024- הדף היומי בזוהר הסולם – יתרו – צז-צט למתקדמים |☆ תגיות: פרחה נשמתם, תורה משיבת נפש
|☆
p style="text-align: justify;">
שיעור שמע:
הורד Mp3
שאלות לחזרה ושינון בזהר יתרו צז-צט
1. כיצד אפשרי שהתורה היתה לפני שנברא עולם? האם התורה היא לא בכלל הבריאה? והאם יש משהו פרט לבורא והנברא?
2. כתוצאה ממה פרחה נשמתם של בנ"י וכיצד התורה השיבה את נפשם ומה מהלך זה בעבודת ה'?
3. מה ענין שהלבנה במלואה? וכיצד זה מתבטא במעמד הר סיני וכן בימי שלמה המלך?
4. מהיכן אנו למדים שיהודה נתמנה למשול במלכות בהר סיני?
5. מהו מוסר אביך ומהי תורת אמך? ומדוע באביך אומר "שמע" באופן חיובי ובתורת אמך אומר "אל תטוש"?
6. מי היא כנסת ישראל?
יִתְרוֹ צז-צט
וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה
אֵין יֵאוּשׁ כְּלָל, כּשֶׁהוֹלְכִים בְּדֶרֶך הַתּוֹרָה!
כאשר שמעו במעמד הר סיני את השם יתברך, פרחה נשמתם, דהיינו נכנסו לייאוש עמוק ולא האמינו בסיכוי כיצד יוכלו להתקרב ולהתדבק במלך כה גדול ועצום. באה התורה ומצילה את האדם ומפיחה בו אמונה ותוואי דרך ברור. לכן כשאדם מרגיש ייאוש – יחפש דרך אמת.
שעח) אמרה התורה לפני הקב"ה, האם לחינם הייתי אלפיים שנה מטרם שנברא העולם? העולם זה מקום העבודה של האדם, כדי לחיות את התורה, האם לחינם כתוב בה, ואיש איש מבני ישראל ומן הגֵר הגר בתוכם. ואל בני ישראל תדבר לאמור, כי לי בני ישראל עבדים? איפה הם בני ישראל? בה בשעה החזירה התורה את נשמות בני ישראל, כל אחת ואחת למקומה, התורה התחזקה ואחזה בהן להחזירן לישראל. כמ"ש: תורת ה' תמימה משיבת נפש, כי השיבה נשמות ישראל אחר שפרחו מהם. ברגע שרואים את גדולת השם יתברך, אז קטן מתבטל בפני גדול – כלא היה. התורה אומרת לאדם: אני מחייה ומחזירה אותך לעולם, אינך מבטל, יש לך תפקיד. כל פעם שאדם נופל ליאוש וחוסר תקווה, עליו לקבל דרך, מעצם העובדה שהוא קיבל על עצמו דרך סלולה. התורה שמציירת לאדם את הדרך הפראקטית והמופשטת בחיים, יוצרת בו תקוות הנפש וחיותה.
שעט) ויישב שלמה על כיסא ה' למלך. כמ"ש: שש מעלות לכיסא, כנגד חג"ת נה"י, וע"כ נקרא כיסא ה'. רבי אבא אמר: שעמדה הלבנה במילואה בימיו של שלמה, הנוקבא דז"א הנקראת לבנה, הייתה בכל שלמותה. שהייתה בזווג פנים בפנים במקום או"א, במדרגת החוכמה כמו במצב של שבת
שפ) מתי הלבנה, המלכות, במילואה? בשעה שעומדת בחמישה עשר מלכים: אברהם, יצחק, יעקב, יהודה, פרץ, חצרון, רם, עמינדב, נחשון, שלמון, בועז, עובד, ישי, דוד, שלמה. כשבא שלמה, מלך החמישה עשר, עמדה הלבנה, המלכות, במילואה כמ"ש: ויישב שלמה על כיסא ה' למלך, שכיסא הוא המלכות. וכתוב: שש מעלות לכיסא, כנגד חג"ת נה"י שלה, הכול כעין של מעלה.
שפא) בימיו של צדקיהו, עמדה הלבנה, המלכות, בחיסרון, ונפגמה כמ"ש: וירח לא יגיהַ אורו. וחשכו פניהם של ישראל. הלבנה היא השכינה הקדושה, וכשאומר נחשכה מתכוון שלא מרגישים שיש אור ביחד.
שפב) רחבעם, אביה, אסא, יהושפט, יהורם, אחזיהו, יואש, אמציהו, עוזיהו, יותם, אחז, יחזקיהו, מנשה, אמון, יאשיהו, צדקיהו. וכשבא צדקיהו נפגמה הלבנה ועמדה בחסרונה, שכתוב: ואת עיני צדקיהו עיוור דהיינו נמנע התענוג מהיחד וכתוב: השליך משמים ארץ, כלומר ארץ, המלכות, עברה מלפני שמים, ז"א, והתרחקה ממנו, וחשכה ארץ הזאת.
שפג) בשעה שעמדו ישראל על הר סיני, התחילה הלבנה להאיר. כמ"ש: ויט שמים ויירד. השמש, ז"א, הנקרא שמים, התקרב אל הלבנה, המלכות, והלבנה התחילה להאיר. כמ"ש: דגל מחנה יהודה מזרחה. יהודה הוא מרכבה למלכות, מזרחה, לשון זריחה והארה.
שפד) בהר סיני, התמנה יהודה לשלוט במלכות, שכתוב: ויהודה עוד רָד עִם אל ועם קדושים נאמן. מהו ועם קדושים נאמן? כשאמר הקב"ה לישראל, ואתם תהיו לי ממלכת כהנים וגוי קדוש, נאמן היה יהודה לקבל את המלכות. והתחילה הלבנה, המלכות, להאיר. הסכים יהודה לקחת את המלכות בכדי לעשות את עבודת התיקון.
אָנֹכִי יְהוָה אֱלֹהֶיךָ
שפה) רבי אלעזר פתח: שְׁמַע בְּנִי, מוּסַר אָבִיךָ וְאַל-תִּטֹּשׁ, תּוֹרַת אִמֶּךָ. שמע בני מוסר אביך. זה הקב"ה, ז"א. ואל תיטוש תורת אימך, זו היא כנ"י, בינה.
שפו) רבי יהודה אמר: מוסר אביך, זהו חכמה שנק' אבא. ואל תיטוש תורת אימך, בינה. מוסר אביך ותורת אימך בדבר אחד מתבארים, התורה יצאה מחכמה של מעלה. והחכמה עצמה מתחלקת לימין, אבא, ולשמאל, אמא. מבינה יוצאת התורה שכתוב: אל תיטוש תורת אימך, שהבינה נקראת אמא.
שפז) התורה נכללה מחו"ב, שכתוב: שמע בני מוסר אביך ואל תיטוש תורת אימך. בכל הספירות נכללה. כיוון שנכללה באלו השניים, חו"ב, היא נכללה בכולם. כי חו"ב כוללים בעצמם כל הספירות, בחסד, בדין, ברחמים, שהם חג"ת, בכל השלמות שהדבר צריך. אם המלך והמלכה התחברו בה כולם מתחברים בה. במקום שאלו חו"ב נמצאים, נמצאים כולם.
שפח) רבי יוסי אמר: אנוכי ה' אלוקיך, אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים. אנוכי, זו היא השכינה, כמ"ש: אנוכי ארד עימך מצריימה. אנוכי, השכינה, פוסק אותה הטעם טיפחה שכתוב תחת המילה אנוכי, שנגינתו מפסיקה מהמילה שלאחריה, ה' אלוקיך. כמ"ש: אנוכי עשיו בכורך. אנוכי, מי שאני, עשיו, הוא בכורך. וע"כ, ה' אלוקיך זה הקב"ה, ז"א. כמ"ש: מן השמים השמיעך את קולו. ושמים הוא ז"א. וכתוב: אתם ראיתם כי מן השמים דיברתי עימכם. מן השמים ממש, זה הקב"ה, ז"א. השמים הם בחינת התכלית.
תגיות: פרחה נשמתם, תורה משיבת נפש
אתר הבית- http://hasulam.co.il
אתר ספר הרב: http://parasha.pw
פייס הרב: http://adamsinay.net
הזוהר היומי: http://zoharyomi.net
אתר התע"ס: http://kab.li
חנות ספרי קבלה: http://kabbala.co
קורסים נבחרים: http://moodle.hasulam.co.il
קבלה למתחיל: http://goo.gl/zGAtcv
טיפ זוגי קבלי: https://goo.gl/cg1T8Y
ניוזלטר שבועי: http://goo.gl/uQl5qR
אפליקציית הסולם: http://www.hasulam.co.il/ap
הרב אדם סיני: http://goo.gl/B4Pfwl
צור קשר: http://goo.gl/81NR6h
פייסבוק –
http://facebook.com/hasulams