026- הדף היומי בזוהר הסולם – בשלח – עט-פא למתקדמים
שיעור שמע:
שאלות לחזרה ושינון בשלח עט-פא
1. מה התנאי ומדוע שבשעה שמאיר הבוקר מושכים על האדם חוט של חסד?
2. מהו בוקר בפנימיות האדם? כיצד צריך להכין עצמו לבוקר זה? מה קורה מצד הקיום ומה מצד השכלול?
3. מתי הכל מפחדים מהאדם ומדוע?
4. מהו לקרוא לה' ית' באמת?
5. באיזה תנאי עבודתו של הכהן הינה עבודה?
6. מדוע עפ"י החכמה כי תבואו לראות פני?
7. מי הם החצרות של אותם רומסים אלו שרוצים לראות פני מלך בלי השכינה הק', בלי הכוונה לאיחוד?
8. מהיכן מתעוררים כל האור והברכות והשמחה? כיצד עפ"י זה אנו מבינים שבשעה שהקב"ה מרים ימינו למעלה אזי יש דינים לתחתונים?
9. מדוע רשב"י היה בוכה כשהיה מגיע לכתוב "משיב אחור ימינו"? על מה זה מורה בנפש האדם?
"הסולם"- http://hasulam.co.il. בפייסבוק – http://facebook.com/hasulams
בְּשַׁלַּח עט-פא
יְמִינְךָ יְהוָה נֶאְדָּרִי בַּכֹּחַ.
יֵשׁ לֶכַווֶן אֶת הַלֵּב בִּכְדִי לִרְאוֹת אֶת פְּנֵי הַמֶּלֶך.
בכדי שתפילה תתקבל יש לבוא ברצון הלב, בביטול הגאווה והתקרבות ליחד. על האדם לעבוד עם בחינת הכהן שבנפשו, דהיינו בהשלטת צד ימין, האמונה מעל כל הרצונות.
הכהן שבנפש זו התודעה המופשטת, אמונית, מעל טעם ודעת, היא מנהלת את האדם. ותודעה מגולה – בחינת כהן הדיוט. הדבר שמחבר את האדם לעולמות העליונים זו התורה, ומחשבת הבריאה שהיא תורת הקבלה, בכדי לשכלל ולא רק לקיום. לכן אין האדם בא לעולם אלא בכדי ללמוד קבלה.
בקשה ללא כוונה לחבר שמים וארץ, לא זו בלבד שאינה מועילה, אלא מזיקה ומושכת דינים, לכן אחד שבא בלי יראה ובלי אהבה, בלי רצון לחבר שמים וארץ, אלא לבקש לפרטיות, דהיינו מבקש קבלת שמחה בלי אמונה, לא זו בלבד שלא ישיג זאת, אלא אף יוסיף וימשוך דינים בעולם.
מלמד על ההשגחה של ה' על העולם, וכיצד על האדם להתנהג בהתאם.
השם נותן ברכות ושפע כאשר באה ההשפעה מצד ימין, כך על האדם לפעול את צד הימין, דהיינו אמונה.
בלי שינה אדם מת, דהיינו מנוחה גופנית אינה מספיקה, כוח הגברת האמונה הוא המחייה. מצד הקיום הנשמה עולה ומקבלת תזונה לקיום בגוף. כאשר בא האדם להשתכלל ולהתקדם בדרך השם, עליו לעסוק בלילה בלמוד מחשבת הבריאה. היכולת לקבל אמונה זו, תאפשר התעוררות בבוקר לקבלת החסד.
ואם אינו רוכש אמונה בלילה, אין לו שלווה, הוא קם לעבודת חוסר האמונה שלו, ומסתפק בחוט של חסד לקיום בלבד.
רעד) יְמִינְךָ יְהוָה נֶאְדָּרִי בַּכֹּחַ. אמר רבי שמעון: בשעה שהבוקר, אור החסדים דז"א, מאיר, והאיילה, המלכות, עומדת בקיומה. מתמלא הצד שלה, כי השמאל הוא מתלבש אז בחסדים, ומתמלאה הארתה. ונכנסת במאתיים היכלות של המלך, קו ימין, שאין בו אלא כתר וחכמה, שכל אחד מאה, והם מאתיים. והמלכות אחר שנשלמה והתמלאה מקו שמאל, נכללת כולה בימין, שהוא ר' (200) היכלות. אדם שעסק בחצות לילה בתורה, בשעה שהתעורר רוח הצפון, השמאל, וחשקה של איילה הזו להתעורר בעולם, להשפיע, הוא בא עימה לעמוד לפני המלך. ובשעה שהאיר הבוקר מושכים עליו חוט של חסד. בוקר הוא זמן התעוררות ע"י שקיבל אמונה בלילה.
רעה) מסתכל ברקיע, כלומר שמקבל מרקיע, יסוד דז"א, שורה עליו אור התבונה של דעת הקדוש, והאדם מתעטר בו, משיג ג"ר. והכל מפחדים ממנו. אז נקרא אדם הזה בן להקב"ה, בן היכל המלך, שהיא המלכות, בן לזו"ן. נכנס בכל שעריו של המלך ואין מי שימחה בידו. אז נק' בן להקב"ה
רעו) בשעה שקורא אל היכל המלך, כתוב עליו: קָרוֹב יְהוָה, לְכָל קֹרְאָיו לְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָאֻהוּ בֶאֱמֶת. באמת כמ"ש: תִּתֵּן אֱמֶת לְיַעֲקֹב, שיודע לייחד את השם הקדוש בתפילתו כראוי. וזהו עבודת המלך הקדוש. וכי אפשר לקרוא להשם שלא באמת? אלא על האדם להשיג קו אמצעי, כוח לחבר ב' הפכים.
רעז) ומי שיודע לייחד את השם הקדוש כראוי, מקים אומה יחידה בעולם. שכתוב: וּמִי כְּעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל, גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ. וע"כ כל כהן שאינו יודע לייחד השם הקדוש כראוי, אין עבודתו עבודה. כי הכל תלוי בכהן, הן עבודה העליונה, ייחוד השם, והן עבודה התחתונה, הקרבנות. והוא צריך לכוון ליבו ורצונו, כדי שיתברכו העליונים ותחתונים. על האדם לעבוד עם צד הכוהן שבנפשו – כהן גדול היא התודעה העליונה, דעת הנעלם – או"א ויש כהן הדיוט כנגד ישסו"ת, תודעה מגולה, דעת המגולה. כמו כן עליו לעבוד בוויתור עצמי מלא, בחינת הקורבנות. עליו לרצות שיתברכו העליונים והתחתונים, לחבר שמים וארץ.
רעח) כתוב: כִּי תָבֹאוּ לֵרָאוֹת פָּנָי מִי בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם, רְמֹס חֲצֵרָי. כי כל אדם שבא לייחד את השם הקדוש, ולא כיוון בה בלב ורצון ויראה, כדי שיתברכו בו עליונים ותחתונים, משליכים תפילתו לחוץ. והכל מכריזים עליו רע. והקב"ה קורא עליו, כִּי תָבֹאוּ לֵרָאוֹת פָּנָי.
שִׁמְעוּ דְבַר-יְהוָה, קְצִינֵי סְדֹם; הַאֲזִינוּ תּוֹרַת אֱלֹהֵינוּ, עַם עֲמֹרָה – מכאן שאין לפתוח פה לשטן. לָמָּה-לִּי רֹב-זִבְחֵיכֶם יֹאמַר יְהוָה, שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים; וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים, לֹא חָפָצְתִּי. כִּי תָבֹאוּ, לֵרָאוֹת פָּנָי מִי-בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם, רְמֹס חֲצֵרָי.
רעט) כִּי תָבֹאוּ לֵרָאוֹת פָּנָי, כל אלו הפנים של המלך, הארת חכמה כמ"ש: חָכְמַת אָדָם תָּאִיר פָּנָיו, גנוזים בעומק אחר החושך, שהם הדינים שבקו שמאל. וכל אלו היודעים לייחד את השם הקדוש כראוי, מתבקעים כל אלו כותלי החושך, ופני המלך נראים ומאירים לכל. וכשהם נראים ומאירים, מתברכים כולם העליונים והתחתונים, אז נמצאות ברכות בכל העולמות. ואז כתוב: לֵרָאוֹת פָּנָי.
רפ) מִי בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם רְמֹס חֲצֵרָי. כל מי שבא לייחד את השם הקדוש העליון, צריך לייחד מצד זאת, המלכות, כמ"ש: בזאת יבוא אהרון אל הקודש, כדי שיזדווגו יחד צדיק, יסוד, וצדק, המלכות, בזיווג אחד, כדי שהכל יתברכו מהם. ואלו השניים נקראים חַצֵרֶיךָ, כמ"ש: אַשְׁרֵי, תִּבְחַר וּתְקָרֵב יִשְׁכֹּן חֲצֵרֶיךָ. אתם רומסים את הצדיק והצדק, היסוד והמלכות.
רפא) ואם הוא בא לייחד השם הקדוש, ואינו מכוון ברצון הלב, ביראה ואהבה, הקב"ה אמר, מִי בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם רְמֹס חֲצֵרָי. זאת ודאי, כי לא נמצא ברכות בצדיק וצדק, הנקראים חֲצֵרָי, ולא די שלא נמצא בהם ברכות, אלא ששורה בהם דין, ונמצא הכל בדין.
רפב) הימין של הקב"ה, החסד, מתעוררים ממנו כל אור, כל ברכות, וכל שמחה. בו כלול השמאל. כמו שיש באדם ימין ושמאל, והשמאל נכלל בימין, והימין כולל הכל, וכשמתעורר הימין, השמאל מתעורר עימו, כי בו אחוז ונכלל. הימין זה אמונה וכולל הכל. אם השמאל שולט הימין יעלם. הימין צריך לשלוט, וצריך גם את השמאל שיתכלל בו. מימין באות הברכות, לכן צריך לתת לאמונה להוביל, זהו מקום התשובה של האדם.
רפג) בשעה שאדם מרים ידיו בתפילתו, מכוון באצבעותיו למעלה כמ"ש: וְהָיָה, כַּאֲשֶׁר יָרִים מֹשֶׁה יָדוֹ וְגָבַר יִשְׂרָאֵל; וְכַאֲשֶׁר יָנִיחַ יָדוֹ, וְגָבַר עֲמָלֵק. כי בימין תלוי הכל כמ"ש: וַיִּשָּׂא אַהֲרֹן אֶת יָדָו אֶל-הָעָם, וַיְבָרְכֵם. ידָו כתוב חסר י', שמורה על יד אחת, הימין. ואז מתכוון לברך למעלה.
רפד) והקב"ה אינו כן. בשעה שהקב"ה מרים ימינו למעלה (מסלק השפעתו), אוי להם לתחתונים, כי כל עזרה וכל ברכה הסתלקו מהם כמ"ש: נָטִיתָ, יְמִינְךָ תִּבְלָעֵמוֹ אָרֶץ. שבהרמת ימינך מיד תבלעמו ארץ. וכשנמצא הימין, נמצא עימו גם השמאל, ואם הימין מסתלק, מזדמן השמאל, ואז דינים מתעוררים בעולם, ודין שורה בכל.
רפה) רבי שמעון, כשהיה מגיע למקרא הזה, היה בוכה שכתוב: השיב אחור ימינו. מחמת שהקדים השמאל לרדת בעולם, נשאר הימין באחור.
רפו) אמר רבי שמעון כתוב: הצדיק אבד. נאבד, לא כתוב: אלא אבד. מכל אלו פני המלך לא נמצא שנאבד אלא צדיק, יסוד, אבד בב' הצדדים:
א. שאינו שורה בו ברכות כבתחילה,
ב. שבת זוגו, כנ"י, המלכות, התרחקה ממנו.
נמצא, שהצדיק אבד יותר מכולם. ולעת"ל כתוב: גילי מאוד בת ציון, הנה מַלכֵּך יבוא לך צדיק ונוֹשָע הוא. שחזרה אליו בת זוגו. כשיש את כוח הזכר, הנקבה מגיע.
תגיות: כוונת הלב, שינה, עליית הנשמה