פרט וכלל ופרט. ו היא כלל וחזרה להיות פרט ואח"כ חוזרת להיות כלל וזה סוד כלל ופרט וכלל.
קלא א היא פרט שחזרה להיות כלל ואח"כ וזרת להיות פרט הוא משום שהוא א שכן היא עולה בסוד אלף כי בצורת א רמוזות זרועות שהן ימין ושמאל חסד וגבורה וגוף שהוא ת"ת והסודות מתפרשים למאה, כי עיקר פרצוף ז"א הוא חג"ת שבו עשר ספירות וכלולות זו מזו שבכל אחת יש ע,ס והן מאה ספירות. וממאה לאלף כלומר שכל אחת ממאה ספירות כוללת ג"כ ע"ס והן אלף ספירות ובזה נעשית א פרט. וע"כ נק אלף בסוד אלף עם א סגולה. אלף במספר אחד הוא כלל אלף במספר עם א סגולה היא פרט. מספר אלף יורה על חכמה שבהם בסו"ה ואאלפך חכמה. א באה כפרטים של ו ושני יודין, ואחר כך היא בחינת כלל שהיא במספר אחד. כאשר קוראים אותה כאלף היא מתפרטת לפרטים שוב.
בהיותה צורת האות א, אלופו של עולם היא כלל, של נתינת החכמה לפרטים.
קלב עתה מפרש איך ו חוזרת מפרט לכלל. ו היא כלל שחוזר לפרט ואח"כ חוזרת להיות כלל היי בסוד אדם אחד, שכל חג"ת נה"י שבאות ו נעשים פרצוף אחד דהויה במילוי אלפין גימטרייה אדם שהוא סוד אחד. שהוא כלל, הרי שתחילה היא כלל היי בת"ת הכולל חו"ג ואח"כ היא פרט בסוד התפרטות לששה ספירות חג"ת נה"י ואח"כ היא כלל שהכל נעשה לפרצוף אחד בהויה דאלפין והכל עולה בסוד אחד ובמשקל אחד שיהיה הכל אחד. ונמצא שאות ו חזרה להיות כלל אחד אור אחד הכול בששה קצוות. ואולי אפשר לראות את חזרתה לכלל בסוד היסוד המשפיע החסד לנוקבא
קלג וזה סוד וירא אלקים את האור כי טוב, אור זה הוא ו שהוא הולך ומאיר בסוד הימין בכלל אחד, היי רק בחסדים שבימין ולא בחכמה שבשמאל ואח"כ ויבדל אלקים בין האור ובין החשך היי שאות ו חזרה להיות א שיש בה ב זרועות ימין ושמאל זה מצד זה, מימין וזה מצד זה משמאל, אחת שבימין נק אור ואחת שבשמאל נק חשך. נתמצע האות ו שביניהן היי הקו שבאמצע ב יודין ואז נחלקה המחלוקת מב' צדדים שהם אור וחשך. שכתוב ויבדל אלקים בין האור ובין החשך הבדלה זו היא ע"י שהופרדו עליונים ותחתונים ע"י ו בנה"י. ויבדל היי שנבדלה המחלוקת מלדחות אחד את חברו וב' הצדדים הסכימו להיות בשלום והבדלה זו היא הבדלת המחלוקת שיסכימו שיהיו שניהם אחד ושלם ביחד.
קלד ומשום זה א ואות ו הן אחת כי ויקרא אלקים לאור יום זהו צד אחד של סוד א היי י עליונה שבה שהיא ימין ולחשך קרא לילה זהו צד אחד של סוד א היי י תחתונה שבה שהיא שמאל. לאחר זה שנבדלו ב הצדדים לעשות מעשים, אחד השמאל עשה ערב ואחד הימין עשה בקר כיוון שעשו מעשים ונגלו מעשיהם הסתומים הסכימו שניהם ונכללו באות ו שהוא קו אמצעי אותו וו שמביאה שלום בין הקווים, מילוי האות ואו.
קלה ויהי ערב היי מצד החשך ויהי בקר היי מצד האור, כיוון שעשו מעשים מיד נשתכללו ע"י קו אמצעי לאחד, שכתוב יום אחד. זה סוד של האות ו שב' הצדדים נכללו בו להיות אחד
קלו וזה הוא סוד שכתוב ויהי ולא כתוב והיה. ויהי פירושו שב' הצדדים נראו בסוד א ועשו מעשים ונסתמו ואורותיהם לא נראים, אז כתוב ויהי שפירושו שהיה, אבל עתה אינו כך כי עתה נכללו בסוד ו ועתה הכל יום אחד. מי ימלל גבורות ה' ישמיע כל תהילתו.
שאלות חזרה בזוהר חדש בראשית נב-נד
1. על פי מה אנו קובעים את גימטריה האות א' וו'?
2. כיצד אנו רואים בו' במילואה שהיא כלל ופרט וכלל?
3. כיצד אנו רואים בא' שהיא פרט וכלל ופרט?
4. כיצד נסביר תשובות על ב' השאלות הקודמות במעשה בראשית?
5. כיצד יש לפרש את ב המהלכים של ו' וא' לעבודה נפשית?
❦
בית מדרש הסולם ללימוד פנימיות התורה וחכמת הקבלה בדרך ״בעל הסולם״ והרב״ש בראשות הרב אדם סיני.
❡
ניתן לעקוב אחרי העדכונים וליצור קשר
https://www.instagram.com/hasulam.community
hasulam.site@gmail.com
הצטרפו ללימוד התע״ס היומי: https://dafhayomitaas.org.il
אתר הבית: https://www.hasulam.co.il
❧