הדף היומי בזוהר חדש הסולם – פרשת בראשית צא-צג | מתקדמים | שיעור 31
בראשית זוהר חדש צא - צג שעור 31
אדם וקין ושבע ארצות
עולם לשון העלם, הוא מקום שהוא סביבת הפעולה של האדם, חומר גלם אותו עליו לעבד לצורת השפעה. העולם בנוי בשבע צורות עגולות. אין מדבר כאן על היקום הגשמי, אלא על המקום הרוחני של האדם.
האדם נמצא בין שבע צורות נפשיות שהם סביבות נפשיות, הדירוג מדרגות רוחניות, ארץ בתחתית ותבל העליונה. המדרגה אותה משיג האדם תלויה בסוג העבודה שעושה, ובטיב הקשר עם הבורא יתברך מקור החיים.
עיגולים אלו הם חומר הגלם, ורק בצורת קו השפעה, ניתן לפעול במדרגת תבל, שרק בא ניתן להצמיח מאכל בני אדם, חיטים.
לאחר החטא גורש האדם לארץ החשוכה, ולאחר שהרהר בתשובה העלה אותו למדרגת אדמה.
רטז סדר העולם הוא בשבע צורות עגולות, שבע ארצות הן זו למעלה מזו כמו שיש שבעה רקיעים זה למעלה מזה והן, ארץ אדמה ארקא גיא נשיה ציה תבל. למעלה מכולן היא תבל שכתוב והוא ישפוט תבל בצדק, קטרין פירושו צורות של ולד, סגלגל, עגול
העולם בנוי בצורת שבע עיגולים, היי שהעולם עדין לא במציאות של קו כפי שבנוי האדם. לכן האדם הוא פנימיות העולמות ובא לתקנם.
ריז כשאדם יצא מגן עדן וגורש משם, הושלך באותה הנק ארץ, שהוא מקום חשך ואין שם אור כלום ואינו משמש כלום. תפיסת העולם הזה. כיון שאדם בא שמה, היה ירא יראה גדולה ולהט החרב המתהפכת היתה לוהטת בתוך הצדדים שבאותה ארץ. האדם גורש מגן עדן, מאחר ולא יכול היה לעמוד באור, שהסיטו הנחש למשוך ממעלה למטה. ארץ לשון רץ, כאן התחיל להרגיש את הרצון העצמי שלו שהוא חושך. כאן להט החרב המתהפכת והורגת בני אדם, שמרגיש האדם שיש לו רצונות שאינו יכול למלא באור.
ריח כיון שיצאה השבת רק והרהר בתשובה, הרימו הקב"ה והעלהו לאותו מקום שנק אדמה לשון אדמה לעליון, נקודה יותר רוחנית בה אין חושך גמור, וניתן כבר לצמוח ברוחניות, שכתוב וישלחהו ה' אלקים מגן עדן לעבוד את האדמה כעת עליו לתת יגיעה ולעבוד כדי להגיע לתכלית ולאחוז בעץ החיים, בזו יש אור שמאיר וצורות כוכבים ומזלות.
ריט ושם באדם בדרגה הרוחנית בנפש האדם, מקום הנק אדמה, מה יש צורות נשים עליונים שיצאו ונולדו מאדם הראשון בק"ל שנה שהיה משמש ברוחות נקבות, והם עצבים תמיד ואין בהם שמחה גם אלו בתוכם בעלי כישרון גדולים. והם משוטטים ויוצאים לעלום הזה ומתהפכים לצד הרע, היי למזיקים וחוזרים שמה ומתפללים תפלה ומתיישבים שם במקומם וזורעים זרעים ודרכונים שהם קוצים ואוכלים חטים, אין שם ולא אחד משבעה מיני תבואה. במקום הזה מדרגת אדמה נולדות קין והבל. דרכין הוא מין צמח
רכ כיון שקין חטא הורידו הקב"ה לאותו מקום הנק ארץ הגלות בא כבר היה אדם הראשון 130 שנה גמטרייה סלם, חיפש את הסולם לעלות חזרה לדרגת אדם, ואז העלה לאדמה שכתוב, הן גרשת אותי היום מעל פני האדמה היי מאותו מקום הנק אדמה, והייתי נע ונד בארץ ולא באדמה. כי שמה נדחה וגורש והיה כל מוצאי יהרגני, היי שם הוא להט החרב המתהפכת
רכא והיה קין מתירא והרהר בתשובה והעלה אותו הקב"ה למקום שנק ארקא והיה שם והוליד בנים. ובארקא יש אור שמאיר מהשמש וזורעים זרעים ונטעים אילנות אור שמאיר מהשמש, היי מתחילה להיות הארה מז"א, יותר רוחניות מאשר בארץ ואין שם חטים ולא משבעה מיני תבואה
כשאדם רוצה ורוצה, ולא מתעורר ובא בחשק לעבודה הנפשית, בכך הוא שם עצמו במדרגת ארץ, והוא מת מבחינה רוחנית, לאחר שהוא הרג את צד ימין, ההשפעה, בחינת הבל שבנפש.
רכב כל אלו אשר שם בארקא הם מתולדות קין והם בשני ראשים הסכיזופרניה הנפשית שאינו יודע מיהו. מהם גבורים עליונים ומהם קטנים, אין להם דעת שלמה כשאר בני אדם שבעוה"ז לפעמים הם צדיקים ולפעמים חוזרים לצד הרע ומולידים ומתים כשאר בני אדם זהו מקום נפשי בין שמים וארץ. שני ראשים, במצב של עולה ויורד ארקא מתאפיין באקראיות, הפוך מדעת שלמה.
רכג אדם היה במקום שנק אדמה, עד שהוליד את שת ומשם עלה למעלה ארבע מדרגות למעלה מקין שהיה בארקא. ועלה למקום הזה שנק תבל בינה. כיון שעלה עלה למקום בית המקדש, ותבל זו היא עליונה על כל המדרגות שבז' ארצות, הנק ג"כ בשמות אלו שהיה שמשכנו בהן, היי שתבל נק ג"כ ארץ אדמה שהיה משכנו בהן מקודם לכן. ישנם שבע מדרגות, אדם הראשון עשה תשובה אמיתית וכך ודילג מעבר לגיא נשיה וציה בעבודת הנפש יש להרהר תדיר על העליה למדרגה הרוחנית הגבוהה יותר. בתשובה אמיתית אפשר להשיג קפיצת הדרך.
רכד דילג אדם על ג מקומות גיא נשיה ציה, שלא שכן בהם כי קפץ ממקומו של קין שהוא ארקא עד מקום הנק תבל.
גיא הוא מקום התופש מקום גדול כרוחבו וארכו של הגהינם. בגיא ונשיה וציה נפוצו עליהם דילג אדם הראשון כל אלו שבנו המגדל בבל והולידו שם, משום זה נקרב המגדל לאש שורף. שם יש בני אדם בכל יקר ועושר ועופרות זהב ואבנים יקרות. מי שהוא מתבל ונכנס שמה נותנים לו חלק בחמודות של עושר ההוא, ולפעמים הוא עולה למקום שנק נשיה כדי שיהיה נשכח מהם ויורד לגיא שאינו יודע המקום שהוא משם
רכה גיא זה הוא באמצע של מעלה ומטה. כי תבל ציה נשיה הן למעלה ממנו וארקא אדמה ארץ הן למטה ממנו. זה נק גיא בן הנם. ורצועה אחת יוצאת משם למעלה למקום שנק תבל ונק ג"כ גיא בן הינם ושם פתחו של גיהנום ואלו האנשים אשר שם בפתח הגיהנום יודעים כולם משום זה בכשפים וחכמות ושם זורעים ונוטעים אילנות וחטים אין שם ולא אחד מז' מינים.
רכו בנשיה יש בני אדם מקוצצים וקטנים ואין להם חוטמים, רק ב נקבים שהרוח יוצא בהם, וכל מה שעושים שוכחים תיכף וע"כ נק נשיה שהוא לשון שכחה כמו נשני אלקים את כל עמלי. וזורעים ונוטעים אילנות ואין שם חטים ולא מז' מינים כח הזיכרון נלקח מהם לגמרי, מפני שהם פועלים את רצונות הגוף. הזיכרון הוא בחינת הזכר, המשפיע בתבל שהיא הגובה משבע ארצות, ורק בא ישנם ז' מינים וחיטים.
שאלות חזרה בזוהר חדש בראשית צא-צג
1.אלו שבעה ארצות מסודרות זו למעלה מזו ומדוע הם בצורה של עגול על מה זה מורה לנו?
2.מהו מקום ארץ שלשם גורש אדם הראשון לאחר שחטא בגן עדן?
3. מה אפשר לאדם הראשון לעלות למקום שנקרא אדמה ומה תכונותיו של מקום זה?
4.היכן נולד קין לאן ירד לאחר החטא ולאן עלה לאחר שחזר בתשובה ומה תוארו ותכונותיו של מקום זה?
5. לאן עלה אדם הראשון לאחר שעשה תשובה והוליד את שת?
6. מהם ג המקומות גיא נשיה וציה?
❦
בית מדרש הסולם ללימוד פנימיות התורה וחכמת הקבלה בדרך ״בעל הסולם״ והרב״ש בראשות הרב אדם סיני.
❡
ניתן לעקוב אחרי העדכונים וליצור קשר
https://www.instagram.com/hasulam.community
hasulam.site@gmail.com
הצטרפו ללימוד התע״ס היומי: https://dafhayomitaas.org.il
אתר הבית: https://www.hasulam.co.il
❧