הדף היומי בזוהר הסולם – פרשת כי תצא א-ג | השקפה |...

הדף היומי בזוהר הסולם – פרשת כי תצא א-ג | השקפה | שיעור 1

כי תצא  א – ג

מוציא שם רע

מִי שֶׁמְּחַפֵּשׂ תַּעֲנוּג לִפְרָטִיּוּת, מוֹצִיא שֵׁם רַע עַל הַכְּלָל.

מִי שֶׁלֹּא יָבוֹא לַפְּנִימִיּוֹת, יִצְטָרֵךְ לָמוּת וְלָשׁוּב, מִפְּנֵי שֶׁאִי אֶפְשָׁר לִגְאֹל אֶת יִשְׂרָאֵל רַק מִצַּד הַחֹמֶר.

הַדֶּרֶךְ לָרֶדֶת מֵהַחָמְרִיּוּת הִיא ע"י הַתּוֹרָה.

מצווה זו היא שצריך לדון בדין מוציא שם רע, ז"ש וענשו אותו מאה כסף ונתנו לאבי הנערה כי הוציא שם רע על בתולת ישראל, שהיא פרט בתוך כלל ישראל. המושג בתולה אומר חדשה, וכך רצון חדש מגיע ממי שמחדש יש מאין בכל יום מעשה בראשית, הקב"ה. רצון משומש בא מהנברא, כמו תפיסה חיצונית מדעית, נק שמוציא שם רע על בתולת ישראל.

ומי שיאמר שם רע על אסתר, שהיא נטמאה באחשורוש ועם זה זכתה שיתלבש בה רוח הקודש, שהיא מלכות. יאמר זאת רק מי שאינו מבין את פנימיות התורה ומסתכל רק מבחוץ, יכול לחשוב שאסתר נטמאה. הם אלו  שאוכלים תבן ושבלים של התורה, כלומר שתורתם מעורבת מטוב ורע כמו תבן ושיבולים המעורבים מאכל וקליפות, כאשר הקליפות הן תפיסה של זמן ומקום, ואינם יודעים בסתרי תורה.

לכן אומר רבי חיים ויטאל בהקדמה לעץ חיים, שלא בא אדם לעולם אלא ללמוד סתרי תורה. סתרי תורה הם בחינת ג"ר כלומר מעבר לתפיסה הגופנית, בחינת האמונה, וטעמי תורה הם ז"ת.

אדם הראשון שלא שמר על הכבוד הנשמה שנתנו לו, שאכל מעצה"ד הורידו אותו שיאכל יחד עם חמורו שהוא בחינת עצה"ד טוב ורע. ואמר להקב"ה אני וחמורי נאכל באבוס אחד. כלומר שאל אדם הראשון לאחר החטא, האם גם אני כמו החמור נהנה בעולם הזה רק מאכילה ושתיה ותאוות בשרים.

תגיות: סתרי תורה, חטא אדם הראשון