הדף היומי בזוהר חדש הסולם – פרשת בראשית עו-עח | מתקדמים | שיעור 26
בראשית זוהר חדש עו - עח שעור 26
אומללה יולדת השבעה
חייב אדם להגביר חשיבות האמונה שתגבר על התפיסה המדעית הגשמית. אצל עובדי עבודה זרה, הפרט חשוב יותר מהכלל, כאשר התפיסה אֳמוּנִית אומרת להיפך.
האדם נבחן כיצד הוא מרגיש חושב, האם דרך הרצון לקבל לעצמו, או מבין שהכלל יותר חשוב וגדול ממנו כפרט. חופש הפרט הוא חשוב, כדי שהפרט יבוא בבחירה למלא תפקידו בכלל
קעד כמה יש להם לבני אדם להשמר מעונותיהם ולעסוק ברצון אדונם כי שבעה צדיקים היו בישראל שהתחזקו בקב"ה בלב שלם והם שבעה עמודי העולם ממש היי אברהם יצחק יעקב משה אהרן יוסף ודוד שבעת האושפיזין בימיהם התגבר בעולם הימין על השמאל וישראל על אומות העולם
קעה ואחר שז' הצדיקים נשלמו עמדו מצד השמאל ז בתי דינים ממש זה השמאל שמוליד את הטומאה שכולם היו עובדי ע.ז זה כנגד זה עשה אותם השם כמו שהעירו החברים שלא נחרבה ארץ ישראל עד שז' בתי דינים עבדו ע.ז והבאים מהם. ואלו הם ירבעם בן נבט שהחטיא אותם בעגל, בעשא בן אחיה, אחאב בן עמרי, יהוא בן נמשי, פקח בן רמליהו, מנחם בן גדי והושע בן אלה, זה שכתוב אומללה יולדת השבעה זו ארץ הקדושה שהולידה אותם השבעה.
בתי הדינים צריכים להיות על דרך הקדושה ולא חלילה בע.ז
קעו כשהבן אינו עושה רצונו של אביו מוטל על אמו להכותו במוסר ולהנהיגו בדרך הישר ז"ש דברי למואל מלך משא אשר יסרתו אמו, מי היא אמו, היא ודאי בת שבע אם שלמה שהיא המלכות. ולא כתוב אשר יסרו אביו מהטעם שהיא המלכות התמנתה על הבית וכל האוצרות וכל כלי קרב נמסרו בידיה, והיא צריכה להנהיג בניה דרך הישר שיעשו רצון המלך. ועל שלא הנהיגה את אלו שבעת המלכים בדר הישר ולא הכתה אותם נטו לצד שמאל ושלט השמאל על הימין והלכה עמהם בגלות ז"ש אומללה יולדת שבעה כל אותם שהחטיאו נמצאים בכל אדם, ועליו לבדוק בתוכו לוייסר אותם.
קעז הראשון שהיה בהם ירבעם העיר בעולם לצד שמאל ועשה ב עגלים כי עגל הוא מצד השור שהוא בשמאל ובעבודתו אליהם הגביר צד השמאל על ימין, היו שנים הוא כי סוד ב כוחות שבשמאל היי זכר ונקבה דשמאל, בא ממנו מהשור אז התחילה הלבנה שהיא המלכות להתמעט עד שהתמלאו אלו שבעת המלכים מצד שמאל. כיון שבא הושע בן אלא שהוא השביעי התמעטה הלבנה וישראל הגלו והשכינה עמהם כלומר אין להם כוח להתחבר להשם
קעח מהו הטעם של המספר שבעה, משום שכנסת ישראל שהיא המלכות בשבע ספירות חג"ת נהי"מ היא עולה ובשבע ספירות היא יורדת בשבעה נשלמת ובשבעה נפגמת. בשבעה נשלמת כמו שהעמדנו בסוד האמונה שהצדיקים הנאחזים בה הם אברהם יצחק יעקב יוסף משה אהרן דוד בסוד האוזפיזין בסוכות בצילה דמהמנותא כוח האמונה ובעזרת תכונות נפשיות אלו ניתן לבנות את הצלם שהם כנגד ז ספירות שבה, בשבעה נפגמת אלו ז בתי דינים שעבדו ע.ז וגלתה המלכות מארץ הקדושה. בתי הדינים הם העיוותים הנפשיים שדן את תפיסת העולם שלא בדרך הישר, אל בדרך של מקבל לעצמו. ממילא לאחר הצמצום בכלל לא ניתן לקבל, אך הרשעים ממשיכים לנסות. ירבעם בן נבט ידע תורה יותר מכל חכמי ישראל שהיו כנגדו כעשבי השדה, אך ידיעה שכלית בלבד לא מועילה ומסוכנת מאד, כשאין השבה אל הלב בקשר של אמונה
קעט כי י"ב בנים רשעים היו להם לאלו ז בתי דין ואז נשברו כנגדם אלו י"ב סומכים של המלכות למעלה שהם י"ב שבטים שמסביב לשכינה שה"ס ד של המרכבה שכל אחד מהם כלול מג' קווים והם י"ב וישראל הלכו בגלות, אלא לשבט הודה חיכו לו עד עשרה מלכים מרחבעם עד יהויכין הם עשרה מלכים.
קפ עד שהיו בירושלים של מטה עשרה מלכים רשעים לא נחרבה ולא הסתלק הקב"ה ממנה ומירושלים של מעלה שהי ספירה עשירית שנק ג"כ שביעית היי מלכות ואלו הם עשרה מלכים שלמטה, רחבעם אביה יהורם אחיהו אחז מנשה אמון יהואחז יהויקים יהויכין וכשהעשירי מהם היה רע ולא נתדבק בתורה, אז נתן מקום לצד השמאל לשלוט עליו ועל ירושלים והסתלקה השכינה וישראל שהיו בירושלים גלו. וע"כ כתוב אוי לנו כי פנה היום שנעלם הגילוי זהו חסד עליון שנק יום כי ינטו צללי ערב זהו סוד השמאל שהתחיל לשלוט כי מכאן מערב בא כח לצד שמאל.
על האדם להיות עירני, כשרואה שחסדי השם נעלמים ממנו היי שמרגיש בנפשו שאינו קרוב להשם, ידע שהוא בגלות
קפא שלמה הוא באמצע בין צד ימין שהוא דוד אביו לבין שמאל שהם עשרה מלכים שמרחבעם בנו ולמטה. והחכמה שלו של שלמה התעלתה בסוד הימין בסוד האמונה יותר מכל בני העולם כי אמו למדה אותו ובימיו עמד הלבנה שהיא המלכות במילואה משום זה כתוב ויחכם מכל האדם כי נבנה בית המקדש גילוי לאור החכמה בזכות האמונה, החסד שה"ס המלכות הנק חכמה תתאה. חוכמת שלמה היא אמונית ולא מדעית, חוכמה הלב שיודע להראות את גדולת הקב"ה בעולם.
קפב ובסוף ימיו התחילה הלבנה שהיא המלכות להתמעט ואז כתוב ויעש שלמה הרע בעיני ה' ולא מילא אחרי ה' כדוד אביו שלמה, מידת היסוד שהשלום שלו, ניסה גם לתקן את צד שמאל של אומות העולם טרם השעה וניסה להתחכם בדרכי השם. לא מלא הוא בדיוק היי שלא השלים הכל מה שהיה לו להשלים אחר דוד שהוא מאלו ז עמודים שהגבירו הימין על השמאל ולא מילא שלמה את הלבנה אחרי ה' כדוד אביו אלא שהתמעטה
קפג משום זה אין אנו מונים את שלמה, לא עם אלו שבעה צדיקים עמודי העולם ולא עם אלו שמרדו באדונם היי עם עשרת המלכים, אלא הוא באמצע בין דוד שהוא מז' עמודי העולם שבימין לבין עשרת המלכים שהם מצד שמאל כי מצד הימין הוא שלם ומצד שמאל פגום עלינו לתקן את המקום הזה שעדיין פגום את מידת השלום. שלמה המלך שהשלום שלו לא השלים ופגם בצד השמאל.
קפד משום זה כתוב קרוע אקרא את הממלכה כי משום שהימין היה טוב והשמאל היה פגום היה צריך לקרוע הימין מהשמאל, זה סוד שהמלך קרע את בגד המלכות שלו כי המלה ממלכה שה"ס מלכות נאמרה על שלמה שהיא נק אם שלמה וזו היא בת שבע. ונתתיה לעבדך היי צד השמאל משום זה כתוב תחת עבד כי ימלוך ושפחה כי תירש גברתה. עבד זה לא ניתנה לו המלכות אלא מכאן ז"ש ונתתיה לעבדך ואז התחילה השפחה לשלוט האמצעי שולט במקום המטרה שהיא דבקות בהשם.
קפה בתחילה כתוב קרוע ואחר כך אקרא, כי קרוע פירושו מעט שנקרע מעצמו משום שבאותה שעה התחילה הלבנה שהיא המלכות להתמעט ולאחר כך אקרע היי שהמלכות נעלמה בגלות. ועתיד הקב"ה להשיב השכינה למקומה ואת ישראל למקומם ולנקום מאלו שהם בצד השמאל שהצירו לישראל, ז"ש ועלו מושיעים בהר ציון לשפוט, ועלו מושיעים היי צדיק שהוא יסוד וכנסת ישראל שהיא המלכות בהר ציון ה"ס הימין לשפוט את הר עשו הוא סוד השמאל.
1. מי הם שבעה עמודי העולם ומי הם שבעה שעליהם כתוב אומללה יולדת השבעה ומה ההבדל בין אילו לאילו?
2 מה תפקיד האם והשכינה כלפי בניה ? ומדוע גלתה אימהם?
3. מה היה החטא של יורבעם ומדוע הוא שורש הגלות של עשרת השבטים?
4. מדוע לשבת יהודה חיכו עד עשרה מלכים ואילו לישראל שבעה?
5. מדוע שלמה המלך לא נכלל בשבעה אושפזין מה היה קלקול שלו ומה הדרך לתקן?