הדף היומי בזוהר הסולם – האדרא זוטא עג-עד | מתקדמים | שיעור 23
האזינו אדרא זוטא עג- עה 23
אור הפנים דז"א
פנים הם ביטוי לצד החשוב, וכאן מדבר על ה"תפוחים" – הלחיים שבפנים, שאינם מכוסים שער. חכמת אדם תאיר פניו אומר ריח טוב שזו עדות (עדן הוא בחינת חכמה), שמה שמאיר מהאדם, היא חוכמה הנבחנת במה הוא משקיע את יגיעתו. העדות הניכרת מהתפוחים יכולה להיות בצבע לבן שהוא חסדים, שזו עדות שהקב"ה קרוב לישראל, או אם צבע האדום שולט, סימן הוא שהדינים שולטים וישנה הסתרת פנים מהקב"ה.
קסב) ב תפוחי הפנים דז"א הוא כשתי מנחות של בשמים היי שנותנים ריח טוב שה"ס הארת החכמה ממטה למעלה המכונה ריח. וסו"ה חכמת אדם תאיר פניו שהם עדות על מה שאמרתי היי על או"א החוכמה שאו"א משפיעים היא ממטה למעלה
כי גם כל העדות להכרת פרצוף תלויה בהם בפנים אלא שבכל צורת הפנים תלויה העדות הזאת היי במצח ובחוטם שהם קו אמצעי כמו שאמרו, אין מעידים אלא על פרצוף פנים עם חוטם, אבל אלו ב מנחות הבשמים שהן לבן ואדום הן עדות לאו"א כלומר שבהן מאירים המוחין דחכמה ובינה שבו"א המאירים בפנים דז"א שנק' עדות מלשון עדן שהוא חכמה.
הם עדות על הירושה שירש מאו"א ואוז בהם כי ב מוחין חו"ב נק' אחסנתא דאבא ואמא והנה בברייתא שלנו העמדנו כמה מרחקים בין לבן לאדום ועם כל זה הם נכללים בז"א כאחד בצד הלבן כלומר בשליטת הלבן שהוא חסד. פרסי פירושו מרחקים והבדלים משון פרסות.
באור פני מלך חיים, וכן יאר ה' פניו אליך, וזה יורה על הארת חכמה ובינה שז"א מקבל מאו"א שמאיר לישראל. וזהו עדות לישראל שהקב"ה קרוב עליהם או ח"ו להיפך כי אם הארת החכמה ובינה היא בשליטת הימין שה"ס לבן חסד אז הוא קרוב אליהם. אם חכמת אדם לא מאירה, אם פניו לא מאירים זהו סימן הפוך כשהאדום שולט.
ואם האדום שולט שה"ס השמאל אז הוא מסתיר פניו מהם כמ"ש לפנינו, ונק' אחסנתא דאו"א.
קסג) כשהפנים דז"א מאיר בלבן היי בחסד מעתיקא אז מכסה הלבן שבו שהוא חסד על האדום שבו, שה"ס חכמה דשמאל והכל נמצא בהארה ואז כתוב יאר ה' פניו אליך וכשהרשעים מרובים ודינים תלוים בעולם נמצא סגירה בכל היי שהאורות כולם נסגרים ואינם מאירים והאדום מתפשט בפנים שהוא דין ומכסה על הלבן שהוא רחמים ואז הכל נמצא בדין ואז כתוב פני ה' בעושי רע והכל תלוי בזה ומשום זה הפנים הוא עדות בכל. הכל תלוי האם הדין או החסד שולטים. כאשר צד הרצון לקבל שבאדם שולט, אז הרשעים/הרצונות מתגברים ואז כתוב פני השם בעושי רע.
קסד) כמה וכמה מלאכים בעלי מגינים מחכים לאלו גווני הפנים לבן ואדום ומצפים לאלו הגוונים. כשגוונים מאירים נמצאים כל העולמות בשמחה בזמן שמאיר הלבן הכל נראים בגוון הזה שהוא חסד, וכשנראה באדום נראים הכל בגוון ההוא שהוא דין.
ט תקוני דיקנא דז"א
קסה) באלו מנחות הבשמים היי בב' תפוחי הפנים מתחיל הזקן להראות מתחילת האוזנים ויורד ועולה במנחת הבשמים היי בפנים. שערות שחורות של הדיקנא בתקון נאה ויפה כגבור אמיץ ונאה, השמן החשוב של דיקנא העליונה דעתיקא נראה ומאיר בדיקנא זו דז"א.
כבר התבאר סוד השערות שהן פרצוף שלם שנחלק מסבת עלית המלכות לבינה לכו"ח שהם שערות ראש ולבינה ותו"מ שהם שערות דיקנא ופרסא זו המחלקת אותן ה"ס עקימת האוזן ששם הפרסא מחמת עלית המלכות לבינה שהוציאה בינה ותו"מ דשערות לחוץ מראש, לבחינת שערות דיקנא והן שחורות מטעם שכלולה בהןן המלכות דמדת הדין שנק' גוון שחור כי להיותו קו אמצעי שכל גבורתו ליחד הימין ושמאל הוא בכח המסך דחיריק הכלול ממלכות דמדת הדין שהיא גוון שחור וע"כ שערותיו שחורות.
קסו) היופי של דיקנא הזה נמצא בתשעה תקונים וכששמן החשוב החכמה של י"ג מבועי הדיקנא דעתיקא קדישא מאיר בדיקנא זה דז"א נמצאים ביחד כ"ב תקונים ואז כולם מתברכים למעלה ולמטה וישראל סבא שהוא ז"א מתברך בזה והסימן בך יברך ישראל היי עם כ"ב תקונים יברך ז"א שנק' ישראל, כל התקונים של דיקנא זו העמדנו באדרא קדישא שכולם נתקנו מהתקונים דעתיקא קדישא וכאן אני רוצה לגלות מה שלא נגלה שם כדי ליכנס בלי בושה לעולם הבא. כאן מתחיל ממש את התיקונים.
שאלות חזרה בזוהר אדרא זוטא עג-עד
1. למה מיוחסים ב' התפוחי הפנים דה ז"א ומה תפקידם?
2. מתי הפנים מבטים דין ומתי רחמים ולמה זה קורא?
3. מהיכן ט' התיקונים דה ז"א ומדוע הן שחורות?
4. על מה מצביע הכתוב בך יבורך ישראל?
❦
בית מדרש הסולם ללימוד פנימיות התורה וחכמת הקבלה בדרך ״בעל הסולם״ והרב״ש בראשות הרב אדם סיני.
❡
ניתן לעקוב אחרי העדכונים וליצור קשר
https://www.instagram.com/hasulam.community
hasulam.site@gmail.com
הצטרפו ללימוד התע״ס היומי: https://dafhayomitaas.org.il
אתר הבית: https://www.hasulam.co.il
❧