הדף היומי בזוהר חדש הסולם – פרשת וישב ד-ו | השקפה | שיעור 2
זוהר חדש וישב ד – ו שעור 2
סתרי תורה – מכירת יוסף
עצם הסכמת האדם להכיר במצבו שהוא חי בגלות, ועדיין שומר על הברית להיותו נאמן לקשר עם השם, זוהי נקודת הצדיקות שבנפש, ותיקון זה בא במקום כל עוון שעשה. לכן בני ישראל ירדו לגלות מצרים וכדי לתקן. הוויתור על התענוג הוא הגלות המאפשר למצוא את נקודת הצדיק שבנפש ולהתחיל לתקן.
פתח אותו יהודי ואמר וַאֲנִי, קִרְבַת אֱלֹהִים לִי-טוֹב שַׁתִּי, בַּאדֹנָי יְהוִה מַחְסִי לְסַפֵּר, כָּל-מַלְאֲכוֹתֶיךָ. כשאדם מתקרב לתורה הנק טוב שכתוב טוֹב-לִי תוֹרַת-פִּיךָ מֵאַלְפֵי, זָהָב וָכָסֶף, אז התקרב אל הקב"ה נק טוב. וכשהוא צדיק שורה עליו השכינה ומלמדת אותו סודות עליונים בתורה משום שהשכינה אינה מזדווגת אלא בטוב שהוא צדיק, כי צדיק יסוד וצדק מלכות שהוא השכינה הולכים יחד. התורה נק גם טוב. כשאדם מתקרב לתורה הוא יכול להיות צדיק.
בעדות המזרח נוהגים לפני ברכת המוציא לחם לומר, עיני כל אליך ישברו ואתה נותן להם את אכלם בעתו. כך על פי האר"י הקדוש, לפני ברכת המוציא לחם שהוא המוחין הניתנים בסעודה, אומרים עיני כל אליך ישברו, כדי להיות מכוונים לאור החכמה שלמעלה, לשמן המשחה. עיני חכמה, כל שבאה מהיסוד, אליך ישברו. וכשחוכמה זו באה ממטה למעלה, אז נותן להם את אוכלם בעתו, בכנסת ישראל.
ז"ש בן פורת יוסף, כי אין בכל אברי הגוף מי שיעשה פירות אלא צדיק יסוד עולם זה, וע"כ נק יוסף שהוא יסוד, בן פורת מלשון פרה ורבה, ובן פורת עלי עין פירושו, איזה יחס יש לו לעין.
וקרא הקב"ה את הצדיק בסוד שבת שהוא יום השביעי ונח בו. והניח בו כל הברכות לברך כל שאר הימים, כי של ששת הימים מתברכים משבת, ז"ש וינח ביום השביעי. על כן ברך ה' את יום השבת. מי הוא יום השבת, היה אומר שהוא צדיק היי יסוד שהוא יוסף הצדיק שהוא בבחינת יום השביעי.
אמר להם הקב"ה, אתם חללתם את השבת הזה שהוא יוסף, שאני גזרתי שיהיה מלך על כל שאר הימים, כי היסוד שהוא שביעי, הוא עליון על כל הימים שמהם כל השבטים, לכן אף אתם תסבלו אותה עבודה קשה שתעבדו את מצרים.