012- אדרא רבא – שיעור 12 (עג-עה) השקפה
נָשֹׂא עג – עה
תקונא קדמאה די"ג תי"ד
מחשבה נכונה תלויה בשורש האמונה.
ישנו סדר של תבניות מחשבה נכונות, שהיצמדות אליהן תאפשר לבנות השקפה נכונה. התיקון הראשון מתחיל בלקיחת רצונות וחומרי גלם המקום הגבוה, מהשורש שבאים לתקן.
שער הוא בחינה של סערת נפש שמקורה מאור, חוויה שהסתלק, והתסכול היוצא נובע מהכלים שהתרוקנו מהאור. אלו השערות שמביאות את האדם לפעול בחוץ כדי להשיג תוצאה נפשית פנימית.
אין חכמה יוצאת מאדם שהוא קשה ובעל כעס. סערות הנפש שונות, וכך מתחלקות גם השערות. סערות נפש של המטרה ארוכות, הן בראש באות מתוך דרישה של רצון להיות מאושר שזו בחינת גמר תיקון. שערות הזקן הם הביטוי של הרצון להשפיע, של העבודה הנפשית, ההליכה הנכונה בדרך, בזמן התיקון.
אין אפשרות להקדים את התכלית לפני התיקון. לכן שערות הראש, שהביטוי הוא גמר תיקון שזה הרצון השלם לאושר הם חשובות, אך בזמן תיקון על האישה לכסות את השער, להראות שהיא תקבל רק מבעלה שמשפיע. בזמן תיקון שער הזקן הוא החשוב יותר, הצורך להיות משפיע.
למדנו בעשרה שעורים ראשונים, את התיקונים שנתן ראש עתיק לראש דא"א.
עתיק- הוא כמו ה אינסוף בשבילנו נעתק מהשגה
נתן תיקונים מיוחדים בשורש המחשבה שנקרא א"א.
יש לנו 2 שורשים בהויה שלנו:
- שורש אמוני (עתיק)
- שורש המחשבה (א"א)
והם נקראים עתיק וא"א
כדי שאני אחשוב- אני תלוי בנקודה האמונית שלי
והנקודה האמונית הזו- היא לא אם אני מאמין באופן כללי, אלא היא מסדרת לנו את הראש, את ההגיון, את תבניות המחשבה לפי סדר מסוים
אם אני אחשוב לפי סדר אחר – אני אטעה.
זה לא מספיק שיהיו לי נתונים ואני צריך להוציא תוצאה, צריך תבניות, איזה תוצאה תצא לי? עוגיות לב? עוגיות כוכב? איזה סוג של תוצאה תצא לי.
בשביל זה צריך תבניות היגיון. יש תבניות הגיון שאינן נכונות, ויש תבניות הגיון שהן נכונות.
והתבניות ההגיון שאינן נכונות, זה בגלל שהם אל קיבלו את התיקונים המיוחדים של עתיק בא"א.
ולמדנו 7 תיקוניים. איך הם נקראים?
אלו הם תבניות מחשבה המחייבות
- גלגלתא
- מוחא סתימאה
- קרומא דאוירא
- עמר נקי
- רעוורא דראעווין
- פקיחו דעינין
- חוטמא
אלה תיקונים שצריך לדעת. למה? כי הן תבניות מחשבה מחייבות2.31
אם נצמד לתבניות מחשבה האלה אז נחשוב נכון, אולי לא יהיה לי שכל לערבב הרבה הנתונים אבל הנותנים שאני אערבב יצאו לי בסדר.
אח"כ צריך להתחיל לחשוב. איך חושבים? דרך שערות דיקנא, ודרכי המחשבה, איך חושבים, ולא מה תבניות המחשבה זה הולכים ללמוד דרך י"ג התיקונים.
בשיעור 11 למדנו את החשיבות של י"ג תיקוני דנקא
ועכשיו מתחיל ללמד את התקון הראשון
תיקון 1- תלמד לקחת חומרי גלם מהמקום הגבוה שאותו אתה צריך לתקן. 3.33
זה לקחת חמרי גלם, חומרי גלם באים מהראש, בבחינת ב'/ מיצרי הזקן- זה התיקון הראשון.
ולדעת שחומר גלם הוא הוא בא ממקום שהוא עוד לא המוצר, הוא רק חומר גלם
וכשיש לי חומר גלם אז:
- אם מישהו אומר לי משהו- זה רק חומר גלם
- ואם משהו צעק עלי זה רק חומר גלם
- ואם משהו נתן לי מתנה זה רק חומר גלם
כל מפגש עם המציאות זה רק נתון, זה רק חומר גלם
וכדי להבין את התיקון הראשון הוא נותן לנו הסבר רחב מה זה שערות.
תיקונים
- ואיך חושבים? זה הולכים ללמוד לפי י"ג תיקוני דיקנא.
- בסיום שני השעורים הבאים,, נגיע למסקנה שאמרנו עכשיו :
איך אתה חושב? לצורך זה צריך קודם כל חומרי גלם, ונראה מאיפה באים חומרי הגלם ולמה הם באים משם..ככה מתחילים לחשוב.
מה זה שער? שער זה סערת נפש.
ממה נובעת סערת נפש? מכך שהיה לי אור והוא הסתלק ממני. (החויה)
מה זה אור? חויה/ הרגשה ידיעה, אז שהאור הסתלק, הכלי שהחזיק את האור גורם לי תסכול, ..אם אני לא יכול להחזיק אותו בתוכי ואין לי את האור זה גורם לי תסכול, אז אני מוציא ותו החוצה, והוא יכול לצאת בכל מיני צורות.
בא לספר לנו מה עושים עם אותם גלים שהאור/החויה הסתלקה מהם ועכשיו צריך לנהל אותם
איך אני מנהל אותם?5.36 אם הם ישארו בתוכי הם יק=גרמו לי לדכאון ואני אתרחק מהמטרה ואם אוציא אותם החוצה הם יכולים לצאת ככעס, ויש דרך אחרת לבטא את זה…וככה החכמה לא תעבור, אבל אם תדע לנהל את זה נכון, החכמה תעבור. אז בקדושה זה יוצא לשערות, אבל השערות הםכאילו משוה שלילי, אבל אפשר לראות את זה כמשהו מאד חיובי , כמשהו שמזיז אותי כמו ירידה לצורך עלייה.
אז באמת הכלים האלה יוצאים החוצה, כדי שאני אנהל אותם בחוץ, כדי לבוא פנימה
וככה התנועה שלנו בחיים, אני פועל בחוץ, כדי להשיג תוצאה פנימית. אני רוצה לקבל חזרה אתה חכמה, אז אני צריך לארגן את החכמה הזו, איך? מארגנים אותה בחוץ כדי לקבל תוצאה בפנים.
לכן השערות זה טריגר שנדע איך לנהל את הדברים 6.50
שערות- הכלים שהחזיקו אור שיוצאים מפנימיות המדרגה
השערות הם סערות נפש, הם יוצאות מאיתנו החוצה, בגלל שהאור יצא מהפנימיות שלנו ( בגלל צ"ב), ונשארנו רק עם הכלים, וצריך לדעת איך לנהל אותם, בפנימיותינו אנו לא יכולים לנהל אותם, אז מוציאים אותם החוצה בסוד שערות והם מתחלקים לשניים לשעורת רישא ושערות דיקנא.9.00
איך מארגנים את החכמה בחוץ (השערות שיצאו החוצה- מסערת הנפש) כדי לנהל אותה מבפנים?
- השערות ראש הם ארוכות ורכות
- שערות זקן לא ארוכות והם קשות
למה? מה ההבדל
בגלל שמלכות עלתה לבינה ועשתה מסך (הפסק) והמסך זה כח של דין, וכח של דין פועל ממקום הימצאו ומלמטה ולא מלמעלה.
לכן למעלה למעלה שולט כלים שכן יכלו לקבל כחמה מאד חזקה, והם לא מרגשים את ההפסק אז הם ארוכות כי הם רוצים את כל האור.
- אז יש סערות נפש של המטרה (שערות ראש)
- ויש סערות נפש של האמצעים (שערות הזקן
שערות ראש- סערות נפש של המטרה. כי אורך זה נקרא חכמכה, להיות מאושרץ שיער ראש- מבטא אני רוצה להיות מאושר.
ואם ככה אז לכאורה למה אנו מסתפרים?, אנו צריכים להגדיל את הרצון להיות מאושרים, ואז האור היה מגיע? האם לא עובד ככה? לא!
אז מה זה שערות זקן? זה האמצעי, שאני צריך לעשות עבודה כדי להגיע לאושר
מה ההתייחסות הנכונה לחיים?
התיקונים הם להשיג את כוחות ההשפעה, ולכן הזקן מבטאות השפעה
האם הזקן היא המטרה? ההשפעה היא המטרה?לא!
לקבל בע"מ להשפיע זו המטרה.השערות הראש מבטאות את הרצון לקבל ולכן הן ארוכות13.12
הרב"ש אמר: אי אפשר לחיות את המטרה לפני שאני עושה לה תיקון
ולכן אישה צריכה להסתיר את שעיר הראש, למה? הרי זה מבטא רצון לאושר לתאווה.
נכון. אבל קודם צריך לעשות תיקון
האם אוכל את האוכל לפני שבשלתי אותו?
האם אבוא למטרת הבריאה לפני תיקון הבריאה?
האם אזרוק את הילד שלי שלחות לפני שלמד לשחות?
האם נאכל את עץ הדעת לפני שהגיעה שבת?.. אז יהיה חטא.
לכן מה יותר חשוב שערות רישא או דיקנא?
תלוי למה?
בזמן תיקון- שערות דיקנא יותר חשובות
גמר תיקון- שערות רישא יותר חשובות, כי הן מבטאות את הרצון שלי לאושר, שיש לי סערת נפש- למה אני לא נהנה? ולכן אצל הגבר זה לא השערות כ"כ חשובות, למה? כי מה שמבטא את הרצון לאושר זה בעיקר אצל האישה, במיוחד אם היא נשואה, כי היא צריכה לבטא שמוענה לותר על האושר לטובת בעלה, האם רוצה שהאושר שלה יהיה חיצוני? צריך שיכנס פנימה האושר.
ובשערות דיקנא ההפך, היות והתיקון בא דוקא על הזכר, אז לו יש שערות זקן, ודקא שערות הזקן, שהסערת נפש שאני רוצה להיות משפיע, את זה אני כן צריך.
והשערות דיקנא האלה הם סדר התיקונים
אני צריך עכשיו לחשוב, לא איך אני אקבל אור- זה שערות רישא חושבות, אלא איך אשפיע, איך אני אתקן את עצמי במידת ההשפעה. לכן אני צריך שערות זקן, ולהם יש י"ג תיקונים.
אז בינתיים רק הסביר לנו מה זה שערות דיקנא.
ההבדל בים שערות שירא לשערות דיקנא- הבדל בין המטרה לבין האמצעי
מסביר לנו ששערות הזקן הם רק האמצעי, ולמרות שאין בהם חכמה גדולה כי הם קצרות והם קשות, והם לא כ"כ רכות, וקשה לקבל מהם חכמה, ואתה לא כ"כ נהנה מהם בדרך לפעמים, אבל זה מה שצריך, כדי לתקן לפני שאתה בא למטרה.
התיקון האשון- איך ומאיפה אני מביא את חומרי הגלם למחשבת התיקון…ונראה איך משיגים את י"ג התיןוקנים הללו, כדי שמשם לא נצטרך יותר את שערות הזקן, ונוכל להמשיך להתעסק אחרי ביאת משיחדקוא בשערות רישא, כדי לקבל את האור ולהיות מאושרים.
והדברים האלה פועלים גם בדברים קטנים, לא צריך לחכות עד האלף השביעי כי כמעט בכל מעשה או במקבץ של מעשים נלמד איך פועלים בשערות דיקנא, עוברים לשערות רישא מקבלים את האושר ושוב עושים את התיקון בספירלה 17.32