הדף היומי בזוהר חדש הסולם – פרשת יתרו | שיעור 20 |...

הדף היומי בזוהר חדש הסולם – פרשת יתרו | שיעור 20 | השקפה | נח-ס

זוהר חדש יתרו נח – ס  שיעור 20

סודות העיניים

 

יש סודות אחרים בעינים המתבארים מהן. עינים עמוקות וצוחקות, כלומר הסתכלותו על המציאות היא בראיה שלמה, ורואה יופי אדם זה הוא באותיות במילואם.

 

שערותיו חלקות ותלויות ולשונו כחרב. וגם תחת טבורו נמצא רושם אחד בציור ראש של אדם, ב' שערות לבנה ושחורה תלויות ברושם. אדם זה נכשל באשת איש מימים רחוקים, ולא שב מאותו עוון. מחלות רודפות אחריו מחלה היא ניתוק מנותן החיים, וע"כ אחת מהמחלות היא שצריך להטיל מי רגלים ואינו יכול, כי עד עתה אותו עוון תלוי על ערפו של נחש עקלתון שגורם לו להתעקש להישאר מכור לחטא, ובזה שולט עליו וזהו לסוף הימים בימי זקנה.

תחת טבורו נמצא רושם אחד, כלומר שבעבר הרחוק קיבל אהרה אסורה, במקום תחת הטבור. יש ואדם נכשל מפני שלא הבחין שמותר לקבל רק עד הטבור, וגם למעלה מטבור לא יודע לקבל כראוי, אשר כאן עליו לצרוך תענוג מהקדושה, אחרת יפנה להנאות אחרות. מעל הטבור עליך ליהנות מאשת חקיך שהיא הנשמה, ובוודאי שלא אשת איש, שזה רצון הגוף.

 

ואם חזר בתשובה בזמן שהוא בכוחו, היינו בנעוריו, אותו הרושם ממעט צורתו ושערות אינן תלויות בו כלל. ואם חזר בתשובה בסוף ימיו כשהמחלות כבר רודפות אחריו, אז אותו הרושם מתקמט ושערות תלויות בו, והמחלה ההיא של עצירת השתן אינה סרה ממנו משום שהעון תלוי על ערפו של הנחש. נראה לכאורה שכמעט לא עזר לו שחזר בתשובה בסוף ימיו, אך כן התשובה מועילה ועוזרת, בשמים. אין דבר העומד בפני התשובה.

 

משום שנחש ההוא כיון שנאחז באותו עון על עורפו משום שאותו הנחש אין לו רשות בימי נעוריו של האדם לקשור עון ההוא על עורפו אלא בימי הזקנה ואז קושר אותו בקשרים חזקים. שאז לא יכול להסיר את הקשרים הנפשיים בהם הוא קשור, ואין לו מה לתת, אין לו את התאווה הזו, כמו מי ששבע ומוותר על אוכל. כאן הוא לא משלם כלום, שממילא מוותר על מה שלא מרגיש. בעוביות קלושה של מסך, לא ניתן לעשות זווג דהכאה.

 

ובזמן שאדם ההוא מת, שלש מאות שוטרים רודפים אחרי אותו האדם, ותופסים אותו ומביאים אותו לפני המלך, והמלך הקדוש משבר אלו הקשרים של העון ויורד אותו עון מעל ערפו של הנחש. עוזר גם כשחוזר בתשובה בזקנה.

 

כל עוד אדם לא מוכן לבוא לתיקון בהתבטלות לגמרי, אל לו לעשות שום ביקורת על אף אחד. על האדם להתבטל לרעיון שיש כלל גדול ממנו בהרבה.

יש לשמור את הברית. אין התורה מתקיים, אלא במי שממית עצמו עליה. מכאן שאין מדובר רק על מוות גשמי, אלא מוות נפשי, כלומר שהאור מסתלק והמדרגה מזדככת. אם אדם מוכן לוותר על הרצון הפרטי שלו לגמר, אז יכול לתקן רצון חדש.

 

יסורים גשמיים לא בהכרח מזככים, אלא אם בא ליסורים נפשיים, המעוררים את הנקודה הפנימית. טוב יותר מצבו של מי שחי את המציאות, ורואה שכל מכה גשמית באה ממקור רוחני, ולכן עליו לתקן.

 

עינים עקומות שאינן מסתכלות בדרך אמת שהוא דרך הישר אין בו תמימות והוא מניפולטיבי, איש הזה הוא בלי אות כלל, כי כל האותיות הפורחות ממנו, משום שהוא בעל עין רעה שהראיה שלו היא הפוכה אותו רע עין שולט עליו.

אם רואה רק רע ורוצה להפסיק להיות ביקורתי על כל דבר, והגם שעושה מעשים טובים, אל לו להיכנע, עליו להתגבר, להפסיק לבקר אחרים במחשבה מעשה ודיבור.