הדף היומי בזוהר חדש הסולם – פרשת יתרו מ-מב | מתקדמים | שיעור 14
זוהר חדש יתרו מ - מב שיעור 14
נימי השערות
קנו ויש נימי שערות של אותו שנאמר בו, ועתיק יומין יתיב לבושיה כשלג לבן ושער ראשו כעמר נקי, וכולן הן רחמים. אין שערה שאין לה מבוע, המבוע הוא י שערה ארוכה שהיא ו שערה מקומטת היא ה קטנה, שערה ארוכה ומקומטת למטה, זו ה עליונה דהויה שהיא בינה, שיש בה דין ורחמים שערה מקומטת ואינה ארוכה, זו ה תחתונה דהוי"ה שהיא כולה דין. כל סערת נפש נובעת מרצון לקבל שאינו ממומש. על האדם ללמד לנהל את סערות הנפש, להתגבר ולהיות מסוגל לוותר על קבלת האור, כדי לאפשר לאחר מכן קבלה בדרך השפעה נכונה, שאם לא האור/התענוג יגיע לקליפות.
גם סערות הנפש הללו הם כנגד אותיות שם הויה. בעבודת הנפש, גם בסערות הנפש יש לפעול בחסדים, כלומר לכוון את סערות הנפש, כדי להתקדם ולייצר אהבה, וזאת ע"י מעשים סויימים, שהרי אחרי המעשים נמשכים הלבבות.
שורש האדם הוא שם הויה במילוי אלפין, יוד, הא, ואו, הא גימטרייה 45 אדם. האדם מורכב מי"ג שזו בחינת אהבה, ול"ב שהם בחינות החסדים, אשר בלעדיהם אין אהבה אמיתית.
בכל סערת נפש יש לגלות את השבילים, ל"ב שהם צד ההשפעה, אותם יש לחבר לרצון לקבל חכמה/שפע. זהו כוח היראה, היכולת לדחות ולוותר על קבלת האור.
קנז וכל שערה ושערה היא עולם שלם, ועליהם נאמר ועלמות עולמות אין מספר. משום זה אמרו בעלי המשנה, כל צדיק וצדיק יש לו עולם בפני עצמו, והיא שערה אחת של הקב"ה שהיא עולם שלם, ובשבילה נאמר הקב"ה מדקדק עם הצדיקים אפילו כחוט השערה לפי אותה סערת נפש מסויימת של הצדיק, היא הנקודה אותה בא לתקן, ועבורו היא עולם שלם.
קנח ותפלת שחרית כשמסתלקים כל בעלי הדין, הכל הוא רחמים בחינת אברהם אבינו, לכן מסתלקים הדינים, ואין מעכבים אותה מלהכנס, שערה ירוקה שהיא בחינת ת"ת אין שם דין כלל, כי שערות ירוקות יפות הן כלולות מלבן ואדום והן כולן רחמים. כי אחר שקו השמאל שהיא דין נכלל בימין, נעשה גם הוא רחמים, וכשהתפלה עולה בהן, כל הצבאות של השערות מקבלים אותה בשמחה ואהבה.
קנט שערות שחורות יפות, כל שערה ושערה שלהן נק עולם שלו, ז"ש ועלמות אין מספר והן צבאות של שבת. ותפלת שבת היא שקולה כמו תורה אין בה תחנון, אין בקשות, וכמה תלי תלים של מלאכים התלוים מהן, נק קווצותיו תל-תלים. תל=חמש פעמים אלקים, תל תלים 10 פעמים שמיעוט רבים שנים
קס שערות לבנות הן מצד החסד, שערות אדומות הן מצד גבורה, שערות ירוקות הן מצד ת"ת, שערות שחורות הן מצד מלכות, שנאמר בה שחורה אני ונאוה הנה ארבעה תקונים של שערות, לבנות אדומות ירוקות שחורות, ששורות עליהן ד אותיות הוי"ה יכול גם להיות שערות הזקן, אך אלו כנגד י"ג מידות הרחמים, כלומר אלו סערות נפש מהרצון לקרבה להשם
קסא היראה באה מבינה, מהשמיעה, לכן יש להסיר השערות מהאוזניים. י"ג תקונים הם התלוים משערות, כי ד תקונים הנ"ל חגת"ם היינו ג קווים ומלכות המקבלתם, שהם ד צדדים דרום צפון מזרח ומערב, וכשנכללים זה מזה, יש ג בכל צד מד' הצדדים שהם ג קוים שיש בכל אחד מחגת"ם שהם י"ב ועם הכולל הם י"ג הכולל הוא הבחינה העתידית והם ואו גימ י"ג ועליהם נאמר קווצותיו תלתלים ואלו י"ג תקונים הם בג' צדדי הראש שהם ימין ושמאל של הראש ואחורי הראש ד בכל צד ועם הכולל הם י"ג ולמעלה בראש במחצית הראש, היינו באמצע הראש, מתחלקים דרכים בשערות לל"ב שבילים בחשבון יוד הא הא ועם י"ג תקונים שבשערות שה"ס ואו הם יוד הו ואוא הוא וכל השבילים הם בים שהוא המוח שה"ס ל"ב נתיבות החכמה המאירים בבינה, ואלו התקונים הם בראש של גוף ההוא שבגן עדן, וכל התקונים יש בו עד כאן יראי אלקים. החכמה באה בשבילים, ומאירה דרך ל"ב נתיבות הבינה, כלומר חכמה המתקבלת דרך ז"ת דבינה
השם הויה במילוי אלפין ה"ס ז"א וע"כ נק אדם משום שהויה במילוי אלפין, הוא בגי מ"ה כמספר אדם והמספר הזה מתחלק לב' בחינות לבחינת י"ג שה"ס ואו ולבחינת ל"ב שה"ס יוד הא הא וההפרש שבהם הוא במציאות המלכות. כי הן המספר ל"ב והן המספר י"ג שורשם הוא מד' אותיות הויה, שה"ס ג קווים שהם יה"ו ומלכות המקבלתם.
אלא כשד' אלו נכללים זה משה יש ב אופני התכללות.
א היא בפשיטות שכל אחד מהד' נכלל מכל הד' והם י"ו ואופן זה ה"ס ל"ב נתיבות החכמה, כי יש ד פנים בכל חיה, הכלולים מאלו מאלו והם י"ו פנים. ויש ד כנפים בכל חיה הכלולות אלו מאלו והם י"ו כנפים והם ל"ב. והטעם שאנו חושבים הפנים בפני עצמם והכנפים בפני עצמן, הוא כי שורש הכל הוא קו האמצעי, המיחד ומשלים הימין ושמאל, שהם י"ה ומשפיע לה' אחרונה, וקו האמצעי נק משום זה קו המדה, וסוד קו המדה התבאר לעיל, שע"כ נק קו המדה משום שהקו הוא ו ויוצא מהמדה שהוא י שה"ס המסך.
לפיכך נבחנים ב בחינות י"ו כי מצד ו נבחנים י"ו פנים ומצד י שהיא המסך שבמלכות הדבוקה בו נבחנים י"ו כנפים שזה המסך. הקו וו י המסך.
אופן ב של התכללות הוא שכל אחד מהד' נכלל רק מג' משום שבבחינה זו נעלמת המלכות אפילו במלכות עצמה שנגנזה ברדלא, כי אפילו במלכות אין יותר רק ג קווים ומכל שכן בכל אחד מג' קווים שאין יוותר מג' קווים וע"כ הם ד פעמים ג שהם י"ב ועצמות המלכות נגנזת בסוד א דמילוי ואו והנה התבארו ב אופני התכללות שאם חושבים גם את המלכות בהתכללות הם דפ"ד שהם י"ו וי"ו שבפנים עם י"ו שבכנפים הם ל"ב ואם אין חושבים המלכות, הם דפ"ג שהם י"ב ועם הכולל י"ג כשמדבר מז"א הם נק ואו = 13 זו עבודה בג' קווים. זו בחינת י"ב ועם הכולל י"ג. בחינת ל"ב הם פעמים 16 שכאן כוללים גם את המלכות, וגם י שהיא מסך, סה"כ ל"ב
עתה יש להבין טעם הדברים למה בל"ב שבילים שואל למה חושבים את המלכות בהתכללות ובי"ג אין חושבים את המלכות, והנה שורש הדברים הוא במוחין כי יש בז"א כלומר הנמשכים מאו"א שהם ד מוחין חכמה בינה ימין דדעת שהוא בחינת ז"א ושמאל דדעת שהוא מלכות, ויש בו מוחין מבחינת ישסו"ת שהם רק ג מוחין חכמה בינה דעת.
והטעם הוא כי במוחין דוא"א מושפעים רק חסדים י שה"ס מכלות אינה יוצאת מאויר חסדים שלהם. וע"כ יש בקו אמצעי שתי בחינות. ימין דדעת שהוא ז"א ושמאל דדעת שהיא מלכות. משא"כ בישסו"ת שהמלכות יוצאת מאויר שלהם וקו אמצעי מיחד הימין ושמאל להמשיך מהם חכמה, ע"כ נכללת המלכות ונעלמת הז"א בסוד המסך דחירק ואינה ניראת לבחינה בפ"ע וע"כ אין יותר מג' מוחין חב"ד ולפיכך נמשכים מהם ב מיני התכללות של ג קווים ומלכות המקבלתם.
א ההתכללות מצד המוחין דאו"א שהם חסדים שבהם נכנסת גם המלכות בהתכללות, ויש בכל אחד מהד' כל הד' והם י"ו בחינות. ועם י"ו כנפנים הם ל"ב שבילים.
ב ההתכללות הנמשכת מצד המוחין דישסו"ת שהם חכמה שבהם אפילו במוחין אי המלכות נבחנת למוח ד ואין שם אלא ג וחין ע"כ ההתכללות דד' הנמשכת מהם אין המלכות נכנסת בהתכללות ואין שם אלא ג"פ ד שהם י"ב שעם הכולל הם י"ג כחשבון הוא"ו דהויה.
ובראש יש חוורתי קרקפת לבנה ויש שערות המשפיעות חכמה, והחוורתי משפיעות חסדים, והטעם כי אין החכמה מתגלית אלא עם דינים לרשעים הרוצים להמשיך החכמה ממעלה למטה, ולפיכך השפעתם מחוברת בשערות. כי שערותן הם מלשון סערות שהם דינים.
אמנם החוורתי שבין השערות מורה על השפעת החסדים שאין בהן דין והם לבנים, ואע"פ שבז"א נבחנים חסדים לו"ק בלי ראש, אמנם החסדים המושפעים מהחוורתי נבחנים לג"ר משום שהם נכללים עם השערות שיש בהם שפע החכמה, והתבאר שיש ב בחינות השפעות בראש. השפעת החסדים שה"ס חוורתי והשפעת החכמה שה"ס שערות.
והשפעת החוורתי נמשכת מישסו"ת שבהם ג מוחין ונמצא שהשפעת החוורתי הוא בסוד ל"ב שבילים והשפעת השערות הוא בסוד י"ג תקונים שה"ס הוא"ו.
כי ארבע אותיות הויה הן כנגד ג קווים שהם יה"ו ומלכות המקבלתם שהיא ה תתאה וכבר ידעת שבד' תקונים אלו יש ב מיני התכללות שבסוד השפעת החכמה אין המלכות נכנסת בהתכללות וכל אחד מד' נכלל רק מג' וה"ס וא"ו דהויה גימ י"ג כי השערות שה"ס השפעת החכמה שהיא נמשכת מישסו"ת, אין המלכות נכנסת שם בהתכללות ואין שם אלא י"ג תקונים היינו ג' לכל צד לד' צדדים שעם הכולל הם י"ג, הוא ואו שה"ס ואו דהויה שהיא בחשבון י"ג הרומזת לי"ג תקונים אלו. וכ"ז בשערות שהן השפעת החכמה הנמשכת מישסו"ת.
אמנם בחוורתי היינו בלבן שבין השערות, ששורשן הוא השביל הלבן שבאמצע הראש, שמשם מתחלקות השערות לימין ושמאל, שה"ס השפעת החסדים הנמשכים מאו"א עלאין, נכנסת המלכות בהתכללות ד התקונים, וכל אחד מהד' נכלל מכל הד' שהם י"ו אשר בסוד י"ו פנים וי"ו כנפים ה"ס ל"ב.
השביל הלבן החוצה את שערות הראש באמצע הראש, מתפלגים שבילים בשער לל"ב שבילים בחשבון יוד הוא הא כי להיותם השפעת החסדים מאו"א עלאין, ע"כ המלכות נכנסת בהתכללות ד התקונים והם י"ו פנים וי"ו כנפים שהם ל"ב שבילים. והם כחשבון יוד הא הא גימ ל"ב היינו כמו שהשם הויה יש בו ב בחינות י"ג ול"ב שהם ואו דהויה יוד הא הא והטעם הוא כמו שהמוחין דז"א הם בב' בחינות שהם או"א וישסו"ת כך התכללות הקוים באים בב' בחינות שמצד או"א עלאין הם יו ד הא הא שהם בחשבון ל"ב שבילים, ומצד ישסו"ת ה"ס ואו שהיא בחשבון י"ג ובשערות מאירת ואו ובלגתוי דשערי והדרכים הלבנים שבין השערות מאירים יוד הא הא.
בית מדרש הסולם ללימוד פנימיות התורה וחכמת הקבלה בדרך ״בעל הסולם״ והרב״ש בראשות הרב אדם סיני.
❡
ניתן לעקוב אחרי העדכונים וליצור קשר
https://www.instagram.com/hasulam.community
hasulam.site@gmail.com
הצטרפו ללימוד התע״ס היומי: https://dafhayomitaas.org.il
אתר הבית: https://www.hasulam.co.il
❧