הדף היומי בזוהר חדש הסולם – פרשת בראשית קנד-קנו | השקפה | שיעור 52
בראשית זוהר חדש קנד – קנו שעור 52
תוצֵא הארץ נפש חיה
דרגת נפש חיה, היא נפש ארצית שניתנה בכל בעל חי ואדם, כאשר ליהודי ישנה אפשרות לבחור ולפעול את נשמת החיים.
שואל רבי יהודה אם אין לעכו"ם אמונה, למה אנו רואים, שהולכים לאלילים שלהם, כשהם חיגרים ועיוורים ומלאים מכות ומחלות, והם מתרפאים. מי שאינו משתוקק לפנימיות אלא לחיצוניות, נותנים לו תוצאות למאווים שלו, ואז נופל יותר ומצדיק עצמו. נותנים לו הרגש של אמונה תפלה שהכן משפיעה. הם נרפאים מרופאי אלילים, אז זו לא אמונה אמיתית המסתמכת על האמונה הראשונית בבורא יתברך, בתורה, ובעם ישראל.
אבל בניו של יעקב, אינם כאלו, להם יש גם נשמה אחרת. אל לך להסתכל על מבחן התוצאה החיצוני לא קובע, וכך כל אלו שלכאורה מקבלים השכר בעולם הזה, זה אינו סימן שזו תוצאה מוצלחת. ליהודי יש בחירה בין נשמת חיים בדרך תורה, או חלילה בנפש הגופנית. ההשתוקקות היא אמצעי ולא מטרה.
כל העוסק בתורה קונה הנשמה מעצמו. הבא להיטהר עוזרים לו הוא המוכן לוותר על גאוותו. אוי להם לרשעים, הנדבקים בכוח האדמה בעוצמה וכח הגוף, וכל שמעניין אותם הם תענוגות הגוף, שנקראת נפש חיה הנבראת מהאדמה, שבגללה הם כָּלים לעולם ולעולמי עולמים.
בעוד הנפש חיה נמצאת בגוף היא נותנת תענוגות רגעיים, ובהפרדה מהגוף אז ניראה הנזק שעושה, שנראה שלא פעל את הנפש האלוקית, כאשר אדם פועל את הנפש חיה כדי למלא תאוותיו הגשמיים, הוא גורם נזק שלא נראה, ורק לאחר הפטירה הנשמה בצער מהנזק של עבודה לריק, ועל שהמית עצמו. כל הנאה גופנית פסולה פוגמת את הנשמה.
כל הבועל לשם זנות, או לשם פריצות וחציפות, ואינו שומר את עצמו מאותם הדברים הצריכים להישמר, אז אותו העובּר שייוולד, יהיה פרוץ חצוף זונֶה ורשע, ואינו בכלל זרע אמת. מה אשם העובר, אלא זו נשמה של רשע שבא לתקן בדיוק את המקום הזה. בקבלה בן הוא בחינת הבנה שכלית, וכאן מלמד שלא תיוולד הבנה נכונה ממחשבות והרהורים לפרטיות.