הדף היומי בזוהר חדש הסולם – פרשת נח י-יב | השקפה| שיעור 4
זוהר חדש נח י – יב שעור 4
אלא תולדות נח
ר אלכסנדראי פתח, לא יהיה בך אל זר ולא תשתחווה לאל נכר, לא יהיה בך אל זה זה יצה"ר ולא תשתחווה לאל נכר, שלא תבעול ארמית. ארמית לשון רמאית. כל התרגום הוא לשון שקר, ויש לקחת בחשבון שהחיצוניות היא רמאות אם לא רואים דרכה את הפנימיות. אסור להתחתן עם החיצוניות, או להיות הבעלים של השקר, לבעול ארמית. יש בגמרא ובזוהר טקסטים רבים בארמית כדי שלא לתת לחיצונים הבנה ושליטה, כלומר לא לעשות שימוש בקודשה במקומות שהחיצונים עלולים לקחת אותה.
ר אלעזר אומר, לא יהיה בך אל זה שלא תהא נח לכעוס שכל הכועס כאלו עובד ע"ז כאילו עובד עבודת אלילים שאמר רבי עקיבא, כך הוא דרכו של יצר הרע, היום אומר לך עשה כך ולמחר אומר לך עבוד ע"ז והולך ועובד. הרי יצר הרע נמצא באדם, אלא מלמד שלא תיתן לו להוליך אותך, שהיצר הוא רק אמצעי שצריך להיות כפוף לנשמה, ליצר הטוב. היצר הרע משלם בתענוג מזויף במזומן. כך למשל אדם נופל לשמוע ליצר הרע ומחפש מחמאות וכבוד מהזולת, הוא הופך להיות שפוט וכנוע לאותם כוחות שידיחו אותו מדרך האמת, כדי למצוא חן בעיניהם. אפילו את הקדושה אין לפעול כדי ליהנות, אלא ליהנות רק מהאמת. כפי שאומר הרמב"ם, לפעול את האמת מפני שהיא האמת.
מותר להרגיז ולכעוס על היצר הרע, כלומר מותר להשתמש בשלילה נגד השלילה. אך כאן דרושה מדרגה רוחנית, כלומר לשקר את השקרן מותר רק לאדם ישר. עדיף לכל אחד שלא להחשיב עצמו כרב או תלמיד חכם, ולא לפעול כלל עם מידת הכעס.
בד"כ הכעסים באים מכך שאדם לא מקבל את הדברים החיצוניים הגופניים. הגאוותן אומר בא לי, וכשלא מקבל מיד כועס.
בד"כ פחד נובע מאי וודאות. היצר הרע מצייר לו ציור רע שהדברים החיצוניים שבהם הוא מורגל, כאילו הם הוודאי והשלמות. אך ברגע שוודאי זה מתברר כקנה רצוץ, נכנס האדם לפחדים. על האדם להישען על הוודאי הראשוני הנצחי, הבורא יתברך. כל משענת אחרת תביא אותו לערעור הביטחון שיבא לפחד וכעס. על האדם להשיג את הוודאיות הנשמתית שהיא חלק אלוקה ממעלה, שהוא כפרט שייך לכלל הגדול, לקב"ה.
ראה נתתי לפניך היום את החיים ואת הטוב ואת המות ואת הרע, והזהיר לאדם ואמר ובחרת בחיים למען תחיה. חיים זה חיבור למקור החיים, ובחיבור זה יש לבחור. לא כתוב וקבלת בחיים אל ובחרת בחיים. חיים = חכם, וחכם נק משפיע, כלומר אם תבחר להיות משפיע אז אתה חי, לעומת רשעים שבחורים ברצון לקבל שבחיהם נק מתים, ואם הוא הולך בדרך רע הוא בעוונו ימות שנאמר עוונותיו ילכדונו את הרשע העוון, עיוות בתפיסה של הרשע, היא המחשבה שהתענוג הוא זה שמחבר אותו.
לראות טוב אומר שבכל דבר יכול לראות האדם מקום לעבודת השם שאז הדבר שנראה מנחם שהרי ניתן לעבוד את השם, מכח המסך אתו ניתן לבנות אור חוזר והשפעה. כאשר אדם דבק בדרכי התורה, אז אפשר גם את צד הרשע לרתום ללכת לתכלית.