002- הדף היומי בזוהר הסולם – יתרו – ד-ו למתקדמים

002- הדף היומי בזוהר הסולם – יתרו – ד-ו למתקדמים

שיעור שמע:
הורד Mp3

שאלות לחזרה ושינון זהר יתרו ד-ו
1. מדוע שיבר הקב"ה את פרעה הנקרא מלך זקן וכסיל?
2. מדוע רוצה הקב"ה להתייקר גם ע"י פרעה וגם ע"י יתרו?
3. מה אתה למד מכך שבשל העובדה שהודו לפניו פרעה ויתרו על גדלות ה' בעולם, קיבלו עם ישראל תורה? מה זה אומר בגוף אחד?
4. כיצד שבח דוד המלך את הקב"ה בחצות לילה? כיצד זה קשור למאמר?
5. כיצד מכבדים רבי אלעזר ורבי אבא את רשב"י? ומה הדבר החשוב שאומר רבי אבא על תורתו של רשב"י?

"הסולם"- http://hasulam.co.il. בפייסבוק – http://facebook.com/hasulams

יִתְרוֹ ד-ו

וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ

חָיַיב אָדָם לֶיָיקֶּר תָּדִיר אֶת שְׁמוֹ שֶׁל הַשֵּׁם בָּעוֹלָם.

הקב"ה רוצה שאנשים ילמדו להעריך את המתנה שהוא נותן ולא יזלזלו בה, לטובתם הם, כדי שיזכו להיות שותפים לקבלת ההטבה.  אנשים שהקב"ה אינו חשוב בעיניהם, מאבדים את הערכים שלהם מתוך אנוכיות וגאווה, רק בכדי למלא תאוותם ולא להיכנס למסגרת. גאוותן ותאוותן אינם רוצים את הקב"ה, כך עובדים אומות העולם, במקום לחפש מדריך שיאמן אותם להתמודד, הם מחפשים יועץ שיתאים לעצלות והאנוכיות שלהם.

ישראל צריכים באופן תדיר לייקר את השם יתברך, להגיע לשיעור ולתפילה בזמן ולשמוח במצוות. אפילו מבחינה אנוכית כדאי לשמור על מסגרת התורה והמצוות. "תרבות" הפנאי היא זו שמביאה את האנשים לריקנות ודכאון.

מי שאינו מרגיש בשכל ובלב חשיבות של ספר – לא ייקח ממנו עצה. וכך מי שאינו מעריך כראוי את התורה, סימן שאינו מייקר מספיק את המלך. לייקר אומר שיש לַחֲשׁוֹב, לְהַגְדִּיל, לְפַרְסֵם, לְשַׁלֵּם עֲבוּר הַדָּבָר,  וּכְּשֶׁמָגִיע הָאוֹר/הָשֶׁפַע מֶוָותּרִים עָלָיו כּסִיבָּה. לא משמשים את הרב על מנת לקבל פרס.

 

ההבדל בין כהן און המרים ידו לבקשות פרטיות, נק' יצר הרע, לבין כהן דקדושה, אהרן שיד ימינו גוברת. המשליט את צד הכהן שבו, הימין, האמונה, אז מתחבר הוא להשם.

יג) כעין סוד הזה ממש, עשה הקב"ה בארץ, ששבר מלך זקן וכסיל, וזהו פרעה. בשעה שבא משה לפרעה ואמר: וַיֹּאמְרוּ, אֱלֹהֵי הָעִבְרִים נִקְרָא עָלֵינוּ, פתח פרעה ואמר: לא ידעתי את ה'. ורצה הקב"ה, שיתכבד שמו בארץ, כמו שהוא מכובד למעלה, והכה אותו עשר מכות. כיוון שהכה אותו ואת עמו, בא והודה להקב"ה. השם מכה את הרשעים כדי לייקר שמו בעולם, וכמובן אין הקב"ה עושה זאת בשבילו, אלא כדי לקרבם לטובתם להשפיע להם באהבה.

יד) ואחר (עשר המכות) נשבר ונכנע כהן האון ההוא, יתרו, שמשמש תחתיו (שהיה יועץ לפרעה), עד שבא והודה להקב"ה. ואמר: בָּרוּךְ יְהוָה, אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה:  אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת הָעָם, מִתַּחַת יַד מִצְרָיִם  עַתָּה יָדַעְתִּי, כִּי-גָדוֹל יְהוָה מִכָּל-הָאֱלֹהִים. וזהו כהן און, צד אחר, צד שמאל. כמו שרחל, כשראתה שהיא מתה, אמרה: בן אוני. ומשום זה מיהר יעקב ואמר: בן ימין ולא בן אוני, צד ימין ולא שמאל. יעקב תיקן אותה שלא נולד צד שמאל, שאין הוא בחינת נקבה, אלא נולד כאור חוזר ליוסף שהוא אור ישר, ולכן התעקש יוסף שבנימין ירד למצרים.

טו) כיוון שהמלך (פרעה) והכהן ההוא (יתרו), מודים להקב"ה ונשברים לפניו, אז עולה הקב"ה בכבודו על כולם למעלה ולמטה. ומטרם שעלה הקב"ה בכבודו, כשאלו הודו לפניו, לא ניתנה התורה. עד לאחר שבא יתרו, והודה ואמר: עַתָּה יָדַעְתִּי, כִּי גָדוֹל יְהוָה מִכָּל הָאֱלֹהִים. בָּרוּךְ יְהוָה אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם. אז עלה הקב"ה בכבודו למעלה ולמטה, ואח"כ נתן התורה בשלמות ממשלתו על הכול.

טז) רבי אלעזר פתח: יוֹדוּךָ עַמִּים אֱלֹהִים יוֹדוּךָ, עַמִּים כֻּלָּם. דוד המלך קם ושיבח והודה למלך הקדוש. ועסק בתורה בשעה שהתעורר רוח צפון, והיה מכה בנימים של הכינור, והכינור היה מנגן ואמר שירה. ואיזה שירה היה אומר? זו הדרך של דוד, שלא משנים המקרים, מה הולך בחוץ – הוא צמוד להקב"ה. כשאדם תופס שיש את השגחת הבורא, ומייקר אותו, מתחיל להרגיש את תחושת הביטחון.

יז) בשעה שהקב"ה מתעורר אל כל אלו המרכבות לתת להם טרף, שכתוב: וַתָּקָם, בְּעוֹד לַיְלָה וַתִּתֵּן טֶרֶף לְבֵיתָהּ וְחֹק לְנַעֲרֹתֶיהָ, אז כולם פתחו ואמרו בשמחה: אֱלֹהִים יְחָנֵּנוּ וִיבָרְכֵנוּ יָאֵר פָּנָיו אִתָּנוּ סֶלָה. כשרוח צפון התעורר וירד לעולם, נושב ואומר: לָדַעַת בָּאָרֶץ דַּרְכֶּךָ בְּכָל גּוֹיִם יְשׁוּעָתֶךָ.

הכינור, בשעה שמנגן על ידי רוח, פתח ואמר: יוֹדוּךָ עַמִּים כֻּלָּם. דוד כשהיה קם והתעורר עליו רוח הקודש, פתח ואמר: אֶרֶץ נָתְנָה יְבוּלָהּ יְבָרְכֵנוּ, אֱלֹהִים אֱלֹהֵינוּ, יְבָרְכֵנוּ אֱלֹהִים וְיִירְאוּ אוֹתוֹ כָּל אַפְסֵי אָרֶץ. כדי להמשיך את הטוב של הקב"ה מלמעלה למטה. אח"כ בא דוד ברוח הקודש וסידר אותם יחד, ככתוב: יְבָרְכֵנוּ אֱלֹהִים. הסתכל בכל המקרא הזה של הכינור, יודוך עמים כולם, כי שלמות כבוד הקב"ה הוא למעלה ולמטה, כמ"ש: וְיִירְאוּ אוֹתוֹ כָּל אַפְסֵי אָרֶץ. השבח של הקב"ה התייקר בעיני כל אומות העולם, ובזכות שמייקרים את ה' ניתן לקבל את התורה. בכדי להשיג תורה, שהיא הדרכה, יש לראות את החשיבות והכבוד של המלך. אין מצב שתלמיד לא ימצא מורה שידריך אותו, אלא אם כן הוא מזלזל. כשאדם מוכן, המדריך מגיע.

יח) בשעה ששאר עמים נכנעים ובאים ומודים להקב"ה, כיוון שהם נכנעים ומודים לו, נשלם אז כבוד הקב"ה למעלה ולמטה.

בשעה שבא משה לפרעה, ואמר לו: אֱלֹהֵי הָעִבְרִים נִקְרָא עָלֵינוּ, פתח פרעה ואמר: לֹא יָדַעְתִּי אֶת יְהוָה. פרעה מכיר רק את השם אלקים, את הדין, וכך כל אדם שמנהל שיחה עם הרצון לקבל שבו. פרעה שבאדם אינו מבין מה זה למעלה מהדעת, זהו מלך זקן וכסיל. הרוצה להתקדם בדרך השם חייב לפעול למעלה מהדעת. צריך שהמצב יהיה כפוף להתייחסות הראויה.

יט) ורצה הקב"ה שיתכבד שמו בארץ, כמו שהוא מכובד למעלה. כיוון שהכה אותו ועמו, בא והודה להקב"ה, כמ"ש: יְהוָה, הַצַּדִּיק, וַאֲנִי וְעַמִּי הָרְשָׁעִים. הוא שהיה מלך חשוב בכל העולם, כיוון שהוא הודה, הודו כל שאר המלכים, כמ"ש: אז נבהלו אלופי אדום.

כ) בא יתרו, כומר עליון וגדול, שר ממונה של כל אלילים האחרים, והודה להקב"ה, ואמר: עַתָּה יָדַעְתִּי, כִּי גָדוֹל יְהוָה מִכָּל-הָאֱלֹהִים. אז התעלה והתכבד הקב"ה בכבודו למעלה ולמטה. ואח"כ נתן התורה בשלמות שליטתו על הכול.

כא) אמר רבי שמעון לרבי אלעזר בנו: ע"ז כתוב: יוֹדוּךָ עמים אלוקים, יודוך עמים כולם. בא רבי אלעזר ונשק ידיו של אביו. בכה רבי אבא ואמר: כרחם אב על בנים, מי ירחם על רבי אלעזר וישלים את דבריו חוץ מאהבתו של אדוני. אשרי חלקנו שזכינו לשמוע דברים אלו לפניו, שלא נתבייש בהם לעולם הבא. התלמידים הבינו שרשב"י מסביר להם כאן על גמר תיקון, שכל העולם יקיר בגדולת המלך. כל הרצונות של האדם כולם יבואו להודות להשם יתברך, ואז נוכל לקבל תורה אמיתית ויגיע משיח.

כב) אמר רבי אבא: הרי כהן און לא כתוב ביתרו, כהן מדין כתוב. אלא הכול הוא אחד, מתחילה היה נקרא כהן און, חותנו של יוסף, ואח"כ נקרא חותנו של משה, כהן מדין. והכול הוא אחד, שכהן מדין הוא כמו כהן און. כי אלו השניים משה ויוסף נמצאים במדרגה אחת של אות ו' שבמלך, היא ו"ו, שתי ווים ביחד. אשר ו' ראשונה משה, ת"ת, ו' שנייה יוסף, יסוד. ומה שנאמר כהן מדין, הוא עניין אשת מדיָנים. משה פנימיות ת"ת ויוסף יסוד מבחוץ.

כג) הרים רבי אבא ידיו על ראשו, בכה ואמר: אור התורה עולה עתה עד רום הרקיע של הכיסא העליון. אחר שיסתלק אדוני מן העולם, מי יאיר אור התורה. אוי לעולם שיישאר יתום ממך. אבל הדברים של אדוני יאירו בעולם עד שיבוא מלך המשיח. ואז כתוב: ומלאה הארץ דעה את ה'.

תגיות: לייקר, להעריך, להגדיל את השם