039- הדף היומי בזהר הסולם – ויקרא קיח-קכ שיעור השקפה
וַיִּקְרָא קיח-קכ
אוֹדְךָ לְעוֹלָם, כִּי עָשִׂיתָ
וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ בָּרָק, אִם-תֵּלְכִי עִמִּי וְהָלָכְתִּי; וְאִם-לֹא תֵלְכִי עִמִּי, לֹא אֵלֵךְ. אמר ברק, כיוון שרוח הקודש שורה עליה, אנצל בזכותה, ולא ישרה עליי נזק. מה ברק סמך עצמו על אישה שינצל בזכותה, כך התורה, שמו של המלך הקדוש, על אחת כמה וכמה רוצה לומר שגם לתורה יש צד נקבה, שלא נק' תור. צד האישה שבאדם הוא הצד של החיסרון, וזה טוב מפני שבמצבים מסוימים ניתן לסמוך עליה כפי שברק סמך על דבורה שהייתה עם רוח הקודש.
אוֹדְךָ לְעוֹלָם, כִּי עָשִׂיתָ וַאֲקַוֶּה שִׁמְךָ כִי-טוֹב, נֶגֶד חֲסִידֶיךָ, מהו כי עשית ולא כתוב מה עשה? עונה רבי חייא כי עשית מבלי לציין מה עשה, הוא על העולם הזה בו אין שכר.
ב"סיפור" על הסוחרים בא ללמד שיש לסחור בתורה במובן החיובי, כלומר לומדים במקום אחד, ומפנימים בפנימיות, בהשבה אל הלב.
רבי חייא ופתח: שלום שלום לרחוק ולקרוב. שתי פעמים שלום כאן, אחד לרחוק ואחד לקרוב. והכל אחד, לרחוק שנעשה קרוב, שזה הוא בעל תשובה, שמקודם היה רחוק, ועתה הוא קרוב.