080- דף היומי – זהר הסולם בראשית קנט-קס
מאמר ב' נַעֲשֶׂה אָדָם
וַיִּרְאוּ בְנֵי-הָאֱלֹהִים אֶת-בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים.
שואל ר"ש, מאחר שהמלאכים יודעים את ההווה, ואת העתיד להיות, והיו יודעים שהאדם עתיד לחטוא, א"כ למה אמרו נעשה אדם וגו'?
מלאכים הם כוחות שבתוך האדם, ומעשה הבריאה מתרחש בתוכו כל הזמן. זהו דיון כללי שנכון לכל פעולה שרוצים לפעול את צד האדם שבנו.
בתחילה נולד אדם בקטנות, כאשר למלאכים יש יתרון שהם גדולים יותר. בא אדם ראשון ומגדיל אותם עוד יותר, אך עליהם לשלם בויתור זמני על הגדלות. כמו שאומרים לאדם יש כאן מישהו גדול ממך, אם תעזוב את הידיעה שלך, תוכל לדעת יותר. צריך שלב ביניים בו אתה יורד לקטנות בכדי להשיג את הגדלות.
על האדם לקבל על עצמו מיעוט בכדי לגדול, לוותר על הגאווה, על מה שמבין, על הרצון להראות כמה הוא יודע. להבין שלימוד זה לא מלחמה להביס את השני בידיעות. לימוד זה לראות כיצד תוכל לגדול על ידי הקטנת עצמך.
למרות שידעו המלאכים שהם יפלו, הסכימו לוותר על הגדלות באופן זמני בכדי לעלות יותר עד לאצילות. המלאכים של צמצום ב' הסכימו לבריאת האדם, ואלו של צמצום א' לא הסכימו. עזא ועזאל, היו מקטרגים על בריאת האדם, כי לא רצו להתמעט בשביל בריאתו. אמרו לפני הקב"ה, פתחון פה יש לנו לפניך, הרי האדם שעשית חטא לפניך. ומסבת הקטרוג שלהם נתעכב האדם בתשובתו. לפי מטרת הבריאה הם צודקים, אך אסור לקיים את מטרת הבריאה טרם תיקון הבריאה.
שתי תשובות השיבה להם השכינה. א) לא לכם לקטרג כל עיקר, כי אתם גרועים מהאדם. ב) אם יחטא האדם, כבר הקדמתי לו תיקון התשובה, ויתקן מה שחטא. זהו וויכוח פנימי כיצד האדם שבנו צריך להיתקן.
אדם רוצה אקסטאזה, ליהנות, וזה ממית אותו. אלו כוחות מופשטים שליליים שאסור להשתמש בהם. הם לא מסכימים לדבר חלקי, רוצים את כל השפע מייד.