הדף היומי בזוהר הסולם – פרשת עקב כב-כד | השקפה | שיעור...

הדף היומי בזוהר הסולם – פרשת עקב כב-כד | השקפה | שיעור 8

עקב כב – כד  שעור 8

עשרה דברים לעשות בסעודה בשבת [עשרה דברים למעבד בסעודתא]

הַשִּׂמְחָה בְּשַׁבָּת מְבִיאָה שְׁלוֹם בַּיִת.
פֵּרוּשׁ נָכוֹן לְכָל דְּבַר תּוֹרָה, יָבִיא לַעֲשִׂיַּת נַחַת רוּחַ לַבּוֹרֵא.

משה רבינו שהוא בחינת האמונה שבנפש, מתגלה בכל מקום שיש בו תורה. וכך בחינת משה מתגלה בכל דור. אמר משה, רבי שמעון, אשרי חלקך, שהקב״ה גילה לך מה שלא גילה לכל נביא וחוזה, ולא למי ולמי.

אמנם הלכה למשה מסיני שלוחי מצווה אינם ניזוקים שהם בחינת אור חוזר, אך כאשר מערבים גם את הערב רב, את הרצונות הגויים, שערב בחינת השלילה, רב בחינת הריבוי של רצונות פרטיים, כאן כבר אין הבטחה שלא ניזוקים.

לכבוד עונג שבת, ומי שאין לו צריך להלוות כסף כדי לרכוש שלוש סעודות, עם הבטחה של השם שהוא פורע את ההלוואה. זה שיש לו את תפיסת השם מטעם אמונה, זה מה שפורע את ההלוואה. כך בנפש כשבא תענוג, יבדוק כל אחד שעונג לא יהפוך לנגע, הבדיקה היא האם זו בחינת שבת, כלומר שמגיעים לתכלית של הפעולה וליהנות. תענוג זה הוא קבלת אור החכמה, לכן יש ליהנות מסעודות השבת ולא לצאת לידי חובה. לשם כך יש לעשות גם דברים חיצוניים משמחים כמו שירים וכלים נאים.

וזהו שצריך להעיד על מעשה בראשית. כל העדות בקיום השבת שהיא תכלית המעשה, זה מטעם  שמאמינים בכוח הברית שהבורא ברא את הבריאה, ומאחר והבורא לא עושה שום דבר ללא תכלית, אז שלמות השבת היא עדות למעשה בראשית. יש לבוא לשבת בשמחה כדי להאיר את הנשמה, ומיותר לציין שאסור בכלל לכעוס.

תגיות: עונג שבת, עדות אות השבת, סעודות השבת