057- הדף היומי בזוהר הסולם – בראשית א' – עמודים רכא-רכב (שיעור...

057- הדף היומי בזוהר הסולם – בראשית א' – עמודים רכא-רכב (שיעור השקפה)

"הסולם"- http://hasulam.co.il. בפייסבוק – http://facebook.com/hasulams

מאמר וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן

לייחס את כל הרצונות והמחשבות לכלל — זה הכרטיס לגן עדן !

וַיִּקַּח יְהוָה אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן. שואל הרשב"י מהיכן לקחו מטרם שהניחו בג"ע? ואומר שלקח אותו מד' היסודות דפרודא, שעליהם אומר הכתוב, נָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת-הַגָּן וּמִשָּׁם יִפָּרֵד, וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים. מוציא את אדם הראשון מהפרטים ומניח אותו בכלל.

מפרש רשב"י שהשם העלה את האדם ממציאות דפירוד לאצילות, ממקום הפרטים אל מקום הכלל. כך על האדם להבין שהתפיסה שלו היא מהפרטים, וכל התנועה שלנו בחיים לבוא מהפרטים אל הכלל. כאשר יביא את כל הרצונות שלו למקום זה, ויעבור מרצון לקבל לעצמו — לרצון לקשר, יגיע לגן עדן.

אומר בעל הסולם: כן יעשה הקב"ה גם לאדם השב בתשובה ועוסק בתורה. לשוב בתשובה זה להיות בעל אמונה — לעלות לבינה, מקום שמוותרים על הרצון הפרטי ובאים להשפעה.

מקום הפירוד – ד' היסודות זה המקום של התאוות, עליהם צריך לשלוט. המדד לדעת האם מצליחים בתנועה זו, הוא בדיקה האם שולט הראש על הלב, ואז הרצון יהיה מושקה מהאדם שנעשה "נהר", ריבון השולט על התאוות ונהנה רק מהאמת.

לחוזר בתשובה ה' יעשה כמו לאדם ראשון: ייקח אותו מהפרטים ויניח אותו בכלל. התשובה לשאלה היא אינה מילוי האור בכלי, אלא בניית כלי אמוני, והאור בא ממילא. אין לחפש סיפוק באור, אלא האמונה שהיא השבת השאלה למשאיל, הבורא יתברך. התשובה נקראת וודאי, ואין הספיקות נפתרות אלא מריבוי הוודאים – ריבוי האמונה — זו התשובה האמיתית. המביא את הפרטים לכלל הוא בעל תשובה.

וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ, ע"י מצוות עשה ומצוות לא תעשה, ולא להגיד רק פנימיות. יש לעבוד את השכינה בקיום תו"מ, הלכות ותלמוד וכמובן הסוד כנגד כולם, שזה הכלל שרבי עקיבא נכנס בשלום ויצא בשלום.
השמירה בגן היא ע"י יראת הרוממות, לכן על האדם להגדיל את הבורא בעיניו.

על האדם לקיים מצוות ולראות שאינו פועל את המקרה. יחשוב מעבר לזמן ומקום, יהיה ערכי וכך יוכל להיות רצוי לבורא, ואז יבקש שהשם יתברך ירחם וישים אותו בגן עדן — זה המקום שבו הכלל יותר חשוב מהפרט. אם חושב רק על עצמו, לא יוכל להיות שם.