48- הדף היומי בזוהר הסולם – וירא – קלט-קמא (שיעור השקפה)
סיכום לימוד הדף
היומי בזהר הקדוש פ
פרשת וירא עמודים קלט-קמא
🪜 פירוש הסולם 🪜
"בן הגר המצרית"
🔷️ כשנולד יצחק וישמעאל היה בביתו של אברהם, לא נזכר ישמעאל בשמו, כי במקום ששורה זהב לא נזכר לפניו פסולת. משום זה כתוב בן הגר המצרית, איש שאינו כדאי להזכיר שמו לפני יצחק.
🔷️ מהי ירושה? ירושה היא לא ירושה של תענוג אלא ירושה של עבודה, יורשים רצון כדי לעשות איתו עבודה.
🔷️ שבחה של שרה הוא, משום שראתה אותו שמצחק לעבודה זרה, אמרה ודאי, אין בן זה בנו של אברהם לעשות מעשיו של אברהם, אלא בן הגר המצרית הוא, כי חזר לחלק אמו, ותאמר לאברהם גרש את האמה הזאת ואת בנה.
🔷️ והכי יעלה על דעתך, ששרה קנאה אותה או את בנה? אם היה כן, לא היה הקב"ה מודה לדבריה, שכתוב, כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה. אלא משום שראתה אותו בעבודה זרה, ואמו למדה אותו חוקי עבודה זרה. משום זה אמרה שרה, כי לא יירש בן האמה הזאת, יודעת אני שלא יירש לעולם חלק של אמונה ולא היה לו חלק עם בני לא בעולם הזה ולא בעולם הבא. על כן הודה לה הקב"ה.
🔷️ שרה ידעה בבירור שישמעאל לא יכול לעשות עם יצחק את עבודת ה', כי אי אפשר להכניס צלם בהיכל. אי אפשר להכניס עבודה זרה במסגרת עבודת היהדות (עבודת האמונה).
🔷️ האם היהדות היא גזענית?
היהדות מאמינה שהעולם הזה הוא רק סימן, ולא סיבה.
מהו סימן? שאתה רואה שמישהו נולד לאם יהודיה זה רק סימן ולא סיבה. העליון הוא קובע יהודי זה לא בגלל שנולד לאם, היהודי הוא יהודי בגלל שהנשמה שלו היא נשמה של יהודי. אלא נתנו לנו סימן מובהק שאם נולדת לאם יהודיה, סימן שבעולם העליון הנשמה שלך היא נשמה של יהודי.
בנשמה יש הפרדה היא לא בגלל הגוף, לכן אנחנו עם קדוש. אנחנו לא עם גזען רק בתנאי שאנחנו רואים את העולם הזה כסימן ולא כסיבה.
🔷️ הקב"ה רצה להבדיל זרע קודש בלבדם כראוי שמשום זה ברא את עולם, כי ישראל עלה ברצונו של הקב"ה מטרם שברא העולם.
🔷️ אברהם ויצחק עמדו ולא נתיישבו במקומם, עד שיצא יעקב לעולם.
כשיצא יעקב לעולם נתקיימו אברהם ויצחק ונתקיים כל העולם. מיעקב יצא עם קדוש לעולם, ונתקיים הכל כצד הקדושה כראוי, ועל כן אמר לו הקב"ה כל אשר תאמר לך שרה שמע בקולה, כי ביצחק יקרא לך זרע, ולא בישמעאל.
🔷️ הקב"ה, בזכות אברהם, לא עזב אותה ואת בנה. והציל אותם מצמא, אע"פ שעבדה עבודה זרה.
🔷️ העולם מתחלק לצד הקדושה וצד הטמאה. לצד הקדושה לא נתנו את הרצון הגדול כדי שלא יפגמו בו. אלה נתנו אותו במסגרת הקליפות כדי שישמרו על הרצון הגדול.
אז כל הזמן לוקחים קצת מהרצון הגדול ומתקנים אותו.
כאמור אם אני יכחיד את ישמעאל יוכחד גם הרצון הגדול.
צריכים את אומות העולם הם מחזיקים את הרצון צריך את הרשעים הם שומרים את הרצון.
אחר כך ניקח את הרצון הגדול
כמו שהשאלנו מכלי מצרים נקח את כלי הזהב וכלי הכסף.
"רשע יכין וצדיק ילבש". הם שומרים על הרצון כמו שקליפה שומרת על הפרי שהפרי בשל מורדים את הקליפה. לכן לא הרג את ישמעאל.
🔷️ יצחק שהוא ממשיך דרכו של אברהם. הוא עושה תיקון דרך התחברות לצד ישמעאל או בדרך אהבה (דרך תורה) שהיא העדיפה, או בדרך מלחמה. אנחנו צריכים לתקן את הרצון גם בשביל צד ישמעאל כי אין בו כח לעשות את התיקון הנדרש.
מה תפקיד של הרצון הגדול , מה העתידה של ירושלים שהיא גדלות הרצון, מה תפקיד הר הבית על זה נדבר בשיעור הבא.
שווה לעקוב.
דף היומי בזוהר הקדוש, פרשת וירא
עמ' קל"ט-קמ"א
מתוך שיעורו של הרב אדם סיני שליט"א
שאלה:
מיהו יהודי? והאם היהדות היא תורה גזענית?
יהודי הוא לא מי שנולד לאם יהודיה!
ואין התורה גזענית כלל וכלל.
אם כך, מיהו יהודי?
תשובה: מי שנשמתו יהודיה.
יש לכך סימן בתודעה הגשמית והוא, מי שנולד לאם יהודיה.
אך יש לדעת בבירור שאין זו סיבה המכריחה את הדבר.
כלל נקוט יהיה בידינו: הסיבה מצויה תמיד בפנימיות ואין התודעה הגשמית מחייבת כלל וכלל.
התייחסותינו לתודעה הגשמית היא אך ורק כסימן, שאינו מחייב את הדבר, ולא כסיבה.
התוצאות אינן נובעות מסימנים כי אם מהסיבות הפנימיות בלבד.