הדף היומי בזוהר חדש הסולם – פרשת בראשית קנא-קנג | מתקדמים |...

הדף היומי בזוהר חדש הסולם – פרשת בראשית קנא-קנג | מתקדמים | שיעור 51

בראשית זוהר חדש קנא - קנג שעור 51

תוצֵא הארץ נפש חיה

 

נשמת חיים באה מתחת כסא הכבוד, והנפש הבהמית באה מכח האדמה שניתן לבעלי החיים ושאר האומות. גם יהודי יכול לגרום לעצמו בחטאו לחיות את הנפש הבהמית ​​ במקום את הנפש האלקית, וע"י עסק התורה יכול לחזור לבחור בחיים של הנפש האלקית.

לצד הגוי שבנפש אין נשמה גם אם מרגיש תענוג, אלא שמרגיש תענוג זמני מהנפש הבהמית. אדם הנהנה מהקשר הנפשי מפנימיות התורה, סימן שקיבל נשמה קדושה.

תיג. אמר רבי יצחק על הכתוב, מי יודע רוח בני האדם העולה היא למעלה, ורוח הבהמה היורדת היא למטה לארץ. רוח בני האדם העולה היא למעלה, זוהי הנשמה הקדושה של הצדיקים. ורוח הבהמה, זוהי נפש חיה, שנחצבה מהארץ בשביל הבהמות, שתכלה ותרד להיאבד מהעולם. הנשמה הנצחית היא רק זו שנחצבה מכסא הכבוד

תיד. אמר רבי חייא א"כ אין להם נשמה לגויים, אלא אותה הנפש החיה. אמר רבי אלעזר, ולישראל מי נותן אותה? אלא שלומדים, אמר רבי יוחנן הבא להיטהר ולוותר על גאוותו עוזרים לו. איזו עזרה נותנים לו? נותנים לו הנשמה הקדושה הזו, שתהיה לו תומכת לעבודת הקב"ה, שנותנים לו אותה, כדי לעזור לו בעוה"ז ובעוה"ב. נשמה היא התלבשות אור בכלי, תענוג בגוף, או ידיעה במוחין. נשמה היא תענוג מהאמת, תענוג בהמי אינו נשמה קדושה.

תטו. אמר רבי אלעזר, עד 13 שנים העסק של האדם הוא באותה נפש חיה הבהמית. מ-13 שנה ולמעלה, אם רוצה להיות צדיק, לשלם ולעשות את עבודת הצדיק נותנים לו הנשמה הקדושה ההיא העליונה, שנחצבה מכיסא הכבוד של המלך.

תטז. רבי שמעון הזמין בעלי הברייתא לאכול בסעודה הגדולה שעשה להם. וכיסה כל ביתו בכלים מכובדים, והושיב החכמים מצד זה, והוא בצד זה. והיה בשמחה רבה.

תיז. אמרו לו, מהי השמחה של אדוננו ביום הזה יותר מבשאר הימים? אמר להם, ביום הזה ירדה נשמה קדושה עליונה בד׳ כנפי החיה אל רבי אלעזר בני וכל העומד להיגבות כגבוי דמה. ובסעודה זו תהיה לי שמחה שלמה.

תיח. הושיב את רבי אלעזר בנו אצלו, אמר, שב בני שב, כי ביום הזה אתה קדוש, ואתה בגורל הקדושים. אמר רבי שמעון דבר אחד, ואש סובבה את הבית. יצאו החכמים, ראו עשן עולה מהבית כל אותו היום.

תיט. בא רבי יוסי, מצא את החכמים, שהיו תמהים ועומדים בשוּק ברשות הרבים. אמר להם, מה הוא? למה אתם לא מצטרפים לדבר כזה עצום וגדול אמרו לו, ראה את העשן הזה מהאש של מעלה מכסא הכבוד. זהו, כי מכתירים ביום הזה את רבי אלעזר בכתר קדוש. וראו מרחוק דרך אור מקיף החכמים ארבע כנפי הנשר, שיורדים באש, וסבבו את רבי אלעזר ואת רבי שמעון אביו. ישב שם רבי יוסי עד שהלכה האש ​​ 

תכ נכנס לפניו, אמר לרבי שמעון הכתר והסתר הם חמדת הכל, שמחה מלאה שיש גם את מדרגת החכמה. אמר רבי יוסי, הנה ביתי לבינך, אמר לו בוודאי יהיה כך, קראו למניין החכמים ונתן לו את ביתו.

תכא. ישבו שלושה ימים ועסקו בתורה לפניו, ולא הניחו סוד של משנה, שלא לימד אותם רבי שמעון. אמרו על רבי שמעון, שלא נראתה קשת בימיו, כי הוא היה סימן בעולם, ​​ שזכותו הייתה מגנה על העולם, ולא היו צריכים לסימן קשת. רבי שמעון עצמו הוא סימן, ולא צריך את סימן הקשת שלא יהיה כליה לעולם.

תכב. אמר רבי יצחק הנשמה נצחית עומדת בקיום לעולם. כמו שהקב"ה קיים, אף היא קיימת, שאין מיתה נוהגת בה. אבל על נפש חיה הבהמית כתוב, הִיכָּרֵת תיכרת הנפש ההיא עוונה בה. הרוצה חיים נצחיים צריכים לחיות את צד הנשמה. הגוף נפסד וכך גם תענוגותיו הזמניים.

תכג. אמר רבי יוסי, מה ראה אונקלוס בכתוב, ויהי האדם לנפש חיה, ותירגם, לרוח מְמַלְלא, כלומר נפש המדברת. ואם נפש חיה היא נפש הבהמות, א"כ למה אינן מדברות?

תכד. אמר רבי יצחק, אינן מדברות, משום שנילושו ונעשו מעוביות העפר המרובה יותר מבני אדם. ומשום שאינן זוקפות את ראשיהן, ואינן מסתכלות ברקיע כבני אדם. שאילו נילושו ונעשו מעפר נקי כבני אדם, וזוקפות ראשיהן, ומסתכלות ברקיע, היו מדברות כבני אדם. בהסתכלות ברקיע השאלה היא מהי המטרה, ארצית או שמיימית, כלומר שבמקור היו אחרת.

תכה. אמר רבי יוסי הלישה מעפר עכור, ושאינן זוקפות ראש, יפה הוא, שימנעו כוח הדיבור. אבל ההסתכלות זיווג דהכאה ברקיע למה תמנע את כוח הדיבור? ההסתכלות ברקיע היא עזרה רבה לבני אדם לקנות דעת הרקיע הוא המסך שמביא לקטנות ומאפשר גדלות, אליה יש לשאוף תוך הליכה בדרכי התורה, כדי להיות בדרגת מדבר. נבוכדנצר, כשגורש מבני אדם, והיה בהמה בהרים, לא הייתה לו עזרה עד שהסתכל ברקיע. שכל עוד שלא הסתכל ברקיע, לא הייתה בו הדעת, נבוכדנצר רק שהסתכלת בשמים, חזרה אלי המודעות של בן אדם. כך ה' מקטין כל גאוותן, ומגביה מי שמקבל את צמצום ב

תכו. א"ר כרוספדאי, הגויים ועמי הארץ שאינם מאמינים בהקב"ה ואינם עוסקים בתורה, אין להם חוץ מאותה נפש חיה שיצאה מהארץ. וע"כ אין להם אמונה אין להם את הכלי שמייצר את הקשר. אבל ישראל, המאמינים בהקב"ה, ועוסקים בתורה, ושומרים מצוותיו, אמר הקב"ה, לא כאלה חֵלק יעקב. שחלק יעקב אינו כגויים, שלא תהיה להם נפש חיה כמוהם.

אבל מה יהיה להם? מסיים הכתוב, כי יוצר הכול הוא. הכול, זו השכינה. והנשמה הקדושה נחצבה ממנה, להיות חלקו של יעקב. מה פירושו של יוצר הכול? הכול, זו הנשמה, משום שנחצבה מהשכינה, הנקראת הכול. והכתוב, כי יוצר הכול הוא, סובב על הנשמה, שנקראת הכול. נשמת החיים היא פנימיות האדם, והנפש הבהמית חיצונית