29- דף היומי בזהר הסולם – וירא פה-פז (שיעור השקפה)
סיכום לימוד הדף
היומי בזהר הקדוש
פרשת וירא עמודים פה-פז
🪜 פירוש הסולם 🪜
🔯 לגילוי הזהר בתודעת 🔯
תיקון העולם
ארץ אשר לא במסכנות
🔷️ ארץ אשר לא במסכנות תוכל בה לחם❓ אומר הזהר הקדוש זאת ארץ ישראל.
ארץ=רצון
ישראל=ישר-אל.
בה לא אוכלים במסכנות.
🔷️ "ארץ אשר לא אוכלים במסכנות, תאכל בה לחם, לא תחסר כל בה"
מהו כל ❓
כל זה נקרא יסוד, זה הוא הצדיק
שכולל את כולם ויצר כלל מהפרטים. מצד הכל מקבלים את הארה.
🔷️ אם אושרו של האדם הרוחני הטכני, הכשרוני, הכלכלי יעבור דרך הרצון ישר-אל, לא יאכל במסכנות לחם.
🔷️ יש קשר, התאמה בין הרצון שנקרא ישר-אל לבין הקשר עם הקב"ה. כי על כל שאר העמים שולטים ממונים אחרים. והקב"ה שהוא הכלל השולט על ישראל כי יש התאמה בין הנפש (עם) לארץ ישראל לשליטת הקב"ה עליה.
🔷️ צריך לראות את היחס בין אותו רצון שנקרא עם ישראל, לשאר רצונות האדם. אומר מי שמקבל את ההארה זה קודם כל הרצון ישר-אל. ומה אם אין לאדם רצון זה, אז לא מקבל את ההארה?
מקבל אבל כדי קיים, זה נקרא לאכול במסכנות. אפשר לקבל ברצונות פרטים ההארה, אפשר לקבל אור בעולם הזה, אבל זה אור קטן נקרא "נאירו דקיק". את ההארה האמיתית אי אפשר לקבל בפרטיות.
🔷️ איך אפשר לקבל ההארה נכונה בפרטיות?
כאשר הם השלכה של אותו כלל, אז יש אפשרות שאמצעי משרת ומגדיל את המטרה.
🔷️ מדרגת היסוד נקראת כל, זו בחינת הצדיק כולל את כל חג"ת נה"י (חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד ויסוד). המושג צדיק זה אותו צד שבאדם שמצדיק את הקב"ה, שמקבל על עצמו את השגחת הקב"ה בעולם ואומר הכל בא ממנו. האדם מקבל עליו שיש נקודה של הקב"ה שמפעילה אותו מבפנים.
🔷️ האדם עושה פעולות חיצוניות שמגרות את הנפש והנשמה. האדם לא מרגיש את הפעולה, אלה את הגרוי שיוצרת בו אותה פעולה. (המאווים הפנימים מגורים ע"י פעולת חיצונית).
איזה נקודה נכון שתפעל באדם כשהוא רוצה להיות מגורה מנקודת הקשר לבורא שבו❓
מנקודת הצדיק שבו, שנקראת כל, אותה בחינה שנקראת ארץ ישראל, שכל רצונו ישר-אל, אותה נקודה המקבלת את ההארה וכל שאר הרצונות מקבלים מנקודה זו.
"ראשית חכמה יראת ה'".
🔷️ מהי יראת ה' מצד תכונות הנפש❓
ביטול הגאווה.
🔷️ "אף סדום היה כגן ה', כי כלה משקה, דהיינו כל מעדני עולם היו בה ,ועל כן לא רצו אנשי סדום, שאנשים אחרים יתעדנו בה" (לא קיבלו אורחים). אנשי סדום היו רשעים.
כתוב בזהר- כל אדם שהוא צר עין כלפי עני, ראוי לו, שלא יתקיים בעולם. ועוד שאין לו חיים לעולם הבא. כל מי שהוא טוב לב לעני, ראוי לו שיתקיים בעולם, והעולם יתקיים בזכותו, ויש לו חיים ואריכות ימים לעולם הבא.
🔷️ הצדיק שנקרא כל, עושה צדקה למלכות, מה שמיוחד בצדיק, שהוא מבין שהוא שליח ה' בעולם, שהוא עבד ה' וכל מה שיש לו, שייך לשם. אז אם אתה בשליחות וראית עני בוודאי שתיתן לו.
🔷️ "ועמך כולם צדיקים" לעולם ירשו הארץ, את אותו רצון שה' נתן לך. את ארץ ישראל (רצון ישר-אל) רק ע"י התורה אפשר להשיג. זה הקשר בין עם ישראל לתורה, בין תפיסת ה' ליראת ה'.
🔷️ "הקב"ה מסובב סיבות בעולם ומביא אורות משחיתים שיעשו מעשיו, ואחר כך מהפך אותם." דהיינו הקב"ה עשה מנגנון בעולם, רבי יצחק אומר שאדם נבדק לפי התשובה שהוא עושה. שבהתחלה מביא הקב"ה אושר לסדום, למצרים , ואחרי שאדם חוזר בתשובה, מהפך זאת הקב"ה לטובת ישראל. רבי אלעזר אומר לא כך אלא : בהתחלה ניתן האושר לישראל, אחרי הקלקול, עבר האושר לסדום, כלומר הרצונות הגדולים ניתנו לקליפה, שתחזיק ברצון, כקליפה השומרת על הפרי עד שנהיה ראויים לתיקון.
בקדושה נוכל לקבל את הארה ולא במסכנות נאכל לחם. אמן
דף היומי בזוהר הקדוש, פרשת וירא, עמודים פ"ה-פ"ז
אומר הפסוק על ארץ ישראל "ארץ אשר לא במסכנות תאכל בה לחם, לא תחסר כל בה וכו'".
מלמד אותנו הזוהר הקדוש שארץ ישראל היא זו המקבלת הארה בתחילה, בעשירות, ולאחר מכן ניזון שאר העולם, מהשיריים, כלומר ממה שנשאר מהאור שקיבלה ארץ ישראל.
ארץ ישראל – היינו רצון ישר-אל. ארץ ישראל היא בחינת הכלל, היא זו שבה לא חסר כלום, בתפיסת הפרט יכול להיות חסר, אומות העולם צריכים להיות ניזונים מתוך הכלל.
ראשית חכמה – יראת ה'. ביטול הגאווה, קניית היראה מאת ה', היא הראשית להיכנס בדרך ה'. מי שחושב שיכול להיות עשיר בפני עצמו הרי שטועה הוא, רק בכלל יש עשירות, לא בפרטיות, לא באנוכיות.
הצדיק מקבל על עצמו שבעל הבית הוא הקב"ה, והוא עצמו אורח בעולם, עבד ה', לכן אם הוא רואה עני – הוא נותן לו, כי הוא מבין שהכל שייך לה'.
ארץ ישראל נקראה ארץ כנען, ולכן היא זו שנבחרה להיות ארץ ישראל, משום שכנען היא מלשון כניעה לה'.
ברצון העצמי של האדם יכולים לראות כאילו הוא עשיר ויש לו הרבה עצמה, כך גם היה במצרים ובסדום, אבל הכל בה במסכנות. העניין בחיים הוא – להיות צדיק, וצדיק הוא נותן צדקה לעני. בדרך ה' יכולה להיות עשירות אמיתית ולא עשירות שבאמת היא מסכנות.
אנחנו נדרשים לחפש את הרצון של הצדיק שבנו, ולתקנו, ולפעול לפי בדרך ה', ולא לחיות חיים של מסכנות גם אם נראים הם כמלאי עשירות ועוצמה.
סיכום – מהי נקודת הקשר לה' ית'? הרצון שנקרא ישר-אל, שכל הרצון ישירות לה'.
בזה הייתה לנו קושיה – איך יכול להיות שבמצרים נראה עשירות גדולה?
עשירות זו אינה אמיתית, העשירות צריכה לבוא דרך הכלל, בארץ ישראל ישנה עשירות וממנה ניזון העולם.
עד כאן היום, כדאי לשמוע את השיעור המלא…