084 – הדף היומי בזוהר הסולם – בראשית א' – עמודים קסז-קסח...

084 – הדף היומי בזוהר הסולם – בראשית א' – עמודים קסז-קסח (שיעור השקפה)

"הסולם"- http://hasulam.co.il. בפייסבוק – http://facebook.com/hasulams

מאמר תְּפִלָּה לְעָנִי

אדם לא יכול להתפלל על מותרות, אלא כּעָנִי!

וַיָּשֶׂם אֶת-הַשְּׁפָחוֹת וְאֶת-יַלְדֵיהֶן רִאשֹׁנָה וְאֶת-לֵאָה וִילָדֶיהָ אַחֲרֹנִים, וְאֶת-רָחֵל וְאֶת-יוֹסֵף אַחֲרֹנִים. יעקב קבע את הסדר לתיקון, ותיקן תפילת ערבית. היחס בין לאה רחל והשפחות מתקיים בסדר התיקונים של האדם, קודם מרגיש שכואב לו כעני, אז התגברות — בחינת יראה לאה, לאחר מכן אהבה רחל.

יש לקבל את תחילת התיקון בסוד עטופא דמצוה, וז"ש תפלה לעני כי יעטוף, שפירושו -יאחר, שהעני מעטף ומאחר את כל התפלות הקודמות, עד שנכנסת תפלתו. תְּפִלָּה לְעָנִי כִי יַעֲטֹף וְלִפְנֵי ה' יִשְׁפֹּךְ שִׂיחוֹ. העיקר זה שבשלב ראשון יש להתגבר על הקליפות שחומסות ומונעות מהאדם לעבוד.
התיקון מתחיל עם תפילה לעני, שלא ניתן לגמור אותו, אלא עובר לתיקון של לאה-יראה, עובר לרחל אהבה, ואז חוזר לתפילה לעני לסיום, שיגמר בגמר תיקון.

ראה יעקב את הצרות שבאחרית הימים בגלות, והתפלל: וְנָתַן-לִי לֶחֶם לֶאֱכֹל וּבֶגֶד לִלְבֹּשׁ דהיינו שלא יתחזקו עליהם הקליפות להפסיק להם השפע.
גם דוד לקח חלק בצער השכינה והתפלל עליה. אחר שראה את ישראל חוזרים בתשובה בשמחה, תיקן עשרה מיני תהלים, ובסוף כולם, אמר תְּפִלָּה לְדָוִד הַטֵּה-יְהוָה אָזְנְךָ עֲנֵנִי כִּי-עָנִי וְאֶבְיוֹן אָנִי שָׁמְרָה נַפְשִׁי כִּי-חָסִיד אָנִי. ראה שכל התפלות שהם בניגון, היו מתאחרות להתקבל לפני המלך, ולא היו נכנסות אליו, עד שתכנס תפלת העני, ומשום זה הקדים תפלת העני לכל התפילות.

את פרטיות האדם אי אפשר לתקן בזמן תיקון, אלא מקבלים על המלכות הנקראת בשם אחרית הימים – רק בהתכללות. אמר דוד שמבחינה זו הוא עני ואביון, ואינו יכול להמשיך למלכות שום שפע, אלא רק בגמר התיקון, ולא מקודם לכן. אי אפשר לתקן אותה בשלמות, אך קצת אפשר, אולם בלי הקצת לא תתקן כלום. בלי שליטה וכוח התגברות על הרצון העצמי — לא מתחילה בכלל העבודה, זה השער.

תפילת הערבית רשות וחשובה, כמו שאהבה היא רשות וחשובה ביותר, כי חייבת לבוא מתוך בחירה, שאין כפיה ברוחניות. קו אמצע זה רשות — תפילת ערבית. בלי התכללות עם ה' אדם מרגיש בודד. וכך גם בזוגיות הכי חשובה הרגשת השייכות, אחרת אפשר לקבל תענוג במקום אחר.

יש לאדם רצונות רבים, ועליו להתרכז באני אחד מרכזי, ולא להיות כמו עלה נידף ברוח שכל דבר מסיט אותו. על האדם להבין כשכשיש לו עיקרון, יש להחזיק בו בחוזקה. אם אדם מוכן לשעבד עצמו וללכת בדרך ה' – הרשות הפרטית מפריעה לו, הוא נמצא ברשות הרבים. בכדי שתהיה לו רשות היחיד, עליו להתבטל ליחידו של עולם.

לסיכום:
שלב 1 גוף שיש להתגבר עליו — על כל כוחות הנפש, שאתה תנהיג אותם באחריות אישית. בחינת השפחות השומרות על הפרי.
שלב 2 היכולת להשפיע, להיות ביראה, ללכת עם רעיון אידאי.
3 רחל, שלב בו מקבלים את ההארה, שתושלם כאשר תתכלל עם המלכות. כשאדם רוצה להתפלל, אומרים לו עצור, אין קבלה מיידית, קודם עליך להכניס תפילה לעני-יראה.

לא להתפלל על צרכים גשמיים, אלא להגביר את צד האמונה.