25- דף היומי בזהר הסולם – וירא עג-עה (שיעור השקפה)

25- דף היומי בזהר הסולם – וירא עג-עה (שיעור השקפה)

הזהר הקדוש הדף היומי
פרשת וירא עמודים עג-עה
🪜 פירוש הסולם 🪜

ה' המטיר על סדום
🔷️ כשאנחנו רואים שמגיע דין לעולם, וכתוב ה' המטיר, וה' זה שם של רחמים.
היחס בין תפיסת הדין לתפיסת הרחמים:
הדין שאדם חש מגיע במסגרת של רחמים, הדין לא יכול לבוא לעולם אם לא מקבל רשות מרחמים.
🔷️ מי נותן רשות בעולם ⁉️
הכלל נותן רשות לפרט.
המלכות שהיא בת דין-פרט, חייבת לקבל רשות מהכלל (רחמים) .
🔷️ מלמעלה צריך לייצר את הצד של הדין.
הצורה שמייצרים את הדין נקראת : פיוסה- נטילת רשות. שורוק- מבחינה נפשית יצירת השתוקקות בנקבה, כלומר לפייס אותה טרם באים אליה.
אבל מה קורה שהדין מגיע בכפייה? זה מורגש כצרות.
כי אין כיפה ברוחניות.
כשיש הסתרה בהשגחה, אז אנחנו תופסים את זה כדין קשה.
🔷️ ביום שהקב"ה יקים את כנסת ישראל מן העפר,דהיינו לעת גאולה, כמו שנאמר "ויום ההוא יהיה ידוע למעלה ולמטה". ויום ההוא- יום של נקמות. וכאשר יעשה נקמות בשאר העמים עכו"ם אז נאמר "הוקיר אנוש מפז"- זהו מלך המשיח, כל בני העולם יעבדו וישתחוו לפניו.
🔷️ איך בונים השתוקקות בצורה אמונית ⁉️
לומדים תורה בלילה.
התורה נותנת את הצד האמוני להשתוקקות. ההשתוקקות היא שליח של הרחמים. דהיינו שהבריאה כולה יצאה מהבורא כדי להטיב לנבראיו.
השתוקקות אמונית מיצרת זיווג להולדת מלך המשיח.
🔷️ דין הוא לא דבר רע,
הוא יכול להיות מצוין, כי הוא שליח של הוי"ה.
השאלה אם אני אתנהג איתו בצורה אמונית.
שהשתוקקות עצמה תהיה מתוך רצון להתקרבות לה' . להגיע לתודעה אמונית, כך נכון, להשתמש בדין.
🔷️ הדין שבה מגיע מרחמים העליונים כדי לתת לאדם את ההטבה העליונה.
הקב"ה עשה מנגנון מיוחד, שיכאב לנו בדין בהשתוקקות שלא אמונית.
ישנה דרך תורה שתתן תבלין לאותו השתוקקות הדין, להיות חומר גלם לייצר קשר של דבקות.
🔷️ "אמונתך בלילות", בלילות זה זמן הסתרה- זמן הדין.כדי לתת פיוס בזמן הדין, לומדים תורה אמונית, מעבר לעולם הזה. השתוקקות על דרך אמונית, באה כדי להגיע לאהבה.

דף היומי בזוהר הקדוש, פרשת וירא, עמודים ע"ב – ע"ד, כ"ט כסלו תשע"ה.
היום אנו לומדים את המאמר "וה' המטיר על סדום".
בעניין הדין שנעשה בסדום ועמורה כותבת התורה: "וה' המטיר על סדום ועל עמורה גופרית ואש, מאת ה' מן השמים".
עלי יד המילה הפותחת בפסוק: "והויה" מלמד אותנו הזוהר הקדוש את היחס בין הדין לרחמים. הויה זהו שם של רחמים, ולכאורה זה קשה שהרי נעשה כאן דין קשה ברשעים, איפה כאן הרחמים?
הרחמים יתבטאו לעתיד לבוא במלך המשיח. מה קשור כאן מלך המשיח? הרחמים נראים בסיפור זה בכך שה' הציל את לוט, ולאחר מכן מלוט ובנותיו נולדו שני בנים וזרע הבן המואבי הגיעה רות המואבייה, ולאחר מכן דוד המלך ולעתיד לבוא מלך המשיח.
צריכים אנו ללמוד שגם כשיש דין קשה טמון בו רחמים, וצריך שלא להתייאש ושלא להיכנס לעצבות אלא דווקא לבוא למצב של שמחה, למרות הקושי הגדול, משום שה' הוא זה שנותן את הדין ובתוך הדין טומן הוא רחמים.
גם הגיהינום הוא שליח על מנת להכין את הנשמה ולזככה ולטהרה על מנת שתוכל לבוא לגן עדן.
אם כך, אז למה אנו דואגים מפני הדינים?
הקב"ה עשה מנגנון מיוחד שיהיה כואב לנו בדין, כדי שנוכל לייצר קשר עם ה' מתוך ההשתוקקות, מתוך הדין.
לכן כתוב – "ואמונתך בלילות", הלילה הוא זמן השליח מה', ובעת זו אנו לומדים תורה שבאה מאת ה', כדי שנוכל עם אותה השתוקקות להגיע לאהבה.