078 – הדף היומי בזוהר הסולם – בראשית א' – עמודים קנה-קנו (שיעור השקפה)
מאמר אֲנִי אֲנִי הוּא
תהיה שמח מנותן המתנה ולא מהמתנה!
מלמד הזוהר שהקיום נמשך מקו אמצע, שרק דרכו מגיעים ליציבות ואווירת נפש בונה. רק בימין או שמאל, זה עליות וירידות, פעם חסד פעם גבורה. בעבודה יש לייצב את קו האמצע בקטנות. כשיש מעט, קונים את האמונה השלמה, שמשמעותה כמה אני מוכן לתת מעצמי, גם כשאינני מקבל כלום. כשיש הסכמה בין שלושת הקווים, ניתן לעשות תשובה.
מסכת ב"ב טיז: "הוא השטן הוא היצה"ר הוא מלאך המות, שהוא המחטיא והוא העולה ומקטרג, והוא היורד ונוטל נשמתו". הרי שהחטא ועונשו אחד הוא. החטא זה החטאת המטרה שהיא ירידה למטה מפרסה, וענשו -שנתון לקליפות, בכדי שיתעורר לשוב לימין. מי שבא בתשובה באמת, אז כשיש אהבה הוא פוגש בה.
לכאורה הגלות נראית כמו עונש, אך זהו אימון. כמו מלך שמכין כל טוב לבנו, שלא מבין בחוכמה, לכן עליו להכשיר את הבן, לרצות את הביחד. לוקחים לך את הסיפוק האישי, ואומרים לך אתה רוצה את הביחד – שלם. אהבה עולה התמסרות טוטאלית, וצריך כל יום מחדש לרכוש אמונה. באימון לוקחים לנו את ההרגש הטבעי שתענוג יגיע לפרטיות. עליך להסכים להסתפק במועט, שגם אם יש לך מעט, תעבוד את השם, כך אתה נבדק, במצב הקטנות.
וְאֵין אֱלֹהִים עִמָּדִי, זה ס"ם והנחש, הכוונה על אלהים אחרים. לכאורה מראה לנו שהוא מעניש, אך בגמר תיקון נגלה שהס"ם ונחש לא הפרידו מעולם בין קוב"ה ושכינתה. כמ"ש בזהר, שאמרו עַל-פִּי שְׁנַיִם עֵדִים יוּמַת הַמֵּת, קאי על ס"מ שהוא מת מעיקרו. יצר הרע בא לטובתנו, וזה לא ברור לאדם שמנסה להינצל ממנו, וכאן עוד אומרים לו "אִם-רָעֵב שֹׂנַאֲךָ הַאֲכִלֵהוּ לָחֶם". הוא מטריד אותנו בכדי שנתקרב.
אהבה חלוטה גורמת לשנאה, לכן מתרחק ה' ומאפשר לנו להתקרב. יצר הרע בא לטובתנו, ואת זה יש לקבל באמונה, בכדי להבין שאין עוד מלבדו. אין שניות בעולם, יש בורא אחד שמנהיג הכול, ויצר הרע הוא שליח שלו. "עַל גְּחֹנְךָ תֵלֵךְ וְעָפָר תֹּאכַל כָּל-יְמֵי חַיֶּיךָ, רק על הקיבה שמסמלת את הרצון לקבל, זה לפי תפיסת האדם. עפר — הרצון לקבל לעצמו, שירגיש את הסיפוק האישי, שזה העפר.
כל מה שראית כמפריד, זה רק פירוט בכדי שתדע לחבר בין הפרטים ולשייכם לכלל. היצר מפריד בכדי שאתה תחבר ותשיג את האור. בלי פירוט אין הבנה.