046- הדף היומי בזהר הסולם – ויקרא קלט-קמא שיעור השקפה

046- הדף היומי בזהר הסולם – ויקרא קלט-קמא שיעור השקפה

וַיִּקְרָא קלט-קמא

דּ' מִינִים

הנשמה עקרה מפני שאין בה עדיין אמונה שלמה, אז אין היא יכולה ללדת היגיון בריא.

בחג הסוכות, בו רוכשים תבנית מחשבה נכונה, קונים היגיון אמוני ולא היגיון מדעי מזויף. לכן מקריבים לאומות העולם, הם הרצונות הזרים אשר בנפש, מידי יום פר אחד פחות. בחיבור אמוני לכלל, לאהבת השם, מתחזק כח הכלל, ונחלש כח הפירוד. כוח האגו, הרצון הפרטי נגמר כשמתגלה כוח הכלל.

נֶפֶשׁ כִּי תִמְעֹל מַעַל

לא הרוח ולא הנשמה, אלא רק החלק התחתון, מלמד על: נֶפֶשׁ כִּי תִמְעֹל מַעַל, וְחָטְאָה בִּשְׁגָגָה, ולא הנשמה והרוח, שהם אינם חוטאים, אלא שמסתלקים מטרם החטא. כתוב: וְהָיְתָה נֶפֶשׁ אֲדֹנִי צְרוּרָה בִּצְרוֹר הַחַיִּים, אֵת יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, וכתוב: וְאֵת נֶפֶשׁ אֹיְבֶיךָ יְקַלְּעֶנָּה, בְּתוֹךְ כַּף הַקָּלַע. הרי ששכר ועונש מגיעים בעיקר לנפש. ותפקיד כל אחד לבחור, בין דרך אמונית, או חלילה בדרך שהרצון לקבל לפרטיות מציע.

התענוג מהאמת הוא החיבור להשם.

אי אפשר להתקשר לקב"ה רק מצד המעשה שזו בחינת הנפש. מצד שני גם לא ניתן להתקשר רק מצד הכוונה שהיא בחינת הרוח, אלא יש לצרור אותם. בנים להשם, הם אלו היורשים את בחינת הנשמה, שהיא התענוג העליון מהאמת.

כדי להתחבר לצרור החיים, לאמת, צריך כל אחד לעורר נפשו ולרכוש אמונה, ואז ממילא הרוח והנשמה מתחברים.

כשאומרים תהיה נשמתו צרורה בצרור החיים, הכוונה למלכות שתתקשר באמונה. רק בהשבה אל הלב בדרך השפעה, ניתן לרכוש את המרכבה, בדרך ישר אל המטרה. אך קודם להיטהר ולהתקדש, ולעלות בסולם.