021- הדף היומי בזוהר הסולם – בא – סא-סג השקפה
שיעור שמע:
בֹּא סא-סג
כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל תְּמוּנָה
תְּפִיסַת הָאָדָם תְּלוּיָה בַּדִמְיוֹן וּבְדֶרֶך בָּהּ הוּא מֶצַייר לְעַצְמוֹ אֶת הַדְּבָרִים.
אין לאדם תפיסה מהם הדברים שלעצמם או מה מהותם, כל תפיסתו היא כיצד הוא מפרש אותם. תפיסה זו היא בחינת המלכות – האני שלו. המלכות עלתה לבינה, למידת ההשפעה, דמיון ומופשטות – ומנקודה גבוהה זו, יכול האדם להיות בעל בחירה ולהתחיל להשיג תמונה.
יש באדם דמיון לפיו הוא מדמה דבר חיצוני לפי תמונה שכבר נמצאת בתוכו, ומה שאתה רואה זה את הדבר בחוץ הוא אשליה, מכאן שכל מה שיש בחוץ אינך יודע, אלא רק הדרך שאתה מפרש את הדברים, כבבועה המשתקפת במעין מראה פנימית.
מאחר והאדם שרוי בחומר, מנסה הוא להגיע לאמת אבסולוטית, אך האמת אינה נמצאת בחומר אלא בצורה. את הצורה על האדם ליצר (לצייר) ולכן המוצר שלו בחיים הם הצורות שלפיהם נתפס לו החומר. תפקיד האדם לצייר – ליצר צורות נכונות, ואם הוא איש הָאִישׁ, הֶחָפֵץ חַיִּים; אֹהֵב יָמִים – עליו ללמוד "לִרְאוֹת טוֹב".
לראות טוב אומר שעליך לצייר ולפרש כך שיוכל לקבל את ההטבה האלוקית. כל ציור אחר מכניס את האדם לבלבול ודיסהרמוניה פנימית.
כפי שאין לאדם תפיסה בלבן שהוא הרקע בספר, ללא חומר הדיו, כך כל מה שיש בנפשו, זו הצורה בה הוא מתפעל מהדברים.
כל ידיעה ניתן להשיג רק דרך כלי, וראשית החוכמה היא היראה. חוכמה זה כל מה שבא מלמעלה כדבר שלם. הבינה היא כבר השותפות של התחתון כדי לקבל את החוכמה, אור שעליו לפרוט בכדי לתפוס. לכך ניתנו כוחות הנפש שהם בחינת המלאכים, לחבר בתודעה בין אמונה לבין ידיעה או הרגשה.