24- דף היומי בזהר הסולם – וירא ע-עב (שיעור השקפה)
הדף היומי בזהר הקדוש
פרשת וירא ע'-עב'.📜
🔹 מדרש הנעלם- היחס בין גן עדן לגיהנום.
המדרש הזה מוסתר בתפיסת העולם הזה כדי להגיע להבנה של תפיסת העולם הזה
צריך ב' תנועות .
א.הסתכלות על העולם הנצחי.
ב. טעם הנעלם- להכיר את העולם העליון ולתת לבוש בדבר הגשמי.
🔹 אין העולם עומד אלא על הצדיקים.
תכונת הנפש הנקראת צדיק מתבטאת בהרגש.
כאשר ניתק הקשר מצד ההרגשה זה נקרא גהינום.
כאשר ישנו הרגש קשר עם ה' זה נקרא גן עדן.
לא רק הביטוי החיצוני אלא בהרגש.
🔹 יוסף זכה כיוון שכבש את יצרו.
רצון = מצב. צריך צורה לרצון.
הכל שאלה איזה צורה נותנים לרצון. כאשר כובשים את היצר זוכים .
צדיק הוא זה הכובש את יצרו.
🔹 בינה -כוח המדמה משתלשל אל הלב ויוצר צורה לרצון.
התבטאות הרצון ע"י צורה בא לשאר איברי האדם= רצונות האדם .
לפי הצורה ככה אדם מרגיש האדם.
🔹 אם כוח המצייר נתנו לאדם אז האדם הוא אדם בוחר בדבר.
אם לא אז האדם נתון ומוכרח לדבר.
אם ההרגשה היא של מוכרחות אין פה בחירה. זה מטעם תוצאת הגוף.
ליבי נתון לי =כוח הבחירה קיים באדם ודרכה הוא פועל.
🔹 היכולת להגיע לכח הבחירה היא היכולת לצאת מהתודעה הלוחצת שהיא תודעת הגוף.
צריך לבוא לתודעה אחרת לגמרי.
🔹 התפיסה הגופנית שהיא יצר הרע נועדה כדי לנסות את האדם ולתת לו אפשרות לייצר צורה מצד עצמו מתוך בחירה.
אם האדם פועל את צד הבחירה זה מקום הנס .
אין מדובר על הכרעה.
🔹 נס הוא כוח הציור של הרצון לפי בחירה .
זה קורה ע"י הדמיון .
לא מדובר על הכרעה, אלא על יצירת צורת ההתייחסות.
כאשר האדם בוחר כך אפשרי להתחבר לבורא יתברך.
🔹 רשע אפילו בשעת דינו של הרשע הוא מעיז פניו.
הוא נתון לליבו והוא לא מסוגל אחרת.
הוא חייב להתנתק מכל ברית חייב להיות לכאורה עצמאי. הופך להיות עבד לפרטים הקטנים של חייו ומרגיש רדוף ואין רודף נכנס לכף הקלע.
🔹 יש גן עדן של למעלה ויש של מטה .
למטה- הרשעים שלא קיבלו ברית מילה לא מוכנים להיכנס לתוך ברית .
רוצים לחיות את הרגע לפי מה שמתחשק באותו הרגע.
גן עדן של גיהנום- פגרי האנשים. מפגר אין לו מוחי בכלל .
הכל אצלו רק רצון גופני.
🔹 רשעים בחייהם נקראים מתים כביכול חיים.
יש כאלה שנמצאים בגיהנום 12 חודשים ואחר כך יוצאים מהגיהנום.
🔹 רשעי עכו"ם נשארים כל העת בגיהנום. אישם לא תכבה. יש המקבלים גיהנום עד גמר תיקון עד תחיית המתים.
למרות שלכאורה הם יהודים עשו ברית אותם אלו שחיללו שבת בפרהסיה חילול ומועדים וכפרו בתורה.
יורדים לגיהנום של מטה כמו אלו שאין להם תורה בכלל והם עולים חזרה רק בתחיית המתים.
🔹"והיו לדראון לכל בשר"- נראים מכוערים ביותר.
אך גם אותם צריך לתקן. בתחילה הרצון בא בסתר ולאחר מכן הוא מגיע בחציפות והאדם כבר לא רואה עצמו.
🔹על האדם ללכת באמונה ללכת כמו סומא אחרי פיקח. ברור לבני האדם שאינם מכירים את העולם העליון על כן עלינו ללכת כמו עיוורים.
ראוי וכדאי ללכת אחרי הצדיקים הפיקחים שראו סודות העולם העליון.
הזוהר הקדוש, דף היומי, פרשת וירא, עמודים ע-עב, כ"ז כסלו תשע"ה
במדרש הנעלם מספר לנו על גן עדן וגהנום.
כדי להבין מדרש זה צריכים קודם כל להסתכל על העולם הנצחי, וכדי להוריד את התפיסה לעולה הזה צריך להלבישו בדבר גשמי ודרכו להבין כפי ההסתכלות בעולם הנצחי.
בזכות הצדיקים מתקיים העולם. אם הקשר עם הבורא מתנתק, כלומר שהקשר אינו מורגש נקרא זה גיהינום, אם יש קשר בין הנברא לבורא נקרא זה גן עדן.
מיהו אותו צדיק שיהיה בגן עדן? אותם צדיקים שליבם נתון להם ולא הם נתונים ברשות ליבם. הרצון של האדם הוא מצב מסוים והשאלה היא איזה צורה אתן לרצון.
אם הדמיון של האדם הוא דמיון אמיתי, והוא מדמה בליבו את האמת בצורתה הנכונה, הרי שהוא מכוון את ליבו להרגשה נכונה, כלומר שהוא בוחר שהלב יפעל בצורה נכונה. אבל אם הרגשות האוטומטיות והמוכרחות של הגוף הם אלו שמורגשות בלב – הרי שנקרא זה שהאדם ברשות ליבו.
דמיון בגימטריה נס, מציאות זו שאדם בוחר להרגיש הרגשה אמיתית ולא הרגשה כפי שמופיע מצד הגוף הרי שזה נס, משום שמדרכי הטבע הוא שהאדם מרגיש מה שגופו אומר לו להרגיש ולא מה שהנשמה מבינה שנכון להרגיש.
בנוסף, למדנו על גן עדן שלמעלה וגן עדן שלמטה, על גהינום שלמעלה וגהינום שלמטה.
חז"ל וגדולי ישראל מלמדים אותנו את דרך ה', הם הפקחים ואנו הסומים, ואם כך למה לנו לגשש באפילה, למה לא נלך אחריהם בכל כוחנו?
עד כאן היום, הנכם מוזמנים לשמוע את השיעור המלא…