הדף היומי בזוהר הסולם – פרשת פנחס כה-כז | השקפה | שיעור 9
פנחס כה – כז שעור 9
וְיַיִן יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ
בֶסוֹדוֹת הַתּוֹרָה יָכוֹל לִזְכּוֹת רַק יָרֵא הַשֵּׁם.
בַּד"כ מֶנַסִים אֲנָשִׁים לְתַקֵּן אֶת הָאַחֵר בַּמָּקוֹם אֶת עַצְמָם.
וְיַיִן, יְשַׂמַּח לְבַב אֱנוֹשׁ זה הוא של תורה כי כך עולה יין חשבון סוד. ומה היין צריך להיות סתום וחתום, שלא יתנסך לעבודה זרה, אף סוד התורה כך שצריך להיות סתום וחתום. וכל הסודות שלה אינם נשקים אלא ליראיו ולא לחנם עושים כמה מצוות ביין ומברכים עליו לקב"ה ויין יש לו ב צבעים לבן ואדום שהם דין ורחמים והיינו ב שהיא תוספת ביין. כלומר שבמילה ביין יש תוספת אות ב על יין שב' הזו רומזת על דין ורחמים, והוא כמו השושנה המראה על השכינה הקדושה שיש בה לבן ואדום, לבן מצד ימין שהוא חסד ואדום מצד שמאל שהוא גבורה
יין גימרטריה סוד, הוא סוד השם ליראיו, הוא יינה של סודות התורה, הם המשמחים לבב אנוש. סוד = 70 פעמים 26 שם הויה, הם 1820 פעמים שמופיע שם הויה בתורה.
רק מי שמוכן לוותר על הפרטיות שלו, ולקבל את הבורא כגדול מעליו, יכול לזכות בסודות, היינו שיבוא ביראת הרוממות. כאן ישנם שתי בחינות בעבודה, לבן ואדום, חסד וגבורה כמו שיש לפעול למען השכינה הקדושה, המשולה לשושנה לבנה או אדומה.
כדי להוריד את הסודות העליונים לאדם בעל יראת השם דרושה מרכבה המובילה אותו לזה. מרכבה זו מתוארת ביחזקאל, כנגד ג אבות אברהם יצחק ויעקב, שכל אחד נכלל מארבע אותיות הויה, סה"כ י"ב הבונים את המרכבה לקבלת הסודות.
עבודת החסד שם הויה, עם שם אלקים הגבורה הם בגימטריה יבק, 86+26, זהו המעבר אותו צריך לעבור כדי להגיע לרצון ישר-אל.
כאשר אדם ממליך את הבורא ע"י ג האמונות, ג האבות, אז יוכל לזכות בסודות התורה.
ראשי תיבות יב"ק הם יחוד ברכה קדושה שה"ס ראשי תיבות יב"ק הם ג שמות אהיה הויה אדני ואומר שה"ס הויה מלך הויה מלך הויה ימלוך לעולם ועד, ה' מֶלֶךְ, ה' מָלַךְ, ה' יִמְלוֹךְ לְעוֹלָם וָעֵדהוא הייחוד של בחינת יבק, ייחוד כנגד אברהם, ברכה כנגד יצחק, קדושה כנגד יעקב.
נשאל רבי שמעון, כיצד התגלגלו נשמות נדב ואביהו בפנחס בעודו בחיים, מילא אם היה אומר עיבור שיכול להיות בזמן שאדם חי ומתעברת בו נשמה נוספת, אבל גלגול בד"כ הוא לאחר המיתה, וכאן רואים שנדב ואביהו התגלגלו בפנחס בעודו בחיים, ואולי ברגע שבאו אליו של שבט שמעון, פרחה לרגע נשמתו.
אומר רבי שמעון, בשעה שקנא פנחס על ברית הקדוש ונכנס בתוך ההמונים, והעלה את הנואפים על הרומח לעיני כל ישראל, כשראה שבט שמעון שבאו אליו בכמה המונים, פרחה נשמתו של פנחס מחמת פחד, ואז שני נשמות נדב ואביהו קרבו לנשמתו של פנחס ונכללו עמה יחד, ואח"כ חזרה אליו נשמתו כלולה, רוח הנכלל מב' רוחות והחזיקו בו. אז הרוויח מקומם של נדב ואביהו להיות כהן מה שלא היה ראוי מקודם לכן. אם מתגלגלת באדם נשמה, הוא מקבל גם את התפקיד של הנשמה שהתגלגלה בו. פנחס קיבל את הכהונה כדי שיוכל לתקן גם את נדב ואביהו.