הדף היומי בזוהר חדש הסולם – פרשת יתרו | שיעור 24 | מתקדמים| ע-ע"ב
זוהר חדש יתרו ע - עב שיעור 24
אלף שנפטרים מהעולם מראש השנה עד ראש השנה
יהודי נולד עם נקודה נפשית, קליפת נוגה, בה יש פוטנציאל לעלות מדרגת נפש לדרגת רוח. עליה עליו חובה להתגלגל ולעשות, ומכאן למהשיך לרכוש את יתר חלקי הנשמה. זוהי הנקודה שבלב שנק נפש שכלית, או נפש אלוקית, אותה יש לעורר ולגדל.
עם הנפש הבהמית עליו לפעול, שהם כוח המידות שצריכות להיות ראויות להחזיק את הקשר עם הקב"ה.
התיקון מתאפשר עם קיום תורה ומצוות, ועבודה כדי לעשות נחת רוח ליוצרו.
כדי לעלות מעולם העשיה ליצירה, עליו לקבל כוח מז"א דאצילות שהוא מקור האורות לאדם.
שלב ראשון למי שבאמת בא לעבוד את השם, הוא מקבל אורות רוח מקו ימין, היינו בא לחיזוק האמונה, תוך ידיעה שיש גדול ממנו בעולם, ואליו עליו להיבטל.
שלב שני התעוררות ההשתוקקות הגדולה הוא שלב מסוכן, שכאן עלול ליפול ולאפשר לקליפות לחמוס את האור. אם הוא צדיק, הקב"ה לוקט אותו ומעלה את הנשמה לתיקון שמעבר לתודעה הגשמית של המקרה, מעין חישוב מסלול מחדש, ואז חוזר להתגלגל בעולם כדי לפגוש שוב במקרים ולהתמודד איתם בכלים חדשים של הסתכלות של מעבר לזמן ומקום.
מלמעלה עושים טובה לאדם כזה שממיתים אותו טרם יחטא, שהרי ממילא אם היה מפנה את ההשתוקקות בצורה לא ראויה, רשעים בחייהם נקראים מתים.
כאן שואל מאיפה יש לז"א כח המסך דחיריק להכריע קו שמאל. במסך דחיריק יש כוח המנעולא שהוא המלכות דמדת הדין, וכוח המפתחא שהוא המלכות הממותקת בבינה. זהו המסך שיש במט"ט. הכוח להתגבר על השתוקקות, המנעולא אין למט"ט.
מובן שאחר שאותם הילדים מסתלקים מהעולם בעוד שנותנים ריח הם צריכים לקבל למעלה תקון קו אמצעי, ואין תקון זה בא להם אלא על ידי הקב"ה שהוא קו אמצעי שבעולם הבריאה, ואז הם ראויים לחזור ולהתגלגל ולקבל תקונם בשלמות.
תחילה מבאר ענין מיתת הילדים שהיא באה על ידי קו האמצעי שבעולם הבריאה הנק מט"ט שהוא הנושא למסך דחירק. אמנם אין מיתה הסתלקות האור אלא ממנעולא, שהיא מלכות דצמצום א שבכל מקום שהיא מתגלית פורח משם אור החיים, מחמת הצמצום שהצטמצמה שלא לקבל חיים שהיא חכמה. וכבר ידעת שבמסך דחירק שבמט"ט אין כלל בחינת מנעולא. ולפיכך גם הוא צריך להשתמש באחרים שיגלו לו המסך דמנעולא שהיא פעולה ראשונה הכרחית שבמסך דחיריק ולפיכך הוא נעזר בזה ע"י גבריאל א לועלאת המות כי כדי לגלות המנעולא, צריך מתחילה לעורר קו השמאל שה"ס גבריאל, אשר בסיום קו השמאל מתעוררת המנעולא בסו"ה לפתח חטאת רובץ.
וז"ס קסת הסופר הנאמר בגבריאל שכח המנעולא המתעורר על ידו הוא קסת הסופר שבו כותב פתקה למלאך המות שיטול את נשמתו, כי אין מלאך המות ממית אלא בכח גילוי המנעולא, והנך מוצא שמט"ט לא יוכל לגלות את המסך דחירק בפעולתו הא' שהיא מנעולא אלא על ידי גבריאל ומלאך המות, שעל ידי פעולה זו מסתלקת כל הארת קו השמאל כולו מאותם הילדים נגמרת להם ההשתוקקות ואז מתים. ואח"כ מקבלת מט"ט לישיבתו ששם נגנז כח המנעולא ומקבלים כח המסך דחירק של ישיבת מט"ט שהוא מסך דמפתחא שה"ס פעולה ב של קו אמצעי ואז מתיחדים הימין והשמאל ע"י קו האמצעי שבעולם האצילות שה"ס ישיבת הקב"ה וע"י ב ישיבות אלו הם מקבלים סוד הנשמה הנמשכת ע"י קו האמצעי. כדי שלא תחטא נלקחת הנשמה, נלקח ממנה כח ההשתוקקות, שאז מתוך ריק יש לה אפשרות לקבל כוח קו אמצעי מלמעלה, יכולה להיוולד שוב בגלגול ולתקן. שואל יופי-אל מי הקדימני למשוך קו שמאל לפני קו ימין, אותו אני רוצה להשלים
כדין קרא קב"ה למט"ט שכדי להשלים הילדים בסוד מי קדימני ואשלם בקו האמצעי הפועל במסך דחירק ב פעולות עד שמיחד אור החכמה שבשמאל עם החסדים שבימין, וע"כ הוא צריך לרכוב על מט"ט שהוא בעל המסך דחירק. שמט"ט עומד תוך פרוכת המסך דחיריק, קו אמצעי, היינו המסך דחירק שהוא הנושא אליו וששים אלף רבא מארי דאולפנא דאורייתא סוחריניה, היינו שהוא כולל חכמה דשמאל וחסדים דימין ביחוד אחד.
והחכמה שבשמאל מכונה ששים אלף, אלף נק חכמה ושישים מורה שהם רק ו"ק דחכמה, שכל אחד כולל עשר והם שישים. ריבוא, מורה על מציאות החסדים שהם מרובים היינו בעלי חכמה, כי אולפנא פירושו חכמה מלשון אאלפך חכמה. אולפנא דאורייתא היינו החכמה המקובלת על ידי התורה שהיא קו אמצעי, היינו בכח המסך דחירק שנושא הוא מיחד הימין והשמאל זה בזה של אדונו, שהוא ז"א הרוכב עליו. שאמר שאותו שהקדים לי היינו שקבל מהארת השמאל מטרם שאני תקנתי אותו בסו"ה מי הקדימני ואשלם, כלומר אם הוא כבר קבל תקון של המסך דחירק שנוהג בבני הישיבה שלך או לא. כלומר שעורר את מט"ט שיתקן אותו ע"י מסך דחירק שבו, שעוד לא קבל כלום מכח המסך הנוהג בבני הישיבה שלי.
כלומר שעוד אין בו התכללות המסך, והוא דומה לנשמות שהם מאצילות, מישיבתו של הקב"ה שאין מסך נוהג בהם, שבני ישיבתו שהם לפני מט"ט הם מתחת השמים שכבר נוהג בהם מסכים. אומר מט"ט תלמיד זה לא אצלי כי אין לו מסכים, כמו נשמה שעוד לא קיבלה תוכנית עבודה, עוד לא ירדה לעולם.
יופי-אל מעורר את מט"ט שבא לתת מהקב"ה קו אמצעי. את מט"ט מעוררים ע"י שמוכנים למות, לבוא לקו אמצעי.
ישיבתו של הקב"ה הם מנשמות שאין בהן בחינת מסך, וישבתו של מט"ט היא מנשמות שיש בהן מסכים מפני שהם למטה מפרסה, שאז אמר לו הקב"ה שיתקן אותם הילדים בתקון קו אמצעי בב' פעולות. שבפעולה א' שהיא ע"י המנעולא, המסלקת את אור השמאלי לגמרי, גורמת מיתת ילדים, היינו שיוצאים מעולם הזה לצאת מהתפיסה שהמקרה קובע את ההשתוקקות, את העולם הזה, למות מעולם הזה הוא ויתור על המקרה, אין התורה מתקיימת אלא במי שממית עצמו עליה, פעולה שניה שהיא ע"י המפתחא המתקנת הילדים שיקבלו ו"ק דחכמה שנק ריח שהוא ו"ק דחכמה. מט"ט לא יכול לתת להם את הכוח של קו אמצעי אם הקב"ה לא רוכב עליו.
וזהו שממשיך דודי ירד לערוגות הבושם, זהו הקב"ה קו אמצעי יורד לגנו ללקוט שושנים, אלו הנשמות שצריך להביאם אליו מחוץ למקרה. לקו השמאל שברקיע הנק גורן מלשות גרות בארץ נכריה, כי המקבלים משמאל בלי ימין, מרגישים עצמם כגר בארץ נכריה. והקב"ה ירד לגורן הזה כדי לתקנו במסך דחירק וליחדו עם הימין. יורד לערוגות הבושם הוא ישיבת מט"ט ו"ק דבריאה שנק בושם המעלה ריח, כי על ידו מתקנים ו"ק דחכמה הנק ריח בקו אמצעי במפתחא. לרעות בגנים וללקוט שושנים, לעיינא ולהסתכל באותם מהישיבה לו, היינו לתקן את משמאל על ידי ב' הישיבות, שמישיבה התחתונה לוקח המסך דחירק, ובישיבה העליונה מיחד השמאל עם הימין.
הילדים העומדים במדרגת ג"ר דרוח שהם מקדימים לקבל ריח החכמה מקו השמאל מטרם שיקבל תקון קו האמצעי. לפני ובעוד שהם מעלים ריח היינו שמקבלים החכמה ממטה למעלה שנק ריח, מתלקטים ויוצאים מהעולם כדי שלא יכשלו להמשיך החכמה ממעלה למטה.
מבאר איך יכול מט"ט לגלות המסך דמנעולא שהיא פעולה ראשנה של המסך דחירק, מאחר שאין בו אף משהו מבחינת מנעולא, כי הוא רק נושא המסך דמפתחא, היינו אחר שאמר לו הקב"ה לקוט ליה וארח ליה לקט אותם ותן בהם ריח, שיעורר עליהם ב פעולות של המסך דחירק. מתחיל מט"ט לפעול, ובתחילה הולך לעורר את המסך דמנעולא, שזה אין לו לכן מעורר את קו השמאל שנק גביראל. קסת הסופר בחרצוי שבסיומו של קו שמאל נמצא המנעולא, כותב לו פיתקה, שיתן למלאך המות להביא את הילדים בסו"ה לפתח חטאת רובץ, והיא נק קסת סופר כי בו כותב פתקאות למלאך המות היינו שנותן לו כח להמית, כי אין מלאך המות ממית אלא בכח גלוי המנעולא שנגלית ע"י גבריאל. שיעורר קסת הסופר שלו שה"ס גלוי מנעולא וימסור אותה למלאך המות והיא סוד פעולה וימסור אותה למלאת המות.
והיא סוד פעולה ראשונה דמסך דחירק המגלה את מסך המנעולא המבטל כל הארת קו משמאל מהילדים ואז הם נמסרים למלאך המות, אם לוקחים לאדם את הרצון הוא מת עם גילוי המנעולא. ועתה צריכים לתקון ב דסך דחירק שהוא לגנוז המנעולא ולגלות המפתחא, שעי"ז יוכלו הילדים לקבל כאן בעולם היצירה את בחינת הרוח הו"ק דחכמה המיוחדים בחסדים, שה"ס אור הנשמה, וסלקין ליה בקדמיתא לישיבת מט"ט היינו כדי שיקבל המסך דפפתחא ממנו, המכשירו לקבל הו"ק של החכמה שלו, וכשתלמודם בידם היינו ששם במסך דמט"ט חוזר ומקבל תלמודו שהיא החכמה, אלא בשעור ו"ק, לבסוף עולים לישיבה עליונה של הקב"ה, שיקבל שם האורות בלי מסך כלל. ישיבה היא מקום בו לומדים תורה של קו אמצעי.
יופיאל רב ממונה וכו מתוך שתי הישיבות שעל ידי המסכים מישיבת מט"ט לקוח האורות דחכמה וחסדים המיוחדים שבישיבת הקב"ה והטעם שצריך ב ישיבות הוא, כי כל מה שהקשו בישיבה דרקיע, מתרצים בישיבה העליונה, כלומר שכל הדינים שבמסכים של ישיבת מט"ט נמתקים באורות הישיבה של הקב"ה כי לולא המסך והדינים שבישיבת מט"ט לא היו האורות המיוחדים מימין ושמאל בישיבת הקב"ה, לפיכך הם משובחים כמו האורות משום שגרמו אותם, וכבר ידעת שבישיבת הקב"ה שהיא אצילות אין מסך כלל.
כי המסכים תחילים מפרסא שתחת האצילות ולמטה, שבישיבת הקב"ה אין קושיות, היינו שאין שם מסכים ודינים, אלא בישבת מט"ט שהוא עולם הבריאה, ולפיכך צריך יופיאל לחתום סודות התורה משני הישיבות יחד שאחת משלימה חברתה, שרק משתיהן עולים ומתקנים דברי התורה היינו האורות כראוי.
לעתיד לבוא כשיתוקן המנעולא בסו"ה בלע המות לנצח אז יבתטלו כל המסכים והדינים שבג' עולמות בי"ע יחזרו להיות אצילות, ונמצא אז שיסתלקו הקושיות שהם המסכים והדינים מישיבת הרקיע שהיא בעולם הבריאה.
צריך ללמוד למות כדי לחיות, לוותר על השתוקקות עצמית מקו שמאל, ומקבלים עזרה מלמעלה.
בית מדרש הסולם ללימוד פנימיות התורה וחכמת הקבלה בדרך ״בעל הסולם״ והרב״ש בראשות הרב אדם סיני.
❡
ניתן לעקוב אחרי העדכונים וליצור קשר
https://www.instagram.com/hasulam.community
hasulam.site@gmail.com
הצטרפו ללימוד התע״ס היומי: https://dafhayomitaas.org.il
אתר הבית: https://www.hasulam.co.il
❧