062- דף היומי בזהר הסולם – בראשית רלא-רלב למתקדמים
"הסולם"- http://hasulam.co.il. בפייסבוק – http://facebook.com/hasulams
מאמר וַיִּצֶר וגו' כָּל-חַיַּת הַשָּׂדֶה
מי שלומד תורה בצורה גשמית — עליו נאמר אֲטוּמִי לב ושֹתומי עיניים!
מבקר רבי שמעון את המסתכלים בתורה רק בחיצוניות, וזועק שאין ללמוד את התורה בצורה גשמית בגדרים של זמן ומקום. וכך מלמד על הפסוק וַיִּצֶר יְהוָה אֱלֹהִים מִן-הָאֲדָמָה כָּל-חַיַּת הַשָּׂדֶה וְאֵת כָּל-עוֹף הַשָּׁמַיִם, שאין מדובר בחיות גשמיות. אומר שהכתוב חַיַּת הַשָּׂדֶה וְעוֹף הַשָּׁמַיִם רומז על עמי הארץ.
גם כשהאר"י מדבר על גלגול נשמות בחיות, למעשה הוא מדבר על תכונות שבאדם.
שואל ר אלעזר את אביו, כיצד הוא אומר שמשה הכוונה על אדם ראשון?
עונה לו הרשב"י בשאלה: וכי לא למדת מהכתוב בישעיהו מַגִּיד מֵרֵאשִׁית אַחֲרִית? כלומר כל הנמצא בשורש מספר על מה שיהיה אחר כך. בתחילת הבריאה רמוזים המעשים שבאחרית הימים, דהיינו שבגמר תיקון.
לימוד שורשי מכלל יותר ראשוני ומופשט — הוא יותר רוחני ומדויק.
בזמן תיקון עלינו לבנות את עצמנו בשילוב נכון של חסדים וגבורות, וכאן צריך שמירה. וַיִּסְגֹּר בָּשָׂר תַּחְתֶּנָּה שרצו בזה להגן עליה מפני החיצונים, כי ויסגור הוא לשון הגנה, כפי שכתוב שהשם שמר על נח בתיבה: וַיִּסְגֹּר יְהוָה בַּעֲדוֹ.
כוח הגבורה שבא בקדושה, מבריח חיצונים.
על האדם לעשות מסגרת לעבודת השם, בלעדיה רצון של קדושה יכול להיפגם. קשה לפגוע באדם ששומר על מסגרת.