הדף היומי בזוהר הסולם – פרשת ואתחנן ד-ו | מתקדמים | שיעור...

הדף היומי בזוהר הסולם – פרשת ואתחנן ד-ו | מתקדמים | שיעור 2

ואתחנן ד - ו שעור 2

בתפילה צריך לכסות עיניו שלא יסתכל בשכינה

אין אפשרות לבוא לתפילה בדרישות אלא בתחנונים.

  • מי שעומד בתפילה צריך ליישר רגליו וכבר העמידו, וצריך לכסות ראשו כמי שעומד לפני המלך וצריך לכסות עיניו כדי שלא יסתכל בשכינה כחוצפן. בספרו של רב המנונא סבא אמר, שמי שפותח עיניו בשעת התפלה או שאינו משפיל עיניו לארץ, מקדים עליו מלאך המות, וכשנפשו יוצאת בשעת פטירתו מהעולם לא יסתכל באור השכינה ולא ימות בנשיקה. מי שמזלזל בשכינה מזלזל בשעה שנצרך לה, ז"ש כי מכבדי אכבד ובוזי יקלו.

  • מי שמסתכל בשכינה בשעה שמתפלל, איך יכול להסתכל בשכינה, ומשיב, אלא לדעת אשר ודאי השכינה עומדת לפניו בשעת תפלתו וע"כ אסור לו לפתוח עיניו, ז"ש ויסב חזקיה פניו אל הקיר כי שם שרתה השכינה, משום זה צריך שלא יהיה דבר חוצץ בינו ובין הקיר בשעת תפילתו. הדמיון הוא הקשר בין הרוחניות לבין העולם הנראה. יש לעצום עיניים בתפילה, כדי לתרגל את התפיסה שאין להסתכל בשכינה, והכן יש לכוון שהכן השכינה עומדת לפניך.

  • מי שעומד בתפילה צריך תחילה לסדר שבחו של אדונו ואח"כ להתפלל תפלתו. כי משה כך אמר בתחילה, אתה החילות וגו' ולבסוף אמר תפלתו, אעברנה וגו'. רבי יהודה אמר, מהו השינוי כאן שכתוב תחילה אדני, באלף דלת נון יוד ולבסוף הויה שאנו קוראים אלקים. דהיינו אדני הויה אתה החילות וגו, ומשיב, אלא הסדר כך הוא ממטה למעלה, כי אדני הוא מלכות, הויה ז"א ואמר כך כדי יום הוא ז"א ומדת לילה מלכות. לומדים ממשה שבא קודם כל בשבח, ואז בבקשה, והתחיל בשם אדנות ואז שם אלוקים, להראות שבאים בענווה ממטה למעלה, להכליל התחתון עם העליון.

אתה החלות להראות

  • ​​ אתה החלות להראות, איזו התחלה היא כאן, שאמר אתה החלות, ומשיב, אלא ודאי משה היה התחלה בעולם להיות שלם לגמרי, ואם תאמר יעקב היה שלם תחילה למשה שהאילן שהוא ז"א נשלם בו למטה כעין של מעלה, כי היו לו י"ב בנים כנגד י"ב גבולים דז"א וע נפש כנגד ע ענפים שבאילן העליון שהוא ז"א, כך הוא ודאי, אבל מה שהיה למשה לא היה לאדם אחר כי התעטר ביותר שלמות בכמה אלפים ורבבות מישראל בתורה, במשכן, בכהנים ובלויים בי"ב שבטים. בי"ב נשיאים הממנוים עליהם בע סנהדרין והוא נשלם בגוף שלם שה"ס ת" הכולל ימין ושמאל כי אהרן היה לימינו נחשון לשמאלו והוא ביניהם. משה גדול מיעקב, שיעקב הוא חיצוניות ת"ת ומשה פנימיות ת"ת. אתה החלות אומר שהחל בגדילה הרוחנית על לשיא שיכול לו בן אנוש.

  • משום זה כתוב אתה החלות להראות את גדלך היינו מימין שזהו אהרן ואת ידך החזקה היינו משמאל נחשון וע"כ משה היה התחלה בעולם ולא יעקב. ואם תאמר כמי הוא הסיום, משיב מלך המשיח הוא הסיום כי אז תמצא שלמות בעולם מה שלא היה כן לדורי דורות. בעת ההיא תמצא שלמות למעלה ולמטה ויהיו כל העולמות בזווג אחד, אז כתוב ביום ההוא יהיה ה' אחד ושמו אחד.

  • אמר רבי חייא, אמר לו הקב"ה למשה, משה, רב לך שהתחברת בשכינה, מכאן ולהלאה אל תוסף. רבי יצחק אמר, רב לך באור השמש שהיה אצלך אל תוסף להאיר כי הגיע זמן הלבנה שהיא יהושוע והלבנה אינה יכולה להאיר עד שיאסף השמש. אבל, וצא את יהושע וחזקהו ואמצהו, אתה שהוא השמך צריך להאיר אל הלבנה שזה זמן ההסתרה, בו ניתן לתקן את האמונה. האמונה של הנברא לא יכולה להאיר עד שתבוא הסתרה שתאפשר מקום עבודה לתחתון. כלומר השם מורה למשה לפנות את מקומו מתוך יתרון שבהסתרה יוכלו ישראל לפתח את האמונה. כך ישנם מצבים שמסלקים את השכל כדי לפעול באמונה מעל טעם ודעת.

  • רבי יוסי אמר, אשרי העם שככה לו שככה גימטרייה משה, אשרי העם שהקב"ה בחר בהם מכל העמים עקום והעלה אותם לגורלו וברך אותם בברכתו בברכת שמו, ז"ש כי הם זרע ברך ה' ברך ה' ממש דהיינו ברכת שמו.

  • כל שאר העמים שבעולם מסר אותם הקב"ה למתווכים לשרים ממונים השולטים עליהם וישראל אחז אותם הקב"ה לגורלו ולחלקו להתאחד בהם ממש ונתן להם התורה הקדושה כדי להתאחד בשמו וע"כ ואת הדבקים בה' ולא בממונה אחר כשאר העמים. היהודי נבדל משאר העמים בכך שהאמונה מנהלת אותו, וכך באדם אחד, הוא פועל את צד היהודי שבו כאשר פועל כל דבר אגב האמונה בהשם.

 


בית מדרש הסולם ללימוד פנימיות התורה וחכמת הקבלה בדרך ״בעל הסולם״ והרב״ש בראשות הרב אדם סיני.

שאלות חזרה בזוהר ואתחנן ד-ו
1.אלו דברים צריך לעשות אדם כשעומד בתפילת העמידה ומה כתוב בספרו של רב המנונא סבא על מי שפותח עינו בתפילה וכיצד זה מתפרש בפנימיות?
2. מה אנו למדים מהכתוב "ויסב חזקיהו פניו אל הקיר" ומה צריך לעשות בעקבות לימוד זה?
3. מדוע כתוב דווקא על משה אתה החילות מה הכוונה באמירה זאת ומדוע לא נאמרה על יעקב?
4. מיהו הסיום של שלמות העולם וכיצד יראה העולם מטעם שלימות זאת?
5. מדוע צריך להסתלק משה כדי שיהושע ינהיג את העם ומה זה אומר בפנימיות והיכן ראינו תהליכים דומים לכך בעולמות העליונים?
6. מה המובן הפנימי בגוף אחד שעל שאר העמים שבעולם מסר אותם הקב"ה לשרים ממונים השולטים עליהם וישראל אחז אותם הקב"ה?


ניתן לעקוב אחרי העדכונים וליצור קשר
https://www.instagram.com/hasulam.community
hasulam.site@gmail.com
הצטרפו ללימוד התע״ס היומי: https://dafhayomitaas.org.il
אתר הבית: http://bit.ly/2Vhv6Zt

הירשמו לקבלת עדכונים ושיעורים נבחרים: https://goo.gl/VAJgMz
עשו מנוי לזוהר הקדוש לחיזוק הפנימיות בעולם: https://goo.gl/cPLdsk
התקינו את אפליקציית הסולם: http://www.hasulam.co.il/apps