134- הדף היומי בזוהר הסולם – בראשית א' – עמודים מא-מב (שיעור...

134- הדף היומי בזוהר הסולם – בראשית א' – עמודים מא-מב (שיעור השקפה)

"הסולם"- http://hasulam.co.il. בפייסבוק – http://facebook.com/hasulams

מאמר יְהִי אוֹר

תפיסת הנברא את הכלל — היא דרך פרטיו.

בְּרֵאשִׁית בָּרָא וגו' עד כה לימד בריאת העולם בדרך הכלל, והחל מ- וַיֹּאמֶר יְהִי אוֹר עד וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת-כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה-טוֹב מְאֹד — פרטים. וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ — הכלל, התכלית.
בראשית נמי מאמר. אמירה זה שיתוף הפרט, אך כאן לא נזכרת המילה אמירה המוֹרה על פרט.

וַיֹּאמֶר הראשון שנאמר מוֹרה על פרט, והוא עומד לשאלה, והסימן: וַיֹּאמֶר אותיות מי אוֹר, שאלה יוצרת חסרון, כאשר היא נובעת על בסיס של ידע –ואז חסר משהו, פרטים לגילוי הכלל.
וְהָאָרֶץ הָיְתָה -טיבעו של האדם להבין מהפרט אל הכלל, אין די בתפיסת הכלל. כאשר אדם רוצה ללמוד באמת, תחילה עליו לתפוס כלל – כותרת, ואז לבקש פרטים. כך היא דרך הנכונה בחינוך ולימוד — לעורר חסרונות ואמביציה. בכדי להבין רעיון, יש לתרגל פרטים רבים. ידיעה דרך הפרטים נותנת את הבנת הכלל בגדלות.
כך יש לדבר עם אנשים. להגדיר נושא כללי, ואז לפרט. הדרך הנכונה כלל — ופרט — וכלל, כך מתחברים. מודיעם נקודת השקפה, ואז הפרטים העוזרים להבנה, כאשר ברקע התמונה במסגרת ברורה.
הדרך הטובה ללימוד — ליצור חיסרון, עניין בנושא הנלמד, אך לא שאלה באוויר — שאין לה בסיס בנפש, ברצון של האדם.
הכלל גדול מפרטיו – הפרט בא רק כדי לגלות את הכלל.

כלל ופרט וכלל — זו שלמות ונקרא דעת אמת. גם התורה מגישה כך את הדברים.

אין תגובות

להגיב