הדף היומי בזוהר חדש הסולם – פרשת נח כה-כז| השקפה| שיעור 9
זוהר חדש נח כה – כז שעור 9
נח לא בקש רחמים על העולם
כאן מלמד על האיזון הנפשיים שאדם צריך לבנות במפגשים שלו עם העולם. הגירויים הנפשיים האלו תלויים בכוונה, ועל האדם ללמוד ללמד זכות על הזולת. מאחר והבורא טוב ומטיב, כל הפרטים המתגלים צריכים לגלות ולבטא את ההתייחסות הנכונה של הנברא להטבת הבורא.
כאשר נח יצא מהתיבה, וראה כל העולם חרב והתחיל לבכות עליו, אמר, רבש"ע נקראת רחום היה לך לרחם על בריותך. השיבו הקב"ה, רועה שוטה, האם רועה צאן מחכה עד שהצאן יפול ואז שואל למה נפל, עתה תאמר זה, ולא בזמן שאמרתי לך בלשון רכה, שכתוב עשה לך תבת עצי גופר וגו'
כל כך התעכבתי עמך ואמרתי לך, כדי שתבקש רחמים על העולם. ומאז ששמעת שאתה תנצל בתיבה, לא נכנס בלבך צער העולם ועשית תיבה וניצלת. ועתה שנאבד העולם, פתחת פיך לדבר לפני בקשות ותחנונים. אומר הקב"ה לנח, למה לא חזרת בתשובה כאשר הזהרתי אותך מפני המבול. לחזור בתשובה אומר שצריך גם להיות אכפת לך מהזולת. לא מספיק רק להוכיח אנשים שטועים, יש להתפלל ולבקש עליהם רחמים.
נח לא הגן על דורו ולא התפלל עליו כאברהם. כיון שאמר הקב"ה לאברהם, זעקת סדום ועמורה כי רבה, מיד ויגש אברהם ויאמר. והרבה דברים כנגד הקב"ה עד ששאל שאם ימצא שם עשרה צדיקים שיכפר לכל הדור בשבילם. לאברהם היה אכפת מכולם מכלל העולם, גם אם אלו שהתנכלו לו.
בא משה והגן על כל הדור, כיון שאמר הקב"ה למשה, ישראל חטאו סרו מהר מן הדרך, כתוב בו, ויחל משה. מהו ויחל, מלמד שהתפלל עד שאחזתו חלחלה. צדיק קושר עצמו עם גורל העם. אמנם יש לדור בחירה לעשות תשובה, אך גם לצדיק יש לבטא את רצונו ולהתפלל עליהם
לבקש רחמים אומר שמאמינים שהקב"ה רחמן. עליך לעשות תפקידך ואינך אחראי לתוצאה, אותה קובעת ההשגחה. אמר רבי אליעזר, עם כל זה, היה לו לנח לבקש רחמים על העולם לפני הקב"ה כי נוח לו להקב"ה מי שאומר טוב על בניו. הקב"ה אוהב שמלמדים זכות על בניו, שהרי הבנים מעידים על אביהם. על האדם לפתח הרגש חיובי לזולת, שיהיה לו מקום בלב בלי להיות נוקם ונוטר.