הדף היומי בזוהר חדש הסולם – פרשת תרומה | שיעור 5 |...

הדף היומי בזוהר חדש הסולם – פרשת תרומה | שיעור 5 | מתקדמים | יג-טו

תרומה יג - טו  ​​​​ שעור 5

הכפורת וב' הכרובים

 

הכפורת היא כיסוי, מסך וכח מיוחד כדי להעלים ג"ר דחכמה, כח אֳמוּנִי שיכול להתגבר על כל הקליפות.

לעם ישראל יש את הנשק הזה, שכנגדו הס"א לא יכול למי שמוכשר לפעול את הכפורת שבנפשו. ​​ 

 

בשני נושאים בהם נמסרה העבודה למשה, בארון ובאפוד בהם כתוב ועשו ולא ועשית, מפני שהם כלל. ארון הוא מלכות, כמו ז"א שהוא התורה הנמצאת בארון. גם האפוד לא שלו, אלא תיקון המלכות, ואין משה צריך לעשות את עבודת אחיו.

לה ואם תאמר הרי כתוב והלבשת את אהרן וגו ואפדת לו, ושמת המצנפת על ראשו וגו הנה כל זה הוא עבודתו של משה והוא כבודו של אהרן ומשיב, אינו כן. אלא כבודו של משה הוא כי הקב"ה לא רצה עבודתו של אהרן אלא אם כן שתהיה על ידי משה, ובכל דבר היה אהרן צריך למשה וכל זה כבוד משה הוא

 

לו ועשית כפרת וגו בוא וראה בפרשה זו כתוב היי שרמוז במלאכת המשכן מעשה שמים וארץ וכל הצבאות אשר שם כי הקב"ה לא צווה לעשות משכן אלא שיהיה כעין מלאכת שמים וארץ כדי שיהיה המשכן שלמטה כעין המשכן של מעלה שהוא המלכות, ושיתחברו זה בזה כעין נשמה וגוף שיהיה הכל אחד העולם כולו בנוי כמו תבנית המשכן, כלומר באותם חוקים. יש כח חזק במשכן שהוא התבנית השורשית של בריאת שמים וארץ, מכאן שאפשר ללמוד מהפרטים של בניית המשכן סודות רבים.

כאשר אדם מרגיש כאוס בחייו, יכול הוא להסתכל על המשכן, וללמוד את הצורה לפני עליו לבנות את המשכן בליבו. כעין המשכן שלמעלה שהוא הנשמה, והמשכן שלמטה כגוף.

בדרך עבודת הנפש, ראשית השמים, צד הנשמה, ואת הארץ שהיא הרצון של האדם. הקשר עם הבורא חשוב לנו יותר מכל האור שנקבל. קשר למקור החיים. בכח הכפורת צריך האדם להסכים לעבוד בלי לקבל שום אור, לפעול באמונה מלאה.

 

בעקבות החטא איבד אדם הראשון את התלבשות האור בכלי, ואת הכלים עצמם. כשאיבד את אור הפנים, הבין שהוא פגם, אמר לעצמו לפחות אשמור את ההשתוקקות לאמת.

 

לז כתוב בראשית ברא אלקים את השמים ואת הארץ. בראשית כבר העמידו אבל סוד מעשה הכפרת יש כאן ברמז שלמעלה שלשלת של מט"ט הגנוז במשכן להרים תרומת הקדוש למעלה ולמטה

 

לח בראשית ה"ס ראשית העליונה שהיא י חוכמה היא הכפורת הגנוזה ונסתרת הנמצאת מסוד הנקודה שהיא סתרה העליונה ונפרש מפרש, להיות מאיר בתוך האורה ולהעלם תוך העלם. מט"ט נסתר בתוך הכפורת הזו המתאחדת ממטה למעלה.

סוד הכפרת הוא הכסוי שנעשה להעלמת הג"ר דחכמה ע"י עלית המלכות לבינה וכל התיקונים שנעשו בצמצום ב בסוד י שנכנסה לאור הבינה והאור נעשה לאויר, לו"ק חסר ג"ר הנק אויר. והעלמה זו מקורה באו"א עלאין המקור היותר קדום בגלגלתא דאריך שה"ס י דהויה כי הכיסוי שה"ס י שנכנסה לאוויר אינה יוצאת משם לעולם. והוא כסוי בקו ימין דז"א שהוא קו ראשון לג' קווים, והכיסוי הזה מתגלה בקו שמאל כי בו יוצאת י מאויר והאור חוזר למקומו. וחוזרת ומתכסה בקו אמצעי ע"י כנפי הכרובים בכח המסך דחירק שבהן כמ"ש לפנינו והסובב הזה של הכפרת בג' קווים מכונה פריסו

שמעשה הכפרת רמוז במלת בראשית ברמז שלמעלה כי הכיסוי הזה י שנכנסה באויר המכונה כפרת נרמזת באות י דבראשית שה"ס או"א עלאין כי מט"ט הוא נושא המסכים דקו האמצעי והוא נאחז בכיסוי הזה הנק כפרת שמשם לוקח כחו אל המסך דחירק שבו, כי מט"ט פועל בכח הסיכוי הזה להרים הארת החכמה שתאיר רק ממטה למעלה, הן במשכן העליון והן במשכן התחתון.

וזה מפרש דבריו ואומר שהמלה בראשית פירושה הראשית העליונה שהיא י היי או"א רומזת על הכפרת הגנוזה הנסתרת שנמצאת מסוד הנקודה הנסתרת העליונה שהיא או"א כי הכפרת שה"ס הכיסוי מאות י שנכנסה באויר מקורה מן הי' שנכנסה באויר מקורה מן הי' שהיא או"א עלאין.

ונפרשה הכפרת למפרש היי לסיבוב על ג קווים, היי שתאיר בימין ששם מקום האור, ולהסתתר בשמאל ששם האור מתעלם מפני שפועלים אותו ממטה למעלה ויש ב שמות מיט"ט ומט"ט. כשהמלכות מלובשת במט"ט נק מט"ט עם י וכשאינה מלובשת בו נק מט"ט בלי י שהכפורת כוללת בתוכה ב בחינות מט"ט היי בעת שמט"ט משמש במסך דחירק הממעט השמאל שלא יאיר אלא ממטה למעלה שזה התיקון של ג"ר דשמאל שלא יאיר ממעלה למטה, שאז הוא מתאחד עם הימין, בעת שהשמאל מתאחד עם הימין להאיר רק ממטה למעלה, שמט"ט לקוח כח המסך דחיריק שבו מן הכיסוי שבכפורת כמו כן לוקח כח גם מקו ימין הפועל ממעלה למטה בחסדים מכוסים.

מט"ט פועל מסך דחיריק למרות שהוא בעולם הבריאה, אל השורש שלו באצילות. הוא נחשב לקו אמצעי הפועל כלפי יצירה ועשיה, ולמעשה עבד ושליח של ז"א כמו עבד אברהם.

ויש לדעת שכל מעלותו של חנוך בן ירד שנהפך למלאך היה מטעם שזכה לזיהרא עלאה שה"ס המוחין דנר"ן מאצילות שנאבדו מאדם הראשון מחמת החטא דעץ הדעת. אמנם ב אבדות היו לו כי מחמת אכילת עץ הדעת לא נאבדו לו אלא המוחין דפנים ועוד נשארו לו המוחין דאחור, וזס"ה ויתחבא האדם ואשתו מפני ה' אלקים בתוך עץ הגן הסתתר בתירוצים. כי המוחין דאחור שנשארו לו עשו אותו כמתחבא מפני אור הפנים ראה שאינו יכול לקבל אור הפנים ממעל למטה, התחבא כדי לפעול לפחות בקדושה ממטה למעלה.

ואחר זה גורש לגמרי מגן עדן, היי שאבד גם המוחין דאחור. ולפיכך חנוך שזכה לאלו המוחין שנאבדו לאדם הראשון, היה צריך לזכות בתחילה למוחין דאחור ואח"כ למוחין דפנים, וכשהשיג המוחין דאחור אז היה עוד בלי שם. אלא אח"כ כשהשיג המוחין דפנים קנה עמהם את השם חנוך בן ירד

נשאל, אם חנוך היה כל כך גדול, למה לא התחיל התיקון וחיכינו לנח ואברהם אבינו. חנוך התחיל התיקון מצד עצמו ולא מצד הכלל.

 

לט מתוך היראה שחנוך הלך בדרך אמת בארץ, הוא מצא את האור שאבד אדם הראשון, היי הזיהרא עלאה שאבד מחמת חטא עץ הדעת, אבל רק מוחין דאחור של זיהרא עלאה הזה. מצא עתה שהאור הזה נגנז בגן עדן, עלה למעלה, היי שהיה רוצה להשתמש עם האור, אבל האור לא התישב במקומו, כי לא היה שלם מכל צדדיו, כי השלמות שלמטה היתה חסר לו שנאבדה מחמת החטא של אדם הראשון.

ע"כ ירד למטה לג"ע התחתון והתחבא תוך עצי הגן, היי בחינת מוחין דאחור שהיה לו לאדה"ר אחר החטא מטרם שגורש מג"ע. שגם הוא התחבא אז תוך עצי הגן והתפשט שם בכל צדדי הגן עד שנולד חנוך בן ירד כלומר שהישות שלו שבשבילה בא לעולם התקיימה, כלומר עד שהשיג אותם המוחין דפנים של זיהרא עלאה שבשבילם נק חנוך בן ירד, כי עתה עוד לא נק בשם הזה. כדי להיכנס לגן עדן העליון צריך את המוחין דפנים.

 

מ כיון שנולד חנוך בן ירד היי המוחין דפנים הנק בשם הזה, הנה מתחילה היה נמצא סמוך לגן היי בעת שהשיג רק בחינת הקטנות דמוחין דפנים, שעוד לא היה ראוי להיכנס לגן עדן. התחיל אותו האור היי המוחין דפנים שהאיר בתוכו, והתגדל במשחת קודש, והאור ההוא שכן עליו כשהוא מתנוצץ נכנס לגן עדן ומצא שם עץ החיים שה"ס הקו האמצעי, ענפיו ופירות העץ הריח שבהם היי שהמשיך הארת חכמה ממטה למעלה המכונה ריח. התיישב בתוכו אותו הרוח של אור החיים שה"ס ו"ק דחכמה, כי אור החכמה נק אור החיים ורוח ה"ס קומת ו"ק את ג"ר דחכמה אפשר לקבל רק מעץ הדעת, אדם הראשון קיבל ו"ק דחכמה בגן עדן העליון, וכך השיג גם חנוך.

 

מא באו שליחים מלאכים עליונים ולמדו אותו החכמה העליונה ונתנו לו ספר שהיה גנוז תוך עץ החיים, ולמד ממנו וידע דרכיו של הקב"ה והלך אחריו, ז"ש ויתהלך חנוך את האלקים, עד שאותו האור נשלם בתוכו. אם כבר הגיע להשגה כזו, לא לא כתוב והתהלך חנוך את הויה, אלא שאלו לא מוחין דפנים שלמים אלא בחינת ו"ק.

מלאכים עליונים גילו ולמדו את חנוך את החכמה.

כאשר אדם לומד תורה, מתלהב ממנה, אוהב ומתענג ממנה, ויש בו גם יראת התורה, כלומר וירא שמא לא ישיג הסודות, אז כל הכוח הוא של השפעה, של חיפוש מה השם אומר, מה הוא רוצה. זוהי גישה חזקה וחשובה, לשמוע מה אומר הבורא, ולא מה אני רוצה לפרטיות.

לחנוך הייתה השתוקקות עצומה לתורה, וקבל המלאכים ספר שלימד אותו מה רוצה ממנו השם.

כמו כל למדנו שהמשכן הוא בתבנית של מעשה שמים וארץ, כך גם כאן מלמד על חנוך שהשיג את סודות המשכן

 

מב כיון שאותו האור נשלם למטה רצה לעלות למקומו היי להלביש האור למעלה בשמים במקום יצאתו של האור מפני שבדרך למטה האור מתמעט, בכדי להראות אותה השלימות שיש בסוד חנוך, חנוך לשון חינוך, הוצאה מהכח אל הפועל של האדם, שפוטנציאל זה צריך גם לרדת למטה, חנוך בן ירד.

כלומר השלמות אותם המוחין הנק בשם חנוך. יום אחד נכנס בגן עדן והראו לו הנסתרות שבגן, והניח אותו ספר וכל מה שראה מחוץ לגן, והספר גנוז בין החברים כלומר שמשם השיגוהו החברים וגנזוהו.

ספר זה מוכר למקובלים, הם מלמדים ממנו רק למי שראוי

 


בית מדרש הסולם ללימוד פנימיות התורה וחכמת הקבלה בדרך ״בעל הסולם״ והרב״ש בראשות הרב אדם סיני.

ניתן לעקוב אחרי העדכונים וליצור קשר
https://www.instagram.com/hasulam.community
hasulam.site@gmail.com
הצטרפו ללימוד התע״ס היומי: https://dafhayomitaas.org.il
אתר הבית: https://www.hasulam.co.il