הדף היומי בזוהר הסולם – האדרא זוטא מט-נא | מתקדמים | שיעור 15
האזינו אדרא זוטא מט- נא 15
איך נאצל ז"א מאו"א
הרפואה של האדם היא להעלות עצמו למחשבה אֳמוּנִית.
צריך אדם ללמוד להעלות את המחשבה עד לשורשיה, את המחשבה המודעת לתת מודע הגבוה שבו, עד נקודת האמונה. כדי להשיג זאת יש להשתחרר עד לשיא האמונה. תנועה זו דורשת להתגבר על רצונות כוזבים של הקליפה, ולבוא בדבקות לקב"ה, וזו הרפואה האמיתית.
בחטא עץ הדעת ניסו לקבל הארה גדולה שלא יכול לעמוד בה, וקיבלו רצונות גדולים שלא יכולים להשתמש בהם. התיקון בא ע"י תיקון זעיר אנפין, בחינת המחשבה שיש לעלות עד השורש כדי לתקן הכל.
קלקול זה הוא בחינת רשעים שבחייהם נקראים מתים, כלומר שצורכים תענוגות לא אמתיים.
ברוחניות טל הוא בחינת חסדים, מידת השפעה, והגשם המטר בחינת המלכות שחייבת לקבל גם חכמה, כלומר טל ומטר.
קיז) בגלגלתא זו דז"א נוטף טל מראש הלבן שהוא גלגלתא דא"א נוטף טל מראש הלבן שהוא גלגלתא דאו"א וטל הזה נראה בב' צבעים כי אע"פ שהוא חסדים שנבחנים לגוון לבן בו גוון אדמומית הרומזת להתכללות מחכמה שאדום, גבורה הוא כלי לחכמה היי כעין הבדולח ומן ז"א ניזון שדה תפוחים הקדושים שהוא המלכות ומהטל שבגלגלתא זו טוחנים מן לצדיקים לעולם הבא ובו עתידים המתים להחיות ולא נזדמן שיפול מהטל הזה חוץ מאותו זמן בעת שהלכו ישראל במדבר וזן אותם העתיק מכל מאותו מקום מהטל שעל הגלגלתא מה שאינו נמצא לאחר כך. ז"ש הנני ממטיר לכם לחם מן השמים. כש"א ויתן לך האלקים מטל השמים וגו כי מטל הגלגלתא דא"א נוטף על גלגלתא דז"א שנק' שמים. זה היה בזמן ההוא שהיו ניזונים מטל השמים ולזמן אחר למדנו קשים מזונותיו של אדם לפני הקב"ה כי בזמן הזה תלוים המזונות במזלא במזל ודאי שיש שם דינים ולא מטל הגלגלתא דא"א שכולו רחמים, וע"כ בנים חיים ומזון לא בזכות תלוי הדבר אלא במזל תלוי הדבר והכל תלוים במזל ההוא כמו שהעמדנו שהוא הדיקנא דא"א הנק' מזלא. ישנם שני מצבים. מטל השמים ניזונים שאז הכל טוב, אך כשניזונים באופן אחר, קשים מזונותיו של אדם.
כמו שהמזון שהוא אור החיים של האדם, תלוי בטל ומטר הגשמיים כך המזון הרוחני שממנו אור החיים הרוחני תלוי בטל ומטר הרוחניים וטל ומטר הם ענין אחד אלא החסדים שבו נק' טל והגבורות גשמים וזמן הטל הוא בקיץ שהוא חסדים וזמן המטר, הוא בחורף שהוא גבורות, וע"כ בחג הפסח שהוא בחינת קו ימין מזכירים הטל ובחג הסוכות שהוא בחינת קו שמאל מזכירים הגשם ולפיכך רישא חוורא שה"ס עתיקא שאין בו שמאלה כולו ימין מטעם כי השמאל כפוף ומכוסה בימין בסוד חוור בגו חוור, הנה הימין והשמאל שבבו הנק' גלגלתא וחכמה סתימאה הם שניהם בחינת טל שהוא חסדים אלא ההפרש בין ימין לשמאל הוא שהימין שה"ס גלגלתא הוא טל שכולו לבן אבל השמאל שהוא חכמה סתימאה אע"פ שהוא ג"כ טל שהוא לבן בעצם הנה מבהיקים ממנו ממוחא סתימאה שהוא קו שמאל ניצוצי אדמומית מעט כעין הבדלח לפיכך הוא נק' טלא דבדולחא כלומר אע"פ שממקורו בגלגלתא הוא גוון אחד שההוא כולו לבן ואין בו אדמומית כלל, עכ"ז כשז"א מקבל הטל הזהה כדי להשפיע אל המלכות הנק' חקל תפוחין הוא נראה אצל המלכות בב' גוונים שהם לבן אדום כעין הבדלח אבל בז"א שהוא ימין הוא כולו לבן, כי אין הטל מקבל תרי גווני אלא במלכות שהיא בחינת שמאל, לפיכך מזכיר ומניח אתזן חקלא דפחוין קדישין ללמד שרק לצורך השפעה למלכות מקבל הטל תרי גוונים.
לפיכך אין זון התחתונים מקובל מטל השמים שה"ס חסדים מז"א אלא מלחם מהארץ, הבא ע"י גבורות גשמים ומהמלכות שנק' ארץ כי אין אור החיים אלא באורות שיש להם ג"ר ואור החסדים אע"פ שהוא ג"ר אצל הבינה וכן אצל ז"א בעת שמלביש הבינה ג"ר מצד אור הנשמה שהוא מטעם כי חפץ הוא והם דוחים קבלת החכמה וע"כ אין חסרון חכמה נחשב להם לחסרון שאין שם חכמה ולא מפריע להם לשלמות שאינם צריכים חכמה אלא בשביל המלכות והחסדים מספיקים להם לג"ר אבל התחתונים המקבלים חכמה אם מושפעים הם חסדים בלי חכמה הרי נחשב אליהם כמחוסר ראש ואין אור החיים מושפע מהם וע"כ מוכרחים התחתונים לקבל לחם מהארץ היי מהמלכות שנק' ארץ שה"ס חכמה תתאה שיש שם ב גוונים חכמה וחסדים יחדיו שאז נחשב הם אור החיים, אבל טל השמים שהוא סדים בלי חכמה נחשב הם לו"ק בלי ראש ואינו מספיק להם למזון שיש בו אור החיים. הטלא דבדולחא במלכות מפני שלא די להם לקבל מזון מחסדים בלבד, שכן יוכלו לקבל רק לקיום אך לא לשלמות בלי חכמה.
אמנם דור המדבר שהוא דור היחיד שתנהג בבחינת ז"א דהיינו ע"י משה שפניו כפני חמה היי ז"א הוא הגביה מעלת ישראל בדרך בלבד שזהו תיקון זמני שיכלו לקבל מטל השמים בלבד, ועכ"ז יהיה הטל בכל השלמות ולא יהיה מחוסר ג"ר ויהיה מספיק למזון שבו או החיים, וז"ש בזכותו של משה שהגביה אותם למדרגתו והספיק להם לבחינת ג"ר, בראש יש ג"ר דחכמה שלא ניתן לקבל, אלא רק דרך שערות הזקן
כי הם מחויבים לקבל מזונותיהם מהמלכות שה"ס לחם מהארץ המושפע ע"י גבורות מקו שמאל הנמשכות משערות דיקנא דא"א הנק' מזל, כי לחם מהארץ אינו מושפע רק בדינים ממזלא משום שהמלכות ה"ס קו שמאל
ונודע שהעליון כלול מכל אורות התחתונים ואינו מקובל לתחתון אלא אחר שכבר קיבל כל האורות התחתונים ממנו, לפיכך אע"פ שהתחתונים מקבלים מטל הזה של הגלגלתא דרך ז"א והמלכות כנ"ל אינו אלא טפות טפות אבל בגמן התקון היי אחר שיקבלו התחונים כל המוחין שהם מגלגלא דעתיקא ולמטה ויגיעו לקבלת הטל הזה שעל הגלגלתא דעתיקא אז יגמר כל התקון, היי שתתוקן המלכות דצמצום א שהמיתה נמשכת ממנה ואז יבולע המות לנצח, כי אין המלכות דצמצום א מתוקנת עד שהתחתונים יקבל כל המוחין מגלגלתא דאצילות ולמטה דרך ז"א שע"י טל הזה שעל הגלגלתא דעתיקא הנוטף טפיו טפין לגלגלתא דז"א כשהתחתונים יהיו ראוים לקבל ממנו אז ישפיע ז"א לתחתונים כל הטל שקבל מגלגלתא דעתיקא בבת אחת ויקומו המתים לתחיה ויבולע המות לנצח שאז ינער ז"א כל הטל מראשו בבת אחת כנ"ל ואז יחיו המתים.
ואין להקשות כיון שהתחתונים כבר קבלו כל המדרגות שהם מגלגלתא דעתיקא ולמטה א"כ הם יכולים לקבל הטל ישר מגלגלתא דעתיקא ולמה הם מקבלים אותו דרך גלגלתא דז"א, כי התחתונים אפילו בגמר התקון אינם יכולים לקבל משהו מלמעלה מז"א כי נשמות התחתונים הן תולדה מז"א ומלכות וכל מדרגה אינה יכולה לקבל משהו אלא ממדרגה העליונה הסמוכה לה, שהיא שורשה אלא בגמר התקון נמצא ז"א עולה לגלגלתא דעתיקא ונעשה שוה כמו עתיקא ונמצאים התחתונים יכולים לקבל כל הטל דעתיקא דרך ז"א היי שז"א ינער אותו מראשו בבת אחת.
קיח) ט אלפים רבוא עולמות נוסעים וסומכים על גלגלתא הזו והאויר הטהור הזה דאבא נכלל בכל המדרגות דז"א הן בימין והן בשמאל כיון שהוא כלול מכל וכל המדרגות נכללות בו דהינו שכלול מימין ושמאל וע"כ נתפשטו בפניו של ז"א לב' צדדים היי לימין ושמאל בב' אורות מחסדים וחכמה כלול מכל. וכשמסתכלים פניו דז"א בפני דעתיקא קדישא נק' הכל בין הפנים דא"א בין הפנים דז"א בשם ארך אפים, מהו ארך אפים, אלא למדנו משום שמאריך אפו לרשעים אבל ארך אפים פירושו רפואה מהפנים כי ארך פירושו רפואה מלשון כי העלה ארוכה לך כי לא נמצאת רפואה בעולם אלא בזמן שמשגיחים ז"א ועתיקא קדישא פנים בפנים.
בגלגתא דא"א יש י"ג אלף ריבוא עולמות שה"ס ג הויות א מימין א משמאל א באחורי הראש באמצע שהם בחינות ג קווים שבכ אחד ד ספירות חו"ב תו"מ והם י" ועם המלכות המקבלת אותם הם י"ג והטעם שכל אחד מהם הוא אלף רבוא, וז"א לוקח מהם רק ט אלף רבוא עלמין שהם בחינת ימין ושמאל הכלולים בהויה באחורי הראש דא"א שהם ט אלף רבוא עלמין עם מלכות הכוללת אותם כי קו האמצעי כולל ב הקווים ימין ושמאל אבל ב הויות שמב' צדדי הראש דא"א שייכים לאו"א כי או"א ה"ס ימין ושמאל וז"א ה"ס קו האמצעי וע"כ כל אחד לוקח מהבחינה שכנגדו בא"א הדרך לקבל הארה היא ע"י תיקונים שז"א צריך לעלות עד א"א כדי לקבל אותם