41- הדף היומי בזוהר הסולם – וירא – קכא-קכג (שיעור השקפה)
שיעור שמע:
סיכום לימוד הדף
היומי בזהר הקדוש
פרשת וירא עמודים קכא-קכג
🪜 פירוש הסולם 🪜
"וה' פקד את שרה"
🔷️ אברהם הוליד את יצחק – הבורא ברא את הבריאה.
אברהם אבינו נקרא גם כהן גדול, הראשון שנקרא נביא בתורה כנגד מדרגת ס"ג שנסוג מרצון לקבל, צד הבורא שבבריאה. יצחק הוא צד הבריאה, הרצון לקבל השלם שנברא (טבע האדם), שלם מצד עצמו. כל התיקון הוא על הרצון להשפיע צד הבורא שבבריאה.
דומה לכך שאת המקרה לא צריך לתקן הוא שלם מצד עצמו מה צריך לתקן? את ההתייחסות שלנו לבורא.
לכן יצחק לא ירד למצרים, כי הוא שלם מצד עצמו, עולה תמימה.
🔷️ "קח נא את בנך", זו ההבנה שלך שצריך להגיע לאושר. "את יחידך" כלומר, הרצון היחידי שה' נתן לך להיות מאושר. אשר אהבת את יצחק כלומר, צד הבריאה שאני נתתי לך.
תוותר על הרצון להיות מאושר, על עצם היותך. רק כך תוכל להוציא הסיגים מהכסף, להפריד את כל מה שמפריע ברצון לקבל דהיינו למצוא את האייל שנאחז בקרניו. כך תגלה את הרצון להשפיע.
🔷️ צריך ב' זיכוכים לרצון להשפיע.
זיכוך א' : האדם צריך לוותר על הרצון לקבל ויגלה את רצון להשפיע.
זיכוך ב': איך להשתמש ברצון להשפיע, שקבלת לערב אותו עם הרצון לקבל. כמובן רק אחרי שמוותר על הרצון לקבל זיכוך א' רק אז יכול להשתמש ברצון לקבל.
🔷️ לכן צריך להיכנס לכור ההיתוך כמו אמן שמכניס הכסף ממקורות הארץ כלומר, מכניס את החומר באש שורפת.
🔷️ מהי האש שורפת ❓
חיכוך של ב' הבנות.
למה היא שורפת? כי זה קשה, יש לאדם הבנה אחת מצד הבורא שאתה רוצה להיות מאושר, יש לאדם הבנה נוספת של התפקיד שלו בעולם, שבאה לעשות נחת רוח לבורא. דברים סותרים זה את זה. החיכוך הפנימי הזה יכול להיות רק לאדם שמחפש אמת. אדם שלא מחפש את האמת, מחפש רק איך לחיות את הטבע הרגיל שלו מה שנתן לו הבורא.
🔷️ בגמר תיקון יהיה ה' אחד ושמו אחד. והמשכלים יזהרו כזהר הרקיע. יקבלו רצון (גוף) שכולו אור. תחיית המתים הסופית תהיה שנקבל גוף של אור.
מה הם כותנות אור? – הרצון להשפיע נחת רוח לה'. כל התענוג היה מהקשר, מהיחד, מאהבת ה'.
🔷️ שהבורא יתברך נותן יסורים לאדם זה כדי להכניס את האדם לכור היתוך (לא מדובר על יסורים גופנים) שיש לאדם ב' רצונות שונים אחד מטעם הבורא ואחד מטעם הנברא.
🔷️ "וישא אברהם את עיניו וירא והנה אייל וג'ו" שאדם בא להקריב את הרצון לקבל, ואדם חושב שהוא מקריב את הרצון שנתן לו הבורא פתאום הוא רואה מה שמסבך אותו ברצון (בחיים) אדם מגלה את האני הכוזב שבו, אותו אדם צריך להקריב לה'.
🔷️ לקב"ה יש מפתחות. לאליהו נתן שניים : אחד של הגשמים ואחד של תחיית המתים. ( לאחר מכן לקח ממנו את מפתחות הגשמים).
מהו תחיית המתים ❓ להסכים לעקוד את הרצון.
🔷️ גילוי אליהו מתרחש כאשר מתגלת לאדם התפיסה הזאת של הויתור על הרצון בחוש.
(אליהו גמטריה בן 52 שהוא עולם השבירה) אליהו מבשר הגאולה, שמגלה את הרצון הגדול שצריך לתקן. מבשר לאדם שצריך להקריב את הקורבן הזה.
🔷️ אברהם אבינו גילה את הסוד של עבודת ה' יתברך בשלמות.
🔷️ התיקונים הגדולים באים ע"י תפיסת הבורא השלמה. דהיינו אמונה שלמה בוודאות הבורא.
🔷️ הבסיס הראשוני של תחיית המתים הוא היכולת לוותר על הרצון, זה צריך לעשות מתפיסת הבורא השלמה, שאותה מייצג אברהם. התפיסה שמאפשרת לוותר על הרצון הגדול, ולהקריב את האני הכוזב. אברהם הוא צד הבורא שבנברא שמשם צריך לעשות את העבודה.
דף היומי בזוהר הקדוש, פרשת וירא, עמודים קכ"א-קכ"ג, מתוך שיעורו של הרב אדם סיני שליט"א.
שאלה – מהו הזיכוך שעל האדם לעבור?
האדם טמון בחיכוך פנימי עצום בין ב' רצונותיו הסותרים זה לזה. מחד הרצון לאושר, ומאידך רצונו לאמת. זהו כור ההיתוך בו מצוי האדם המבקש להיטהר.
ב' זיכוכים על האדם לעבור. זיכוך הא' – תיקון הרצון להשפיע, הראש, בבחינת "תכלית הידיעה: שלא נדע". זיכוך הב' – תיקון הרצון לקבל, הגוף, בבחינת "תכלית הידיעה: והשבותך אל לבבך".
שאלות חזרה קכא-קכג
1. מהי כניסה לכור ההיתוך – אילו ב' רצונות חייבים להיות באדם כדי שיתקיים כור היתוך זה?
2. מהם ב' הזיכוכים כדי להגיע לכסף שלם?
3. מהם ג' המפתחות הנמצאים בידו של הקב"ה אילו נתנו לאליהו ואיזה נלקח ממנו?
4. מה ההסבר לכך שהבורא ית' יורד לנקום במצרים שהם מזוהמים יותר מכל אומה? בעוד שלאשור שלח מלאך והם הרי בני שם, שהיה עובד ה'.