הדף היומי בזוהר חדש הסולם – פרשת בראשית רמנ-רנב| השקפה | שיעור 84
בראשית זוהר חדש רנ - רנב שעור 84
קין והבל ושֵׁת
כדי להיכנס לגן עדן, יש לעבור בפתח את מבחן להט החרב המתהפכת, כלומר, לבוא עם השתוקקות גדולה, תוך ויתור על קבלת התענוג במקום זה. כאשר החטאת אמיתי, היינו מוכן להקריב את עצמו כקורבן ראוי, אז הקרבן ייתן כוח לשלוט על התשוקה, וניתן להיכנס לגן עדן. המנעולא היא הכוח בגללו הרג קין את הבל, צדיקים דווקא משתמשים בכוח המנעולא כדי להיכנס ולקבל את האור.
תתלו הלוא אם תטיב שְׂאֵת אם תטיב מעשיך, המנחה שלך תתנשא ותתקבל, ואם לא תטיב לַפתח חַטָאת רובץ. לאותם פתחי גן עדן, שהנשמות עוברות בו, חטאת רובץ, החַטאת שתעשה תהיה מוכנה שם, ושם תקבל עונשך את התיקון. ואליך תשוקתו. שאם תטיב מעשיך, והחַטאת ההיא תחשוק לך שתעשה עבירות, אתה תמשול בו, שלא יוכל להתגרות עימך.
כמו שיש ביציאת ג׳ הקווים יש ב׳ מצבים במדרגת ישסו"ת, ז"ת דבינה. מצב א', שבתחילה יוצא קו שמאל בשליטה גדולה בהשלמת כלים שבא אור ע"ב ס"ג מעלה את האח"פ למעלה, עד שרוצה לבטל את הימין אומר השמאל קודם שלא הייתה לי השתוקקות הקו ימין השפיע, ועתה כשיש לי רצון כזה גדול, לכאורה עלי לשלוט, שנעשית משום זה מחלוקת של ימין ושמאל והאורות נסתמים כשיש ב קווים. ומצב ב׳ שבהם, שיוצא קו האמצעי, שבכוח המסך דחיריק שבו, ממעט ג"ר דחכמה של השמאל אומר לו הימין עליך להתמעט שלא ניתן לקבל ג"ר דחכמה, אלא רק ו"ק דרך הימין, שאז נכנע השמאל ומתייחד עם הימין. ובמסך דחיריק הזה יש ב׳ דינים, דמנעולא ודמפתחא.
וממש עד"ז ב׳ מצבים של המלכות: מצב א׳ דומה לשליטת קו השמאל, הרוצה לבטל את הימין, ע"כ נעשה בה קיפאון וסתימה. ומצב ב׳ דומה ליציאת קו האמצעי, הממעט את ג"ר דשמאל ומייחד אותו עם הימין. כי כן המלכות, אחר שמתמעטת מג"ר דחכמה, נכנעת ומתייחדת עם ז"א, הימין.
וכנגד המסך דחיריק, הנוהג בקו האמצעי, יש כאן במלכות התיקון של להט החרב המתהפכת, הממעט ג"ר דחכמה שבה שבמצב א׳, שזה גורם שתיכנע ותבוא למצב ב׳, לייחוד עם ז"א. וגם להט החרב המתהפכת כולל בתוכו ב׳ הכוחות מפתחא ומנעולא, כמו המסך דחיריק של קו האמצעי.
וע"כ נקראת, מתהפכת, כי מתהפכת מרחמים לדין ומדין לרחמים. כי לרשעים מתגלה המלכות דמדה"ד שבה, שנקראת מנעולא, שממנה המוות. ולצדיקים נגנזה המנעולא, ומתגלה מלכות שנמתקה במדה"ר, הנקראת מפתחא.
מצב ב׳ של מלכות הוא גן העדן. וזהו, שלהט החרב המתהפכת נמצאת על פתח גן העדן. וכמו שאי אפשר לבוא למקום זולת דרך הפתח, כך אי אפשר לבוא לגן עדן, שהוא מצב ב׳, זולת דרך התכללות בלהט החרב המתהפכת. כי מטרם שהכוח של להט החרב המתהפכת ממעט את ג"ר דחכמה שבמצב א׳, אין אפשרות שהמלכות תבוא למצב ב׳.
וע"כ נבחן זה כמו פתח לגן עדן, שהוא מצב ב'. ועד"ז גם הנשמות, אחר שקיבלו ממצב א׳ דמלכות, ורוצות לבוא לגן עדן, שהוא מצב ב׳, הן צריכות לעבור דרך להט החרב המתהפכת, הנמצאת בפתח גן עדן. ואחר שהן נכללות מהם, יכולות לבוא למצב ב', שהוא גן עדן.
לפתח חטאת רובץ. לאותם פתחי גן עדן, שהנשמות עוברות בו, חטאת רובץ, החטאת שתעשה תהיה מוכנה שם. שהוא להט החרב המתהפכת, שרובץ על פתח גן העדן, שעם התעוררות המנעולא שבו, הרג קין את הבל.
נמצא, שחטאתו של קין, שהיא הריגת הבל, נמצאת בפתח גן עדן. כמ"ש, לפתח חטאת רובץ. והנשמות העוברות ממצב א׳ למצב ב׳, מוכרחות ג"כ לעבור דרך להט החרב המתהפכת, שהוא פתח גן העדן. אלא להם הוא מתהפך לרחמים, שגונז המנעולא שבו ומגלה רק המפתחא שבו. מנעולא הוא בחינת דין, ומי שיש בידו מפתח יכול להתיר את הדין. כאן נדרשת עבודת נפש, שכך למשל אדם שנכשל בגניבה, התקון הוא להביא את הרצון ולהפכו במקום לפרטיות, לטובת היחד.
לאותם פתחי גן עדן, שהנשמות עוברות בו, חטאת רובץ. כי לא יוכלו לבוא לגן עדן זולת בכוחו. ובזה מובן יותר מה שנאמר, שהרמז שנהרג הבל, מורה על האמונה של השם המכובד העליון של המלך, כי הבל נרצח ע"י להט החרב, שאותו להט החרב הוא פתח לבוא לגן עדן, שהוא מצב ב׳. שלולא כוחו, לא הייתה המלכות וכן נשמות הצדיקים יכולות לעבור ממצב א׳ למצב ב׳.
נמצא, שהריגתו היא רמז על ייחוד מלכות עם מלכות עליונה, שהוא מצב ב׳. אותו היום רה"ש היה, כי רה"ש הוא מצב א׳, שבו נידונות הנשמות להעביר אותן למצב ב'.
תתלז מעשי צדיקים הם בחינת תורה. אמר רבי יוסי, ראיתי את רבי עקיבא שאל את רבי אליעזר סוד הכתוב, לפתח חטאת רובץ. אמר רבי אליעזר, עקיבא, הגבֵּה עיניך למעלה, ואתה שֵׁב אצלי, כי הכול מפורש.
נשא עיניו רבי עקיבא, אח"כ השפיל ראשו. אמר, הרי עשיתי כמעשה הנחש, ואיני יודע. התקרב אליו רבי אליעזר, ולחש לו.
בא רבי עקיבא ונישק ידיו, ובכה. ואמר, הכול הוא כמו שאמרת בתחילה. מגביהים ומנַשׂאים את הרמים, ומורידים התחתונים, כי הקב"ה אינו יכול להיות עם שותפים היינו עם שם אלקים אלא רק שם הויה לבדו, כלומר השליטה האמיתית אינה בשם המשותף. לכן רצתה חווה לחנך את בנה ואמרה קניתי איש את הויה, קניתי איש שילך בדרכי הויה.
רבי עקיבא שאל את רבי אליעזר פירוש הכתוב, לפתח חטאת רובץ. למה נחשב להט החרב לפתח לגן עדן? והשיב לו רבי אליעזר, הגבה עיניך שהם בחינת חכמה למעלה, שתעלה החכמה, המכונה עיניים, למעלה, שתאיר רק מלמטה למעלה, כדרך מצב ב׳. ואתה שב אצלי, ואז תשיג מדרגתי.
ורבי עקיבא עשה כך, כי נשא עיניו, שעורר הארת החכמה, אח"כ השפיל ראשו, שמיעט את הג"ר, הנקרא ראש, שהמשיך הארתה מלמטה למעלה, שהיא ו"ק. אמר, הרי עשיתי כמעשה הנחש, כי מיעטתי הג"ר בכוח להט החרב, כמו הנחש, ולא ידוע לי איך באים למצב ב׳.
התקרב אליו רבי אליעזר ולחש לו בנסתר, שמסר לו איך באים למצב ב', לייחוד שבכתוב, ונשגב ה׳ לבדו. אי אפשר ללמד סוד למי שאינו משפיל ראשו. כלומר המפתח הוא כן לעורר את הרצון, אך לשלוט בו לגמרי, ולבוא בהסכמה שהאמונה, שם הויה היא השולטת בכל. אמונה זו פירושה שגם אם מרגישים שהשם לא נותן כלום, עדיין מחזיקים בברית האמונה שהשם טוב ומטיב.
אמר רבי עקיבא, הכול הוא כמו שאמרת בתחילה, שעתה הבין מה שאמר בתחילה, שהריגת הבל מורה על האמונה של השם המכובד העליון של המלך. כי ע"כ נגלה להט החרב המתהפכת, המבטל את מצב א׳, שהוא נשמת הבל, כדי שיוכל לבוא אל הייחוד של מצב ב', שהמלכות עולה ומתייחדת עם מלך עליון, הוי"ה.
עתה, שזכה בעצמו למצב ב׳, הבין זה היטב. ובזה הבין ג"כ, שלהט החרב המתהפכת נתקן בפתח לגן עדן, כי אין לבוא למצב ב׳ זולתו. כי ע"י להט החרב נמצא שמגביהים ומנַשׂאים את הרמים, שמתרוממים הנישאים. כלומר, שמלכות במצב ב׳ עם ז"א מתרוממים ומתייחדים כמ"ש, ונשגב ה׳ לבדו. בזכות הביטול שהכפיף עצמו לרבו, זכה רבי עקיבא להשיג את הסוד ולהיכנס לגן עדן
וע"י להט החרב המתהפכת לדין דמנעולא לרשעים, מורידים התחתונים, שלא יוכלו עוד להמשיך הארת החכמה מהמלכות, מלמעלה למטה, כמו שעשו אדם וקין.
כי הקב"ה אינו יכול להיות עם שותפים, כי במצב א׳ השם אלקים הוא בשיתוף, שאפילו הקליפות נקראות אלוהים אחרים, מחמת שיכולות לינוק מהשם הזה, להמשיך מלמעלה למטה, ואין הקב"ה רוצה בשיתוף התחתונים והקליפות. וע"כ אינו מגלה הייחוד השלם, עד שנגלה על הרשעים להט החרב המתהפכת לדין. שאז מורידים אותם את הגאוותנים, שלא יוכלו לינוק עוד מהקדושה. לפתח של גן עדן רובצת החטאת שבודקת את האדם האם החטאת שהפגיש אותו עם הפרטיות יתוקן על ידו
תתלח אמר רבי שמעון, חווה אמרה קניתי איש את הוי"ה. השם המיוחד, שאינו בשיתוף עם התחתונים, כמו השם אלקים. וקין קלקל מעשיו, ולא רצה לעמוד בדרך הישר לא למד מחווה אלא יצא משם הויה, אלא שהמשיך החכמה מלמעלה למטה. כמ"ש, וייצא קין מלפני הוי"ה, שיצא מאותו הכלל, שאמרה אימו, שיתדבק בשם הוי"ה.
תתלט ובגלל זה כתוב, ויישב בארץ נוֹד. שהיה נד בארץ. והוא כמו כן עשה תשובה, כשהודה על חטאתו, וקיבל עליה עונשו. כי כל המתוודה על חטאיו, ומתבייש בהם, מוחלים לו מיד על כל עוונותיו. כמ"ש, ומודה ועוזב ירוחם יהפוך מדין לרחמים.
תתמ רבי חייא אמר כתוב, והתוודה אשר חטא, ואח"כ כתוב, ונסלח לו. רבי ייסא אמר אין דבר בעולם שעומד בפני התשובה כלל. קין נגזר עליו, כמ"ש, נע ונד תהיה בארץ. וכשעשה תשובה, פקע החצי. שכתוב, ויישב בארץ נוד, אבל, נע, לא כתוב.
תתמא שנו חכמים על הכול הקב"ה מוחל, ואינו מוחל על כבוד שמו. האם אכן אינו מוחל? והרי מנשה מלך יהודה המיר כבודו של מקום בהבלים. אלא מנשה אינו דומה, כי הוא בעצמו ידע שהבל הוא, ולא שֹם לו עיקר בליבו. ואין דבר שבעולם שעומד בפני התשובה כלל.
תתמב אמר רבי יצחק, מהו שכתוב, ואחות תוּבַל קין, נעמה. שצדֶקת הייתה, ונעימה משפיעה במעשיה. רבי אבהו אמר, זהו פשוטו של הפסוק מורה על שהייתה חכמה במלאכת הברזל שהוא בחינת דין וידעה לעשות צורת השפעה בברזל שהוא הרצון לקבל, כמו אחיה, תובל קין. משמע שכתוב, לוטש כל חורש נחושת ז"א וברזל מלכות, ואחות תובל קין נעמה. הוא הוציא אומנות זו, ואחותו עימו. כמ"ש, ואחות תובל קין נעמה, שהייתה בקיאה כמותו. ו' של ואחות מוסיף על העניין של מַעְלה.
תתמג אימם של שדים הייתה, והולידה אותם. שאימו של אשמדאי, מלך השדים, נעמה שמה. ע"ש יופיה נקראת כך, וממנה יצאו אותן שכתוב בהן, כי טובות הֵנה, במראה וביופי.
תתמד אמר רבי יוסי, למה נאמר בשֵׁת, ויולד בדמותו כצלמו, ובקין ובהבל לא כתוב? אמר לו רבי חייא קין והבל לא היו אלא להראות רמז עליון וסוד מכובד, ולא באו שיתיישב העולם מהם. אבל שת לא בא לעולם, אלא שישתלשל העולם ממנו הוא קו אמצעי. ומשום זה כתוב, בדמותו כצלמו.
קין והבל נמשכו ממצב א׳ של המלכות, שאינו בר קיום. וע"ז באו לעולם, להראות, שהנמשך ממצב א׳ אין בו קיום שהאמין בשם אלקים במקום שבשם הויה . שת מאותה הבחינה כמו הבל, אלא שהוא ממצב ב׳. וע"כ ממנו השתלשלו כל דורות העולם, כמ"ש, הכול הָבֶל התיקון שהצליח לעבור את להב החרב המתהפכת ולהאמין בשם הויה ולבוא לבחינת שת, קו אמצעי, ממנו הושתת העולם
בראשית זוהר חדש רנ – רנב שעור 84
קין והבל ושֵׁת
כדי להיכנס לגן עדן, יש לעבור בפתח את מבחן להט החרב המתהפכת, כלומר, לבוא עם השתוקקות גדולה, תוך ויתור על קבלת התענוג במקום זה. כאשר החטאת אמיתי, היינו מוכן להקריב את עצמו כקורבן ראוי, אז הקרבן ייתן כוח לשלוט על התשוקה, וניתן להיכנס לגן עדן. המנעולא היא הכוח בגללו הרג קין את הבל, צדיקים דווקא משתמשים בכוח המנעולא כדי להיכנס ולקבל את האור.
הלוא אם תטיב שְׂאֵת. אם תטיב מעשיך, המנחה שלך תתנשא ותתקבל, ואם לא תטיב לַפתח חַטָאת רובץ. לאותם פתחי גן עדן, שהנשמות עוברות בו, חטאת רובץ, החַטאת שתעשה תהיה מוכנה שם, ושם תקבל עונשך, כלומר את התיקון. ואליך תשוקתו. שאם תטיב מעשיך, והחַטאת ההיא תחשוק לך שתעשה עבירות, אתה תמשול בו, שלא יוכל להתגרות עימך.
והנשמות מוכרחות ג"כ לעבור דרך להט החרב המתהפכת, שהוא פתח גן העדן. אלא להם הוא מתהפך לרחמים, שגונז המנעולא שבו ומגלה רק המפתחא שבו. מנעולא הוא בחינת דין, ומי שיש בידו מפתח יכול להתיר את הדין. כאן נדרשת עבודת נפש, שכך למשל אדם שנכשל בגניבה, התקון הוא להביא את הרצון ולהפכו במקום לפרטיות, לטובת היחד.
רבי עקיבא אמר, מגביהים ומנַשׂאים את הרמים, ומורידים התחתונים, כי הקב"ה אינו יכול להיות עם שותפים היינו עם שם אלקים אלא רק שם הויה לבדו, כלומר השליטה האמיתית אינה בשם המשותף. לכן רצתה חווה לחנך את בנה ואמרה קניתי איש את הויה, קניתי איש שילך בדרכי הויה.
אי אפשר ללמד סוד למי שאינו משפיל ראשו. כלומר המפתח הוא כן לעורר את הרצון, אך לשלוט בו לגמרי, ולבוא בהסכמה שהאמונה, שם הויה היא השולטת בכל. אמונה זו פירושה שגם אם מרגישים שהשם לא נותן כלום, עדיין מחזיקים בברית האמונה שהשם טוב ומטיב.
עד שנגלה על הרשעים להט החרב המתהפכת לדין. שאז מורידים אותם, את הגאוותנים, שלא יוכלו לינוק עוד מהקדושה. לפתח של גן עדן רובצת החטאת שבודקת את האדם האם החטאת שהפגיש אותו עם הפרטיות יתוקן על ידו.
ויישב בארץ נוֹד. שהיה נד בארץ. והוא כמו כן עשה תשובה, כשהודה על חטאתו, וקיבל עליה עונשו. כי כל המתוודה על חטאיו, ומתבייש בהם, מוחלים לו מיד על כל עוונותיו. כמ"ש, ומודה ועוזב ירוחם יהפוך מדין לרחמים.